Jump to content

Erfaring med International VC17 Extra bunnstoff.

SeaRaymond

Recommended Posts

Hei!

Båten bel primet og stoffet for første gang i fjor vår, da med seajet 2-komponent primer, og Hard racing 35 bunnstoff.

Kan ikke si jeg ble imponert over grohindringen av dette stoffet. Stoffet i slutten av April, oppe i begynnelsen av August og i tidlig november for spyling.

Satt ut igjen i midten av mars, og nå er hekken full av rur og farten mistet med ett par knop. Seajet hard racing satte forøvrig ned farten med 0,5-0,7 knop kontra bar bunn.

I utgangspunktet liker jeg ikke selvpolerende stoffer, selv om disse nok er mest effektive mot groing. Tanken var at jeg nå uannsett begynner med hardt bunnstoff, så kan jeg alltids gå over til bløt senere, da det selvfølgelig ikke går andre veien. Og at jeg da for bygget opp ett greit skikt å ha i bunn.

Så, nå når jeg skulle kjøpe selvpolerende kom jeg over en forhandler som hadde dette fancye (iallefall navnet :giggle: VC17 Extra) fra International, prisen for 3/4 liter ligger på ca 600,- :eek: . Men da jeg fant kampanje med pris på 349,- klarte jeg ikke motstå, så nå er 3 liter på vei i posten.

Noen der med erfaring rundt dette stoffet å dele? Gronedsettende egenskaper? Fart? Skal visst inneholde noe PTFP eller noe slik som skal gi minimalt med friksjon, var vel der på sistnevnte (og det fancye navnet da :giggle: ) som avgjorde.

Blir selvpolerende neste år.... om ikke dette er ett vindunderstoff da... :ghost:

Dette er et av de mest brukte bunnstoff på seilbåter.

Litt ymse behåring var det jo da jeg tok opp i vår, etter et år i sjøen. Dette er den siden som får sol når båten ligger på plassen sin:

842847435_WakJ5-M.jpg

Men sånn generelt så er det ikke så værst groehindrende. Den største fordelen (synes jeg) er imidlertid at det ikke bygger seg i tykke lag. Etter 12 påfølgende år med stoffing, uten noe sliping kun en kjapp håndpuss før hver ny påføring, er det fortsatt under en millimeter med bunnstoff under min båt, og ingen antydning til dannelse av 'månekrater'.

S/Y Surprise

Går veldig bra å legge VC17M bunnstoff rett oppå hard racing. Pass på å ikke rull fram og tilbake da løsner det under, det gjør det jo alltid med bunnstoff så det er egentlig ikke noe spesielt med VC17M. Resultatet på blankhet er avhengig av hvor mye man våtsliper først. En Bavaria 38 CR la VC17M rett på Hard racing i vår, det tideligere bunnstoffet var lagt på for 2 år siden utleveringsplassen i Ålborg.

Min erfaring med VC17M er god. Hvis båten taes opp på høsten skjønner jeg ikke at flere hurtigående motorbåter bruker dette. Ved flere års uteligging er nok annet stoff bedre. Men vet flere som ligger 2 år av gangen og det funker OK. Fordelen er at det er glatt under bunnen hele sesongen. Det er ikke uten grunn at mange regattaseilere bruker dette.

Jeg vet også at det er lagt utenpå selvpolerende. Selvpolerende er våtslipt så det ikke er flere lag og at det er glattest mulig. Primet et strøk med en-komp primer og lagt VC17 på dette med godt resultat.

Fordelen med VC17 Tar 2-komp primer er at den blir utrolig slett og blank selv med rulling.

Vet at dette kan legges oppå hardt bunnstoff, står isåfall det på inernationals hjemmesider, men gammelt stoff bør mattes. Det jeg imidllertid har tabbet meg på er at om jeg nå kliner på dette stoffet, bør jeg bli fornøyd, da det ikke kan legges annet oppå da det inneholder teflon.... og jeg som egentlig bare tenkte å gi hardt bunnstoff enda en sjangse siden jeg kom over dette svindyre produktet til et "bra" tilbud. Men nå er det allerede på vei i posten, så sjebnen for avgjøre, det blir vel VC17 Extra nå da, håper jeg ikke gjør noe dumt, og at det gir positiv utslag på fart kontra selvpolerende.

Men vet flere som ligger 2 år av gangen og det funker OK.

Har benyttet dette stoffet i 4 år nå. Ja det blir glatt og bygger lite, men det er dessverre ikke bra mot begroing. Jeg ligger ute hele året, men båten tas opp tidlig i mai for spyling og sent i mai for pålegging av nytt stoff. Har hatt direkte kontakt med importær av stoffet og de har tydligvis også gitt opp siden de ikke svarer på mine henvendelser. Fikk allslags mulige tips om hva som var viktig, ikke rulle oppå (hvordan unngår du det når du skal ha overlapp), ikke bruk skumgummirulle, bare rulle i en retning etc etc, men alle tips var forgjeves.

Når jeg tok opp båten i før HH Skagen Race i år hadde båten ruer til tross for at det var mindre enn 10 mnd siden den ble stoffet.

Jeg har sjekket rundt i mange miljøer og bestemt meg for å forsøke Hempel sine produkter (Glide speed eller tilsvarende). Brukte produkter fra disse tidligere også og med vesentlig bedre resultat enn VC17. Min primærgrunn for å bytte til VC17 var at jeg ønsket ett glatt(raskt) underlag, men med den begroing jeg har opplevd blir det ikke veldig raskt. Har også snakket med andre som har opplevd det samme.

Dersom det er noen som ønsker VC17 har jeg 4 bokser til salgs og 2,5 l med VC TAR.

Lykke til med stoffing og håper du får bedre resultat enn hav jeg har hatt de siste 4 årene.

august_2006_etter_opptak.jpg

dscf3431.jpg

bilde1.jpg

Du må passe på å legge nok på første året. Dette er viktig. Synes forøvrig at bunnstofflaget så syltynt ut på Fetter klodrik båt. Men er enig at ved flere års uteligging er ikke dette det beste, noe jeg skrev i mitt første innlegg. Men jeg har aldri sett at det vokser så mye rur på med VC17 og de fleste av båtene her i Søgne som seiler regatta bruker dette. Men vi har båten stort sett opp om vinteren.

Det er ikke mulig å legge på VC17 annet enn syltynt. Har fulgt produsentens oppskrift til punkt å prikke med 2 strøk hvert år.

Jeg tror det er en god grunn til at International har kjørt annonsere i de fleste båt/seilblader i vår hvor de påpeker at det må legges på 2 strøk hvert år. Dette har de aldri gjort tidligere og dette tror jeg skyldes at de har fått mange klager på bunnstoffet's egenskaper mot groe.

Tror ikke jeg ville hatt groe dersom båten stod på land, ei heller dersom den ikke lå i ett område hvor det gror (ligger ved Vrengen bro, Vestfold).

Så lenge jeg ikke har hatt groe har jeg opplevd at farten har vært meget bra.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...