Jump to content

Mercruiser 4,2 D Tronic Metallisk klirrelyd ved høy fart


brusen

Recommended Posts

Opplever at det kommer en klirrelyd, som om man rister/blåser luft i en metallbøtte hvor det også ligger en løs skrue, etter å ha kjørt i høy hastighet en stund.

 

Lyden forsvinner/dabber av og blir helt borte når turtallet/hastigheten går ned

 

Den kommer ikke med en gang jeg har kommet i plan, heller ikke med en gang jeg har fullt pådrag eller topfarten er oppnådd. Den kommer etter en stund, mulig på grunn av "bølger" som får den til å lette.

 

Jeg klarer ikke å fremprovosere den ved å ligge i ro og øke turtallet ved tomgang.

 

Noen som har noen idé hvor jeg kan starte å lete. Hvilke enheter som kan ha hulrom, ikke inneholde væske men muligens mye luft-trykk?

Evt. noen som har noe annen type info jeg bør vite (som f.eks : ikke start båten men ring verksted)...

 

Jeg er ny både her og med båt/motor så muligheten for missforståelser er absolutt tilstede.. :wflag:

Link to post

Litt lurete å finne ut av dette. Beste er vel å være i motorrommet når motoren går - men da må du være veldig forsiktig!

 

Første jeg ville sjekke var reimer og svinghjul og dynamo. Kan det være et lager eller en løs del her?

 

Hulrom inni motoren er det værre med av kunnskap hos meg. Motoren din har turbo - ikke kompressor. Kan være du skal se over slanger og klemmer her. Der er i hvertfall trykket stort

 

Også kom jeg på et par saker til: sjekk skruer på sjøvannsilter om du har det. Og sjekk at peilepinnen sitter skikkelig fast.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Jeg tenker automatisk på demperplaten når det er snakk om klirring i motor. Men da vild en som regel klirre på tomgang uten belastning, og normalt sett ikke med belastning. Kan muligens være en feil på tenningsinnstillingen eller totalt feil åpningstrykk på dysene. At det skulle være en skrue eller noe som ligger og slenger et sted har jeg mindre tro på, det eneste stedet som fyller dine kriterier er innsugsmanifolien og en løs del der vil før eller senere havne i ventilene med totalhavari som følge...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Ut fra det du skriver kan det være turbinlyd fra turboen. Noen turboer lager mere lyd enn andre ved høyt turtall på motor(stor eksosproduksjon). I et turtallsområde etter at du har kommet opp i plan jobber turboen lettere, har selv opplevd noe liknende du skriver på enkelte yrkesbiler jeg har hatt. På min CMD 4,2 har den siden ny hatt en litt metallisk høyfrekvent lyd, når båten går lett i marsjfart.

Å begynne med å skru av ins.manifoil på motor for å feilsøke er litt overkill, dersom motor ellers er i bra stand og virker ok.

Hadde heller fått med en makaniker for lokalisering i førsteomgang.

Sjøblid og ubetinget positiv!

Link to post

Hvis du har såpass lite peil på motor som jeg får inntrykk av her, er mitt råd: Ikke rør noe som helst, snakk med mekaniker! Du kan fort ødelegge for store summer om du begynner å skru uten mål og mening...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Støtter Index her, selv om jeg er tilhenger av å gjøre ting selv så er motor til båt dyre greier og har du ikke nødvendig motorkompetanse så la være. Få med deg en kompis eller tilsvarende som vet hva han gjør evt sett bort jobben til et verksted.

 

Spørsmålet ditt om innsugningsmanifolden avslører vell at du ikke er på hjemmebane her?

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Jeg er helt enig med SF. Jeg kan pusle og pusse litt på motorene mine, dvs sjekke væsker, bytte filter, lufte litt diesel og kanskje bytte impeller. Men å skru mekanisk det får proffene ta seg av. Kanske jeg lykkes - kanskje ikke - og konsekvensene av at jeg gjør noe feil er så store at jeg gidder ikke.

Link to post

Da har vi vært på tur. Lyden kom nå ved nær tomgang, ca 1000 rpm.

Heldigvis med Iphone, så jeg fikk tatt opp lyden ved tomgang.

Hør her: http://hjelp.mittkontor.no/merc4-2lyd.mp3

Ved 5 sekunder, ved ca 12-13 sekunder, litt ved 15 sek, 18sek, svakt langt baki der ved 43 sekunder for så å bli borte for godt. Vi hørte ike noe mer etter dette.

Noen ide?

 

mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Ventilene er det garantert ikke, da hadde den havarert. Mulig det kan være registeret, hvis motoren har kjede. I så fall er det nok kjedestrammeren som tuller. Men det kan like godt være en løs skrue på et deksel ett eller annet sted som rasler. Prøv å lokalisere området lyden kommer fra ved hjelp av hørselen, da lar det seg i det minste gjøre å begrense søket. For innvendige ulyder hjelper det å lete med et skrujern, hold enden på skaftet inntil øret og sett spissen på stedet du mistenker. Fungerer som et enkelt stetoskop (jeg har også stetoskop til feilsøking, ser veldig imponerende ut når jeg bruker det :giggle: ).

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Noen marine motorer har reim, noen har kjede og noen få har tannhjulsdrift. Akkurat som i bil, de aller fleste mindre marinemotorer er i utgangspunktet bilmotorer som har blitt marinisert. Sjekk manualen til motoren, så finner du nok ut hvilken løsning som er brukt på din motor.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Da har vi lyden igjen etter helgens møte med ojbrus, mye klarere på dette opptaket. Høres ut som en klinkekule inni der:

 

http://hjelp.mittkontor.no/downloads/ulyd2.mp3

 

En mekaniker mente kanskje servo?

 

mvh

bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Har samme lyden i min 3.0 Mercruiser, og de samme symptomer, bare det at lyden hos meg er der så fort jeg får opp turtall.

 

Har sjekket min motor, og kunne ikke finne noe galt med den med tanke på lagere og slikt.

Inspiserte også eksosmanifolden i forbindelse med pakningsbytte og det var ikke noe som helst som var løst og kunne lage slik lyd der inne, så jeg tror ikke deet kommer fra eksosklaffene.

 

Jeg begynner å mistenke at det muligens kan være noe med overføringen mellom motor-drev.

Er ikke sikker, men skal sjekke grundig der ihvertfall. Skal gi en lyd om jeg finner noe.

Link to post

Supert, da har jeg noen ledetråder. Har anskaffet et slikt stetoskop så da får vi se.

Jeg kommer selvfølgelig tilbake med flere kommentarer om jeg finner ut av det, evt. om noe kan utelukkes.

 

Tangkvast : takk for info, håper du ikke glemmer å gi tilbakemelding om du finner noen ting.

Link to post

Var å sjekka litt i ettermiddag, men fant ut at alt så bra ut med overføringa mellom drev og motor, så jeg tror jeg kan utelukke drevet som mulig synder.

 

Tok en liten runde for å høre. Er usikker, men mener jeg klarte å høre noe ulyd fra området rundt starteren, så jeg tenker jeg skal demontere den i løpet av helga for å se om det kan være at innslaget ikke går helt tilbake og subber borti tannkransen på svinghjulet.

Link to post
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...