Hulda Svart 9.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2010 (redigert) Jeg har lagt merke til Bartesams råd: Sett på en annen bunnpanne, oljekjøler, varmeveksler med ekspansjonstank, gearoljekjøler, sjøvannspumnpe og andre labber. Er redd det er et råd som enklere ut enn det ser ut som: Hvor får man alternativ bunnpanne? Hvorfor ha egen gearoljekjøler og hvordan lages den? Det med ekspansjonstank skjønner jeg, det er jo en forutsetning for lukke eller ferskvannskjøling. Bartesam nevner ikke gir. Hvordan mariniseres det? Kan jeg bruke gir/vripropellsystemet fra SABBen? Vel dette ble mange spørsmål, men sånn er det å være grønnskolling.... Det kommer litt an på: Hulda tok en motor fra en amerikansk pickup. Denne ble overhalt, boret, nye stempler, alle innvendige bevegelige deler untatt kamaksling og råder etc. ble skiftet med komponenter av tildels høyere kvalitet enn det som var i originalmotoren. Motoren er en NA-motor, ikke turbo. Motoren er en Chevrolet V8 diesel. Bunnpannen ble behold, kjører lav HK. Disse motoren går fra ca. 140- og opp til ca. 300 hk. Min motor har modifisert dieselpumpe som gir 140 hk v/3600 rpm. Eksosmanifolder kommer fra OSCO og er beregnet for denne motoren når den brukes som aggeregat. Det samme gjør varmeveksleren, som også er beregnet for 270 hk aggeregatdrift. Sjøvann sirkulasjonspumpe sitter på veiva, og er fra Jabsco. Svinghjulskåpen kommer fra industrimotorvarianten. Her er det standard (ISO) tilkoblinger. Gearet kommer fra Newage. Svinghjulet (dette var en automatgearet bil)kommer fra en bil med standard gear. Veivakslingen er nitrittherdet, bedre enn originalen mao. Veivaksling med svingnigsdempåer og svinghjul monter er balansert. Rådene er match weighed Det er den eneste spesialtilpasningen som er gjort på selve motoren. 140 hk motor med gear, propellaksling, propell, stevnlager, akseltetning, ny dynamo, ny selvstarter etc. kom på under 100 000 kroner i 1999. Mye av jobben ble utført av Sarpsborg Motorverksted. Redigert 9.Oktober.2010 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 9.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2010 Det sitter en yanmar på ca 30 hk Kjøp boka til Jan arne Markusen der står det mye om Marinisering. Det er også en del tips om hvordan man lager egen varmeveksler. I arkivet ligger det ett skriv fra kd trading om hvilken motorer som er egnet til båt. Det er ikke noe vanskelig å marinisere en motor mye er å få kjøpt og noe er det jo litt stas å ha laget selv. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 9.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2010 Ta en titt på nødstrømsaggregat. Her er det muligheter for å gjøre kupp på store motorer som har gått lite. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 9.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2010 Hvilke "små" motorer kan mariniseres? rundt 30-40hk? Interresang tråd dette her Sitér dette innlegget Link to post
KnutIvar@home Svart 9.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2010 massey ferguson 30 :-) = perkins 36 hk volvo buster har vel også perkins dette er noe eldre motorer da. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 9.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2010 er den massey motoren en traktor motor? Sitér dette innlegget Link to post
KnutIvar@home Svart 9.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2010 ja.. en eldre massey ferguson traktor .. :-) uslitelige motorer Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 9.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2010 Takk til både Blom'en og Bernt! Referansen til KD trading, går jeg ut fra er denne linken: http://www.kdtrading.no/tradingshop/article_info.php?articles_id=12&osCsid=5f984bb72bce3f6d527f385b525337c7 Referansen til Jan Arne Markusen har jeg prøvd å følge opp, f.eks her: http://www.offroad.no/forum/Perfekt-julegave-til-moto-t85248.html&mode=threaded&pid=1389877 Hvis han fremdeles er aktiv så vil nok 600 for boka hans være verdt å kjøpe for en grønnskolling, for jeg ser av f.eks Huldas svar at her er ekstremt stor avstand mellom de som kan og vi som ikke kan. Til Blom'en: Hvorfor mener du Daihatsu er OK? Og hvor mange båthester tror du det ville være klokt å ta ut av den? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 9.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2010 (redigert) Har tittet litt på finn.no etter massey motorer, men finner ingen relevante. Er det en nettside eller slikt, som omhandler motorer til salgs, mariniseringskit og tips? Redigert 9.Oktober.2010 av Mekke Fredrik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.