Catlina Svart 1.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2010 (redigert) AISI 301 stål er ikke brukbart i marint miljø - det kan brukes til kniver og gafler på kjøkkenet, men har ikke egenskaper tilpasset utvendig bruk på båt. Har hatt flere plater på min egen båt i over et år uten problemer. Vært limt på gelcoaten ved typiske slitesteder med innsausete fortøyningstau som har gnaget på platene. Her er fra produsentens hjemmeside: What are 'WearAndTear Pads'? WearAndTear Pads comprise strips of ultra thin, flexible, laser cut marine grade stainless steel, fitted with a high specification self adhesive double sided backing, ready for immediate application. They can be fixed semi-permanently to any flat or curved gelcoat or varnished surface. Redigert 1.Juni.2010 av Catlina (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 2.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 "slitestyrken" i eik er langt bedre enn teak, så dette heolder helt sikkert i mange år. Antakelig løsner lista om 10-15 år, men pytt-pytt..... Holder i mange år, ja håper jo det hvis jeg forsøker denne varianten, og etter 10 - 15 år så er det nok ikke jeg som eier båten sannsynligvis treverket blir spist opp på et blunk ...........hekkbølger/ åpent vann - bølger etc - Dere er ikke helt enige om "slitestyrken" på treverket ser jeg.. Har hatt flere plater på min egen båt i over et år uten problemer. Vært limt på gelcoaten ved typiske slitesteder med innsausete fortøyningstau som har gnaget på platene. Ja, godt mulig dette holder. Men som sagt tidligere så må jeg utbedre sårene først, og så er det dette med buen og kurven der jeg evt. skal lime dette på. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 Hva med å sdele et syrefast rør i passende diameter på langs, bøye det ørlite sat slipe det til sånn at det passer perfekt til krummingen? Om du i tillegg polerer det opp burde det se riktig så lekkert ut. Selv ville jeg bare ha fylt i skaden med gelcoatsparkel og latt det være med det. Og om det må gjøres på ny om 8-10 år, ja da hadde jeg nok klart det også. Men det er pent med slike rustfrie skåningslister da, det må innrømmes... Eikelista ville jeg bare glemt, den blir fort styggere enn skaden er. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
knut1955 Svart 2.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 Hei igjen. Kanskje dette er din gyldne anledning til å skaffe ankervinsj- de har egen brakett som holder ankertauet unna gelcoat. Ikke billingste løsning, men opplagt den behageligste.... Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 3.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 Jo, ankervinsj har vært vurdert, men tror ikke jeg vil oppgradere denne båten noe videre nå. Hvis jeg skulle ha vinsj, så ville jeg hatt en innvendig i ankertaukassa, som har luke midt på dollbordet akter. Der er den montert på nyere utgave av min båt, Joda 850 TC (jeg har den gamle 8100 TC). Vet ikke om min kasse er like romslig som i den nye modellen, og om det er mulig å montere vinsjen der i min båt. Men det kan jeg jo snakke med Joda om. De holder jo til 15 minutters kjøring hjemmefra Mange av de eldre utgavene av båten har montert vinsj i en egen kasse på plattformen, men da opptar denne kassa hele den ene halvdelen av plattformen. Da er det lite plass igjen å bevege seg på bak der. Sitér dette innlegget Link to post
hnrk Svart 5.August.2021 Link til dette innlegget Svart 5.August.2021 Noen som har noe alternativ til "WearAndTear Pads" som selges i Norge? Ser ikke ut til at websjappa til dessalator.no er funksjonell lenger. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 5.August.2021 Link til dette innlegget Svart 5.August.2021 På noen båter står halgattene så langt ut mot kanten på dollbordet at man kan legge tauet fra brygga på toppen av halgatteneog og så gjennom de 2 mitpinnene før man fester tauet. Da ligger ikke tauet og gnager på gelcoaten om man er heldig. Litt større belastning blir det jo på boltene til halgattene Sitér dette innlegget Link to post
hnrk Svart 5.August.2021 Link til dette innlegget Svart 5.August.2021 9 minutes ago, JRK said: På noen båter står halgattene så langt ut mot kanten på dollbordet at man kan legge tauet fra brygga på toppen av halgatteneog og så gjennom de 2 mitpinnene før man fester tauet. Da ligger ikke tauet og gnager på gelcoaten om man er heldig. Litt større belastning blir det jo på boltene til halgattene Har ingen halegatter (eller naturlig plass for det) bak på båten min der det er naturlig å dra opp dreggen, dessverre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.