Jump to content

FM motor - hvordan skifte bensinfilter?

Rollerburger

Recommended Posts

Min trofaste 2-sylindret FM motor har ikke vært helt samarbeidsvillig denne sesongstarten, ved sjøsetting ble det mye vann i båten og motoren fikk sin dose vann. Den ble etter det vanskelig å starte og jeg får ikke opp turtallet skikkelig uten at den "smeller" og "fjusker". Byttet i dag plugger og bensinfilter men da fikk jeg ikke start etterpå - virker som det ikke kommer bensin frem til motoren etter at jeg skiftet filteret (og ja det er montert med pilen i tilførselsretningen). Er det noe tips for å få bensintilførselen igang igjen etter skifte av bensinfilteret?

Aller først, hvilken type FM har du?

Er det bensinpumpe på den eller bare fall fra bensintank?

Hvis du ikke har bensinpumpe så prøv følgende, løsne bensinslangen fra forgasseren og legg slangen ned i bunn av båten, hvis alt er som det skal være så kommer det bensin da. Det kan ha blitt en luftlomme(propp) i slangen når du skiftet filteret som da blir liggende på det laveste punktet i slangen.

En annen ting, har du sjekket om du har fått vann i olja etter at motoren har fått en dose vann?

Redigert av færd (see edit history)

Det har du rett i, har aldri hatt noe ekstra filter på min motor. Det filteret i forgasseren er greit nok, det stopper hvertfall katter og sykler :smiley: .

Men det problemet som trådstarter har er ikke noe uvanlig hvis bensinslange går fra tanken og ned i bunn av båten og så opp til forgasser igjen, har opplevd det flere ganger. Det blir liggende luft i nederste del av slangen og med lite fall fra tanken så stenger lufta totalt for bensinen.

Takk for tipsene! Tok et skikkelig magadrag og da fikk den bensin og startet til ja :) men den stoppet igjen etter litt... Det viser seg at det drypper bensin ut av solaxforgasseren...prøvde å demontere forgasseren og smøre den opp men det hjalp ikke...det kommer bensin ut av en slik overløpsrør på siden av forgasseren og når jeg holder fingeren foran og tetter den går motoren normalt. Noen tips om hva jeg skal gjøre da? Er det noe i forgasseren som må skiftes?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...