Jump to content

Hvordan beskytter jeg gelcoaten mot slitasje fra tau?

jada

Recommended Posts

Som dere ser av bildet, så slites gelcoaten der hvor ankertauet går over kanten. Jeg drar ankeret opp i en rulle på plattformen, og fester tauet i pulleren. Her er det en liten slitasje som dere kan se ved den næremste "foten" til pulleren. Den noe større slitasjen er der hvor ankertauet løper når jeg slipper ankeret ut. De to slitasjemerkene er ca 6 - 7 cm fra hverandre. 

Hva gjør jeg for å beskytte mot ytterligere slitasje?? Her er det ingen rette vinkler eller kanter, så det er vel vanskelig å få noe som passer rundt kanten.  Noen gode ideer ??????

img_1041.jpg

knut1955: er nok vanskelig å bruke hageslange på ankertauet, men kan nok kanskje se nytten på fortøyningstauet.

bitteliten: ja, en metallist er nok det som holder i lengden, og som også er penest, men å finne noe som passer rundt over kanten og i "svingen" akter på dollbordet er nok kanskje ikke så lett.

Fant en trelist som jeg formet og pusset, og da jeg var ferdig så var det selvfølgelig ikke teak, men en eikelist jeg hadde funnet. Er det OK ?? Og er det mulig å lime denne kun med tech-7, elller bør jeg skru den fast ??

Eller bør jeg ikke bruke denne løsningen i det hele tatt ??? Pent, vet ikke, men den er jo ikke så stor, og skjemmer vel ikke. Fremstår jo tydelig som en beskyttelse der ankertauet går over kanten.

Ser for meg at trelista kan skiftes ut når den slites ned.

Her er lista lagt løst på plass:

teaklist_som_beskyttelse.jpg

Redigert av jada (see edit history)

Med litt håndarbeid, og en hammer, så kan du forme platebiten slik du måtte ønske. Bare pass på at platen ikke er for tykk.....

Så ikke denne postingen Dieselboy. Hvor får jeg tak i en slik metallbit. Ser for meg at det må være syrefast. Og hvor tynn / tykk kan den være for at jeg kan klare å forme den rundt kanten ??

Et litt stort halegatt er kanskje en ide. Tenkte kanskje at ankertauet lett kunne hekte seg fast hvis det ikke løper helt rett ut fra ankertaukassa. Men dersom det er litt størrelse på halegattet, så kanskje det går bra. Noen synspunkter på å la ankertauet løpe ut gjennom et halegatt ............ 

Ser de har 145mm halegatt i aluminium til kr 186,-, og 147mm i syrefast til kr 75,- hos Maritim. Syrefast til under halv pris av aluminium er vel å foretrekke skulle jeg tro. Får stikke innom Maritim i morgen og se. 

Gå på Finn kode 21177229 så får du akkurat det du trenger

Mulig dette er tingen. Husker jeg feil, eller ble dette produktet diskutert her for en stund siden. Noen som mente det var utrolig tynt. Det står at det rustfritt stål i marinekvalitet, hva nå det betyr.

Og så står det videre i annonsen bl.a. :

"Kurvene må være ensrettet da "Gnagsårplaten" ikke kan strekkes til komplekse former.

Material type: 301 rustfritt stål. Tykkelse: 0,05 mm. Bredde: 50,0 mm."

Det med ensrettede kurver får jeg et problem med. Og tykkelsen på 0,05 mm ????  Tja, det er kanskje nok..

Finn kode 21177229

Men nå som slitasjen allerede er der, må jo denne utbedres først, for den tynne metallfilmen kan tydeligvis ikke formes nedi sårene. Er fortsatt litt skeptisk når det står at det må være "ensrettede kurver", og at filmen ikke kan "strekkes til komplekse former".

eller gå over til biltema-tau...de slitest fort du ! :smiley:

Ja, kanskje tauet slites før gelcoaten. Men da vet jeg sannelig ikke om jeg vil bruke det til ankertau :sweat:

Noen som har synspunkter på trelista som jeg viste foto av i innlegg nr 9 ???

Redigert av jada (see edit history)

teaklist_som_beskyttelse.jpg

Dette er altså bilde av mitt eget forslag    :saint:    

Den enkleste og billigste løsning er vel kanskje å forsøke å lime denne lista med tech-7, og se hvor lenge det holder. Hvordan er det å få fjernet list og rester av tech-7 dersom dette ikke funker ??? 

Men så var jo denne tilpassede lista av eik. Er det OK å forsøke, eller bør jeg få tak i teak   :confused:

Hvis ikke dette holder, så kan jeg jo forsøke med halegatt eller lete videre etter en form for syrefast stål-list. 

jeg ville satt på halegatt - treverket blir spist opp på et blunk - spesielt hvis du ligger steder med hekkbølger/ åpent vann - bølger etc -

har lurt lit på dette selv på dracoen bak - uteliggerne er så lave at tauet ligger stramt over kanten

eller om jeg rett og slett skal lage meg noen kroker e.l til badebrygge stengene/ fast på plassen - klikk on og ferdig med dass :smiley:

Redigert av Jarle B (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...