Jump to content

marine motorer , hvor finner vi de ellers.. traktor , bil

KnutIvar@home

Recommended Posts

Nå har jeg forsket en del på min motor som står i båten.

Finner ut at det er en 1962 modell perkins som opprinnelig har stått på en massey ferguson 30x ..

etter at jeg var nede i båten i dag og tok motorens tilstand i nærmere øyesyn så er det på tide og tenke på noe nytt.

prisene er jo helt avsindige.. en finner båter med helt greie motorer til samme pris som en motor.. :-D

vel for og komme til poenget så finnes det mange marine motorer som står i både traktorer og biler, det gjelder bare og vite hvilke motorer som er levert til forskjellig bruk.

perkins 4.108 (nesten som min 4.107) f.eks står også i Ford transit.

vet også mange har marinisert mb 220.

da kommer spørsmålet : hvilke marine motorer står i hvilke biler/traktorer .? da selvfølgelig med vanlig radiator .. hehe

litt artig å se om noen vet noe om dette.

kan legge til en link fra wikipedia hvor det står litt om hva perkinsmotorer er levert til. : Liste Perkins modeller

Nu er det forskjell på mariniserte div.bil-traktor etc. motorer og marinemotorer i det segmentet du beskriver da.. :flag_da:

mulig jeg er teit nå.. men skjønte ikke en døtt av det du skrev nå.

sier du at det er forskjell på f.eks min 4.107 som opprinnelig sto på en traktor og en annen 4.107 som opprinnelig ble levert marinisert?

da kommer spørsmålet : hvilke marine motorer står i hvilke biler/traktorer .? da selvfølgelig med vanlig radiator .. hehe

Jeg har en Ford FSD 2,5l 70hk motor i min Viksund 27 Columbi! En veldig grei motor, direkteinnprøytet lettstartet og pålitelig. Min kommer fra en 1990 modell Ford Transit. Denne er lett å få tak i mariniseringsdeler til, og det meste passer over fra Ford 2401E York motoren som ble solgt som Ford Sabb 54hk blant annet. Det er også en Transit motor, men litt eldre og ikke like god.

Nu er det forskjell på mariniserte div.bil-traktor etc. motorer og marinemotorer i det segmentet du beskriver da.. :flag_da:

De aller fleste båtmotorer i dette segmentet er marininserte bilmotorer, så den skjønte jeg ikke helt?

Hei,

Dette er definitivt ikke mitt fagområde, men jeg har hørt at stempler og diverse andre deler har helt andre legeringer på en "båtmotor".

I motorer der man har tatt ut vesentlig mer effekt i båtversjonen kan dette være tilfelle. Men ikke i den størrelse og effekt som kan være aktuell i trådstarters båt. For å ta et eksempel med min Ford: Ford leverte disse motorene som bilmotor, båtmotor og industrimotor. Alle tre med samme innmat og effektuttak, men med forskjellig ytre utrustning tilpasset bruken. Da snakker vi i hovedsak om kjøling, gear og motorlabber. Utover dette er motorene identiske. Når det gjelder 2401E motoren, kjøpte Sabb en del av disse ferdig mariniserte, lakkerte dem blå og solgte dem som Ford Sabb.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

De kraftigste versjonene av Ford 2700 serie med turbo og etterkjøling fikk også innmontert en stempelspylepumpe for å kjøle ned undersiden av stempelkrona. Det var gjerne over 210 Hk. Det var også en måte å unngå hk avgift på motor før. Kjøp motor og mariniseringsdeler hver for seg, monter det sammen i garasjen og putt det i båten etterpå. :smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Det er trangt ja, men det går akkurat! Min båt hadde opprinnelig en Ford Sabb 54hk, som er den samme motoren som Transit fra 1978 til 1984. Dette er en forkammermotor, tungstarter og bortimot umulig å skaffe deler til. Så da denne sviktet kjøpte jeg i stedet en Transit av den nyere typen (1985 til 1992) og brukte motoren fra denne. Gear og eksosmanifoil samt oljekjøler og bunnpanne passer rett over, motorlabbene foran må modifiseres litt og ny sjøvannspumpe på veiven samt oljefilteradapter for tilkopling av oljekjøler må kjøpes. Samt en del slanger, kabler etc. Jeg var uheldig og fikk anbefalt slanger til oljekjøler som ikke holdt, så etter ett års bruk hoppet ene slangen av på fullt turtall og motoren havarerte. Så da ble det ny Transit, og nytt motorbytte (enklere denne gangen da). Jeg er godt fornøyd med denne motoren, den starter bare du tar i nøkkelen og går fint, ingen røyk eller oljeforbruk etc. Dette er motorer som glatt går langt over 500.000 i bil, så om du får tak i en som har gått et par hundre tusen så er det fortsatt mye motor igjen. Så lite som en båtmotor blir brukt årlig er faren for å slite den ut relativt liten uansett.

Jeg har flere ganger sett Ford Sabb 54 hk motorer til salgs til rundt 5000,-, om du kjøper en slik har du mesteparten av delene du trenger for å marinisere FSD'en. Legg så til det samme for en Transit motor (eller litt mindre, jeg betalte 4000,- for hver bil og fikk en tusenlapp igjen i vrakpant) og 6-7.000,- i nye deler, så har du en god motor som du kan ha glede av i mange år. Lancing Marine selger også alt av mariniseringsdeler til disse motorene, til fornuftige priser om du vil ha alt nytt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Greit å planlegge motorbytte. Kjøpe inn det nødvendige over langen, og vips så har en en ferdig motor klar for å installeres. Bedre det enn å vente helt til nesten havari, for da blir det mye penger på en gang. :smiley:

ja ikke sant.. setter himmel og jord i bevegelse , øser ut peng for og ha båten klar fortest mulig :-D

• 4 måneder senere...

Bernt,

la meg først si at jeg har den største respekt for det du sier, jeg så rådene du ga Weber 225.

Kan du være mer spesifikk? Hva slags motorer brukes som kjøølemotoerer.

Grunnen til jeg at jeg spør er at jeg har ikke så mye peiling selv, men har en bekjent som smilende har sagt, at "kom bare med motoren du, så skal vi sørge for at den bli klar til å puttes i båten din", og han kan det som skal til og jeg stoler på hans hjelp.

Jeg har lagt merke til Bartesams råd: Sett på en annen bunnpanne, oljekjøler, varmeveksler med ekspansjonstank, gearoljekjøler, sjøvannspumnpe og andre labber. Er redd det er et råd som enklere ut enn det ser ut som: Hvor får man alternativ bunnpanne? Hvorfor ha egen gearoljekjøler og hvordan lages den? Det med ekspansjonstank skjønner jeg, det er jo en forutsetning for lukke eller ferskvannskjøling. Bartesam nevner ikke gir. Hvordan mariniseres det? Kan jeg bruke gir/vripropellsystemet fra SABBen?

Vel dette ble mange spørsmål, men sånn er det å være grønnskolling....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...