Jump to content

marine motorer , hvor finner vi de ellers.. traktor , bil

KnutIvar@home

Recommended Posts

Jeg har lagt merke til Bartesams råd: Sett på en annen bunnpanne, oljekjøler, varmeveksler med ekspansjonstank, gearoljekjøler, sjøvannspumnpe og andre labber. Er redd det er et råd som enklere ut enn det ser ut som: Hvor får man alternativ bunnpanne? Hvorfor ha egen gearoljekjøler og hvordan lages den? Det med ekspansjonstank skjønner jeg, det er jo en forutsetning for lukke eller ferskvannskjøling. Bartesam nevner ikke gir. Hvordan mariniseres det? Kan jeg bruke gir/vripropellsystemet fra SABBen?

Vel dette ble mange spørsmål, men sånn er det å være grønnskolling....

Det kommer litt an på: Hulda tok en motor fra en amerikansk pickup. Denne ble overhalt, boret, nye stempler, alle innvendige bevegelige deler untatt kamaksling og råder etc. ble skiftet med komponenter av tildels høyere kvalitet enn det som var i originalmotoren. Motoren er en NA-motor, ikke turbo. Motoren er en Chevrolet V8 diesel. Bunnpannen ble behold, kjører lav HK. Disse motoren går fra ca. 140- og opp til ca. 300 hk. Min motor har modifisert dieselpumpe som gir 140 hk v/3600 rpm. Eksosmanifolder kommer fra OSCO og er beregnet for denne motoren når den brukes som aggeregat. Det samme gjør varmeveksleren, som også er beregnet for 270 hk aggeregatdrift. Sjøvann sirkulasjonspumpe sitter på veiva, og er fra Jabsco. Svinghjulskåpen kommer fra industrimotorvarianten. Her er det standard (ISO) tilkoblinger. Gearet kommer fra Newage. Svinghjulet (dette var en automatgearet bil)kommer fra en bil med standard gear. Veivakslingen er nitrittherdet, bedre enn originalen mao. Veivaksling med svingnigsdempåer og svinghjul monter er balansert. Rådene er match weighed Det er den eneste spesialtilpasningen som er gjort på selve motoren. 140 hk motor med gear, propellaksling, propell, stevnlager, akseltetning, ny dynamo, ny selvstarter etc. kom på under 100 000 kroner i 1999. Mye av jobben ble utført av Sarpsborg Motorverksted.

Redigert av Hulda (see edit history)

Det sitter en yanmar på ca 30 hk

Kjøp boka til Jan arne Markusen der står det mye om Marinisering.

Det er også en del tips om hvordan man lager egen varmeveksler.

I arkivet ligger det ett skriv fra kd trading om hvilken motorer som er egnet til båt.

Det er ikke noe vanskelig å marinisere en motor mye er å få kjøpt og noe er det jo litt stas å ha laget selv.

Bernt

Takk til både Blom'en og Bernt!

Referansen til KD trading, går jeg ut fra er denne linken:

http://www.kdtrading.no/tradingshop/article_info.php?articles_id=12&osCsid=5f984bb72bce3f6d527f385b525337c7

Referansen til Jan Arne Markusen har jeg prøvd å følge opp, f.eks her:

http://www.offroad.no/forum/Perfekt-julegave-til-moto-t85248.html&mode=threaded&pid=1389877

Hvis han fremdeles er aktiv så vil nok 600 for boka hans være verdt å kjøpe for en grønnskolling,

for jeg ser av f.eks Huldas svar at her er ekstremt stor avstand mellom de som kan og vi som ikke kan.

Til Blom'en:

Hvorfor mener du Daihatsu er OK? Og hvor mange båthester tror du det ville være klokt å ta ut av den?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...