brusen Startet 1.Juni.2010 Del på Facebook Startet 1.Juni.2010 Opplever at det kommer en klirrelyd, som om man rister/blåser luft i en metallbøtte hvor det også ligger en løs skrue, etter å ha kjørt i høy hastighet en stund. Lyden forsvinner/dabber av og blir helt borte når turtallet/hastigheten går ned Den kommer ikke med en gang jeg har kommet i plan, heller ikke med en gang jeg har fullt pådrag eller topfarten er oppnådd. Den kommer etter en stund, mulig på grunn av "bølger" som får den til å lette. Jeg klarer ikke å fremprovosere den ved å ligge i ro og øke turtallet ved tomgang. Noen som har noen idé hvor jeg kan starte å lete. Hvilke enheter som kan ha hulrom, ikke inneholde væske men muligens mye luft-trykk? Evt. noen som har noe annen type info jeg bør vite (som f.eks : ikke start båten men ring verksted)... Jeg er ny både her og med båt/motor så muligheten for missforståelser er absolutt tilstede.. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.Juni.2010 Del på Facebook Svart 1.Juni.2010 Begynn med å lukke alle dører og klem ein strikk el imellom slik at ikkje de klirrer Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Windy37GM Svart 1.Juni.2010 Del på Facebook Svart 1.Juni.2010 Lyden kommer fra motorrommet? Dvs det ble mer lyd når motorromsluken ble åpnet? Følger lyden turtallet? mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
brusen Svart 2.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2010 Lyden kommer uten tvil fra motorrommet. Lyden ble betydelig forsterket når jeg åpnet lokket til motorrommet. Tror ikke dører og slikt skaper denne lyden. Den er VELDIG høy når jeg åpner motorromet. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.Juni.2010 Del på Facebook Svart 2.Juni.2010 (redigert) Litt lurete å finne ut av dette. Beste er vel å være i motorrommet når motoren går - men da må du være veldig forsiktig! Første jeg ville sjekke var reimer og svinghjul og dynamo. Kan det være et lager eller en løs del her? Hulrom inni motoren er det værre med av kunnskap hos meg. Motoren din har turbo - ikke kompressor. Kan være du skal se over slanger og klemmer her. Der er i hvertfall trykket stort Også kom jeg på et par saker til: sjekk skruer på sjøvannsilter om du har det. Og sjekk at peilepinnen sitter skikkelig fast. Redigert 2.Juni.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Juni.2010 Del på Facebook Svart 2.Juni.2010 Jeg tenker automatisk på demperplaten når det er snakk om klirring i motor. Men da vild en som regel klirre på tomgang uten belastning, og normalt sett ikke med belastning. Kan muligens være en feil på tenningsinnstillingen eller totalt feil åpningstrykk på dysene. At det skulle være en skrue eller noe som ligger og slenger et sted har jeg mindre tro på, det eneste stedet som fyller dine kriterier er innsugsmanifolien og en løs del der vil før eller senere havne i ventilene med totalhavari som følge... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
brusen Svart 2.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2010 Kanskje jeg får vurdere "innsugsmanifoilen" da. Er dette noe som er "trivielt" å skru på? Hvor sitter den/hvordan ser den ut? Noen som kan fortelle meg det. Får prøve å ta en kjøretur og lokalisere feilen nærmere iløpet av helgen. Sitér dette innlegget Link to post
Shiny Svart 2.Juni.2010 Del på Facebook Svart 2.Juni.2010 Ut fra det du skriver kan det være turbinlyd fra turboen. Noen turboer lager mere lyd enn andre ved høyt turtall på motor(stor eksosproduksjon). I et turtallsområde etter at du har kommet opp i plan jobber turboen lettere, har selv opplevd noe liknende du skriver på enkelte yrkesbiler jeg har hatt. På min CMD 4,2 har den siden ny hatt en litt metallisk høyfrekvent lyd, når båten går lett i marsjfart. Å begynne med å skru av ins.manifoil på motor for å feilsøke er litt overkill, dersom motor ellers er i bra stand og virker ok. Hadde heller fått med en makaniker for lokalisering i førsteomgang. Sitér dette innlegget Sjøblid og ubetinget positiv! Link to post
index Svart 2.Juni.2010 Del på Facebook Svart 2.Juni.2010 Hvis du har såpass lite peil på motor som jeg får inntrykk av her, er mitt råd: Ikke rør noe som helst, snakk med mekaniker! Du kan fort ødelegge for store summer om du begynner å skru uten mål og mening... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
SF Svart 3.Juni.2010 Del på Facebook Svart 3.Juni.2010 (redigert) Støtter Index her, selv om jeg er tilhenger av å gjøre ting selv så er motor til båt dyre greier og har du ikke nødvendig motorkompetanse så la være. Få med deg en kompis eller tilsvarende som vet hva han gjør evt sett bort jobben til et verksted. Spørsmålet ditt om innsugningsmanifolden avslører vell at du ikke er på hjemmebane her? Redigert 3.Juni.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Bitteliten Svart 3.Juni.2010 Del på Facebook Svart 3.Juni.2010 Jeg er helt enig med SF. Jeg kan pusle og pusse litt på motorene mine, dvs sjekke væsker, bytte filter, lufte litt diesel og kanskje bytte impeller. Men å skru mekanisk det får proffene ta seg av. Kanske jeg lykkes - kanskje ikke - og konsekvensene av at jeg gjør noe feil er så store at jeg gidder ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 3.Juni.2010 Del på Facebook Svart 3.Juni.2010 (redigert) Da har vi vært på tur. Lyden kom nå ved nær tomgang, ca 1000 rpm. Heldigvis med Iphone, så jeg fikk tatt opp lyden ved tomgang. Hør her: http://hjelp.mittkontor.no/merc4-2lyd.mp3 Ved 5 sekunder, ved ca 12-13 sekunder, litt ved 15 sek, 18sek, svakt langt baki der ved 43 sekunder for så å bli borte for godt. Vi hørte ike noe mer etter dette. Noen ide? mvh Bavaria32sport Redigert 3.Juni.2010 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Windy37GM Svart 4.Juni.2010 Del på Facebook Svart 4.Juni.2010 kan det være ventilene somhenger igjen? Er det noe annet som kan lage slik lyd? mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
index Svart 4.Juni.2010 Del på Facebook Svart 4.Juni.2010 Ventilene er det garantert ikke, da hadde den havarert. Mulig det kan være registeret, hvis motoren har kjede. I så fall er det nok kjedestrammeren som tuller. Men det kan like godt være en løs skrue på et deksel ett eller annet sted som rasler. Prøv å lokalisere området lyden kommer fra ved hjelp av hørselen, da lar det seg i det minste gjøre å begrense søket. For innvendige ulyder hjelper det å lete med et skrujern, hold enden på skaftet inntil øret og sett spissen på stedet du mistenker. Fungerer som et enkelt stetoskop (jeg har også stetoskop til feilsøking, ser veldig imponerende ut når jeg bruker det ). Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Windy37GM Svart 4.Juni.2010 Del på Facebook Svart 4.Juni.2010 Har Merc 4.2 kjede? eg har ikke hørt om reimbyte på marinemotorer, så kjede er vel høyst sannsynlig. Da kan det være strammeren som henger igjen. mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
index Svart 4.Juni.2010 Del på Facebook Svart 4.Juni.2010 Noen marine motorer har reim, noen har kjede og noen få har tannhjulsdrift. Akkurat som i bil, de aller fleste mindre marinemotorer er i utgangspunktet bilmotorer som har blitt marinisert. Sjekk manualen til motoren, så finner du nok ut hvilken løsning som er brukt på din motor. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
JonnyBoy Svart 4.Juni.2010 Del på Facebook Svart 4.Juni.2010 (redigert) og noen få har tannhjulsdrift. Det er tannhjulsdrift på Mercruiser 4.2 Redigert 4.Juni.2010 av JonnyBoy (see edit history) Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
la plancha Svart 5.Juni.2010 Del på Facebook Svart 5.Juni.2010 Jeg har vært borti tilsvarende på en mercruiser 5,7 l v8 bensin den hadde mekaniske metall spjeld i riserne for å hindre vanninntrenging ved rygging disse var rustet istykker og klirret noe voldsomt på enkelte turtall kansje din motor har noe tilsvarende. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 7.Juni.2010 Del på Facebook Svart 7.Juni.2010 (redigert) Da har vi lyden igjen etter helgens møte med ojbrus, mye klarere på dette opptaket. Høres ut som en klinkekule inni der: http://hjelp.mittkontor.no/downloads/ulyd2.mp3 En mekaniker mente kanskje servo? mvh bavaria32sport Redigert 7.Juni.2010 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Fusebox Svart 7.Juni.2010 Del på Facebook Svart 7.Juni.2010 Jeg synes det kunne høres ut som et knekt/dårlig lager ? Satte du "stetoskopet" ditt på de forskjellige lagerplassene ? Vannpumpe, kjølevann Vannpumpe, saltvann Servopumpe Dieselpumpe Veivlager, begge ender (kanskje litt vanskelig bakerst i alle fall ?) Evt. kamaksel ? Sitér dette innlegget Link to post
Scand_550 Svart 7.Juni.2010 Del på Facebook Svart 7.Juni.2010 ville sjekket dynamo. hadde en lignende lyd i en bil engang og det viste seg at lager i dynamoen var gåent. Sitér dette innlegget Link to post
tangkvast Svart 7.Juni.2010 Del på Facebook Svart 7.Juni.2010 Har samme lyden i min 3.0 Mercruiser, og de samme symptomer, bare det at lyden hos meg er der så fort jeg får opp turtall. Har sjekket min motor, og kunne ikke finne noe galt med den med tanke på lagere og slikt. Inspiserte også eksosmanifolden i forbindelse med pakningsbytte og det var ikke noe som helst som var løst og kunne lage slik lyd der inne, så jeg tror ikke deet kommer fra eksosklaffene. Jeg begynner å mistenke at det muligens kan være noe med overføringen mellom motor-drev. Er ikke sikker, men skal sjekke grundig der ihvertfall. Skal gi en lyd om jeg finner noe. Sitér dette innlegget Link to post
brusen Svart 10.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2010 Supert, da har jeg noen ledetråder. Har anskaffet et slikt stetoskop så da får vi se. Jeg kommer selvfølgelig tilbake med flere kommentarer om jeg finner ut av det, evt. om noe kan utelukkes. Tangkvast : takk for info, håper du ikke glemmer å gi tilbakemelding om du finner noen ting. Sitér dette innlegget Link to post
tangkvast Svart 10.Juni.2010 Del på Facebook Svart 10.Juni.2010 Var å sjekka litt i ettermiddag, men fant ut at alt så bra ut med overføringa mellom drev og motor, så jeg tror jeg kan utelukke drevet som mulig synder. Tok en liten runde for å høre. Er usikker, men mener jeg klarte å høre noe ulyd fra området rundt starteren, så jeg tenker jeg skal demontere den i løpet av helga for å se om det kan være at innslaget ikke går helt tilbake og subber borti tannkransen på svinghjulet. Sitér dette innlegget Link to post
tangkvast Svart 22.Juni.2010 Del på Facebook Svart 22.Juni.2010 Hvordan går det ojbrus? Har du fått funnet ut noe? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.