Jump to content

Har jeg ødelagt dynamoen? Johnson 70 1989, gikk 20s uten batteri

knetrom

Recommended Posts

I dag ble det en misforståelse mellom meg og en passasjer angående batterivenderen, som førte til at min Johnson 70hk fra 1989 gikk i opp til 20 sekunder med bryteren i stilling 0, altså ikke tilgang til batteriene. Jeg stoppet motoren tvert da jeg innså tabben (så på voltmeteret). Når jeg starter motoren er det ingen endring i voltmeteret, slik man skulle forvente, utenom en nedgang på ca 0,1 volt rett etter oppstart som går opp igjen. Spenningen ligger på 12v.

Mine teorier:

1: Dynamoen er brent pga den gikk i minst 5 sekunder uten kontakt med batteriet.

2: Dynamoen ladet ikke fra før eller den lader mindre enn 12v, les mer under.

Jeg koblet til voltmeteret i går, og vet faktisk ikke om motoren ladet før dette skjedde (det skjedde umiddelbart etter vi la fra land). Jeg målte batteriene til hhv ca 12,4 og 12,8 volt for noen dager siden, et gammelt på 88Ah og et nytt på 72Ah. Utover 10-12 start og mye tilting var det ikke noe strømforbruk på sjøen i dag, men jeg har testkjørt en lensepumpe og kjørt opp og ned motoren med batteriene også. Etter at jeg oppdaget feilen min, har jeg kun kjørt på det gamle batteriet og det lå jevnt på 12v utenom rett etter start. Det nye lå på ca 12,3v, og var ikke tilkoblet igjen. Jeg tenker at batteriene kan jo være tappet litt grunnet kjøring av pumpe og tilt, og de sto litt på 1+2 på land så kanskje de har ladet hverandre ut hvis det er sant og ikke en myte. Så da spørs det om motoren enten ikke ladet fra før, eller ladet lavere enn 12v.

Er det noen enkel måte å teste det om dynamoen lader lavere enn eller like mye som batterispenningen? Er det bare å bytte børster hvis jeg er så heldig at dynamoen bare lader for lite? Eller fins det ikke håp siden dynamoen ikke var tilkoblet batteri i mellom 5 og 20 sekunder?

Tusen takk, da ringer jeg til Bjordal & Madsen i morgen og forhører meg på pris, fant ut at det vil koste ca 350-450 kr totalt å bestille fra ebay, så hvis prisen eller ventetiden ikke kan forsvares i Norge blir det kjøp. Har som nevnt 2 batterier, så jeg føler meg trygg på at jeg kommer meg hjem hvis det ene går strømtomt. Takk for hjelpen :)

Det er ikkje skadelig å kjøre uten batteri tilkoblet. Det som er farlig for likeretteren er om du kobler fra eller til batteriet under gange. Sjølve motoren er sjølforsynt med strøm så det er evt andre ting du har tilkoblet som vil tappe batteriet.

Sist eg kjøpte likeretter syns eg å huske det var en knapp tusing

Redigert av Korsnes (see edit history)

Denne motoren har vel en vanlig ladespole, ikke noe dynamo? (Vet at Droll har skrevet tidligere om OMC motorer med dynamo, men det mener jeg er langt eldre saker enn 1989).

Som Korsnes skriver kan ting gå istykker hvis man kobler batteriet ifra en dynamo som lader. Men dette gjelder ikke ladespole.

Mest sannsynlig er din teori 2, at du ikke har hatt noe lading i utgangspunktet heller. At du har en dårlig kontakt på veien mellom ladespole og batteri.

Du må ha turtall på motoren når du måler, slike spoler lader lite eller ingenting på tomgangsturtall.

Hei!

Ladesystemet på disse motorene (ladespole/likeretter) klarer vel bare å levere maks 5-7 ampere(?). Dersom batteriene dine er litt nedtappet vil det derfor ta litt tid (og motorturtall), før du ser noen særlig økning i ladespenningen. Jeg forslår at du lader batteriet opp med en batterilader, og så monterer det i båten igjen. Hvis du fremdeles, etter dette, ikke får høyere ladespenning enn tilnærmet batterispenningen, så er det grunn til å sjekke nærmere angående defekt likeretter eller dårlig kontakt et eller annet sted.

Vet at Droll har skrevet tidligere om OMC motorer med dynamo, men det mener jeg er langt eldre saker enn 1989).

Ca 60 tallet :yesnod:

Som Korsnes skriver kan ting gå istykker hvis man kobler batteriet ifra en dynamo som lader. Men dette gjelder ikke ladespole.

JO det gjelder her også, er normalt 2 ting som tar knekken på likeretterne på utenbords motorer...

•  
  • Koble til/fra batteri under gange ( vil også gjelde dårlig kontakt imellom batteri og motor... )
  • Feil kobling av batteri ( bytte om pluss og minus ( eller som enkelte kan finne på å gjøre....bare slå ledningene bortpå batteriet for å se om det om de har rett pluss/minus ( gir en 50/50 sjanse for at en MÅ bytte likeretter...) )

Arne Kjetil

Da bestiller jeg ny likeretter, har den ikke røket etter det den har vært gjennom de siste dagene (begge tingene Droll nevner), så har jeg den i bakhånd, for nå ser jeg klart bakdelen med batterivender..

Jeg kan prøve det Arvid_A foreslår også, men jeg kjørte i totalt over halvannen time i går og jeg hadde et 30-40 minutters strekk der jeg holdt 20 knop, dvs greit med turtall, og da burde den vel klart å øke spenningen over 12v hvis likeretteren er i orden?

Takk for hjelpen

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...