Jump to content

Suzuki df 115 problemer med tæring

Skibsplast 605

Recommended Posts

Er i ferd i kjøpe meg en skibsplast 605 med suzuki 115 df 4t(ca 300 timer). Har tidligere hatt båt , men da med den tradisjonelle totakteren.

Har lest litt på forumet her og ser at suzuki har hatt problemer med tæring på disse motorene?

Er det andre ting jeg bør være obs på når jeg skal kjøpe en slik brukt motor?

Har jo også hørt at det er lite tull med disse motorene. denne er fra 2002, og første generasjon 4t fra suzuki.

Har lest at disse hadde en del barnesykdommer med bla tæring, pga at japsene brukte dårlig alu som medførte at mye av motoren smuldret opp etter noen år i

sjøen.

90 hesteren som du har er vel såpass ny ennå at du burde vel ha motor ennå i mange år, og i tillegg at den er utstyrt med sterkere alu legeringer.

Aluminium er ikke en legering dessuten er motoren utstyrt med offeranoder i zink. Disse anodene "ofrer seg" slik at motoren ikke tærer opp.

En annen ting, om det var slik du sier så skulle vel ikke motoren levd nå :lol:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Det er nå ikke råaluminium som brukes i påhengere... Jeg har en DF70 fra 1998 og denne har tæring i bunnpannen men ikke verre enn at det kunne støpes i med stålplast. Regner med det holder noen sesonger i alle fall...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Tydelig at jeg ikke vet så mye om denne 4 takteren, men uansett har jeg vel ikke så mye å frykte da. Bare å starte opp og kose seg i sommer.

Hva var problemet med bunnpanna?, Var det tært hull i den? Tenkte ikke det var den første delen som ble tært i og med at olja ligger der.

Da har det vel vært noe kondens/vann i olja?

I mitt tilfelle var det usynlig men hørbart (eksoslekkasje).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Angående aluminiumslegering, så er det vel slik at de aller fleste outboards er satt sammen av mange deler med støpegods av alulegering.

"Yamaha har i 50 år forsket på og testet ut forskjellige systemer for korrosjons- og rustbeskyttelse. Det har resultert i et system bygd opp av fem forskjellige lag med primer og lakk som varmebehandles for å optimalisere styrken"

YDC-30

YDC-30 er en spesiell sterk og korrosjonsbestandig aluminiumslegering Yamaha har utviklet.

:confused:

Den er en 4 sylindret ja, står på Askeladden 505.

• Barnevaksiner
Har jo også hørt at det er lite tull med disse motorene.

Det er også det jeg har hørt (og erfart selv), med ett unntak og det var på første årgangen av disse motorene.

denne er fra 2002, og første generasjon 4t fra suzuki. Har lest at disse hadde en del barnesykdommer med bla tæring,...

Hva mener du egentlig med første generasjon 4T fra Suzuki? Mener du da første årgang? Første årgang av DF115 var nemlig ikke 2002 modell men 2001 modell. Hadde selv en slik fra 2001 til 2004 da jeg oppgraderte til en Suzuki DF140 som jeg fremdeles har nå etter 6 år. 2001-modellene var det noen barnesykdommer på ja, men det gikk etter det jeg kjenner til ikke på tæring. De to vanligste svakhetene var for mykt motoroppheng (gummibøsninger?) og undervannshus som fikk uttett pakning/vann inn i giroljen. Disse problemene oppsto som regel allerede i løpet av de første 1 til 2 årene og er nok for lengst utbedret på de motorene som hadde disse svakhetene. I tillegg fikk jeg problemer med tilt/trim-sensoren på min 2001-modell slik at denne måtte byttes. Jeg har ikke hatt en eneste feil på de 6 første årene på min 2004 Suzuki DF140, mens det faktisk var 3 feil på 3 år på førsteårsmodellen fra 2001.

henger meg litt innpå denne tråden. Har nå min 2.dre Suzuki 4-takt, en DF90 fra 2008

som har gått ca 200 timer

Gjør all service selv og har nettopp blitt klar over at på ( 200? -2008) DF90 -115 & 140 skal det være

2 stk zink offeranoder , som sitter på en skrue eller plugg som er skrudd inn i blokka.

p.g.a av andre omstendigheter har jeg ikke begynt med å klargjøre båten enda og lurer på om det er noen

som kjenner til disse.

1 - de bør vel forhindre det som trådstarter frykter

2 - stemmer det jeg skriver, er det noen som har skifta , hvor lenge hadde de vært i bruk og hvordan

så de ut. - Jeg har verksted manualen , så når jeg får tid til båten og sjekka dette selv, kan jeg

poste hvor disse pluggne sitter og hvordan mine så ut etter 2 år / 200 timer.

Gjør all service selv og har nettopp blitt klar over at på ( 200? -2008) DF90 -115 & 140 skal det være

2 stk zink offeranoder , som sitter på en skrue eller plugg som er skrudd inn i blokka.

p.g.a av andre omstendigheter har jeg ikke begynt med å klargjøre båten enda og lurer på om det er noen

som kjenner til disse.

1 - de bør vel forhindre det som trådstarter frykter

2 - stemmer det jeg skriver, er det noen som har skifta , hvor lenge hadde de vært i bruk og hvordan

så de ut. - Jeg har verksted manualen , så når jeg får tid til båten og sjekka dette selv, kan jeg

poste hvor disse pluggne sitter og hvordan mine så ut etter 2 år / 200 timer.

Har også lett etter en anode, jeg trodde den sto på festebraketten. Det er jo en stor anode (festet med 2 skruer) i underkant av festebraketten, har forstått at det skal være en til men denne finner jeg ikke. I tillegg er det jo selvsagt de 2 på motorstammen.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

På DF70 står der en anode i eksosmanifolden (festet med 2 skruer).

• Barnevaksiner

det jeg snakka om er noe helt annet - skal prøve å lese i verksted håndboka sinere i kveld

Hadde vært flott med noe mer info på dette ja

Rolf

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

for engangs skyld har jeg gjort det jeg lover ..

var ute i hagen og kikka på motoren ( !!! ) samt at jeg har service manualen oppslått ved siden av meg:

sett bakfra,på venstre side, ved siden av elektronikk boksen , den nederste rett ved det gule håndtaket

for olje peilepinnen og den øverste på høyde med toppen av elektronikkboksen ; sitter det 2 stk anoder.

de er blanke og ovale og er skrudd i blokka med 2 skruer.

I den generelle teksten for disse 2 ,samt den store under motorfeste og styrepinnen bak propellen ,

står det: inspisere hver 50 time og byttes når 2/3 av zinken er borte.

det skader heller ikke og børste godt av dem med en stålbørste

Vider står det at boltehodene på den store anoden under motorfeste og styrepinnen bak propellen

skal dekkes med silikon.

Til slutt kommer at anodene ikke skal overmales - og at man ( selvfølgelig ) sjekker at de 2

jordings ( bonding ) ledningene mellom brakett og motor er Ok.

Avslutter med spørsmålet mitt om igjen - er det noen som har bytta disse - hva kosta de og

hvor mye zink var borte på hvor lang tid. Det har vært en god del skriving om korrosjon og tæring av aluminium ,

så dette må oppklares.

Takk for info, fikk tips av en Suzuki mekaniker at det var svært viktig å holde øye med disse anodene.

Antar de sitter på noenlunde samme sted på min DD140. Serviceboken din dekker kanskje både 90/115/140 hk, isåfall kan du se om DF 140 skiller seg fra din?

Rolf

Roald Amundsen

...tæring i bunnpannen men ikke verre enn at det kunne støpes i med stålplast.
Slik så det ut, der er vek ikke i bunnpannen men blokken tæringen er, bunnpannen begynner like under tæringen.

Øverste hullet på bildet er eksosutløpet fra nederste sylinder og all eksos går inn igjen i det nederste (eksosmanifold demontert). Skjønner ikke helt hvorfor der er tæring her,stedet ligger langt over vann bortsett fra når to godt voksne henger over motoren for å se hva som skjer.

df70eksostaering.jpg

• Barnevaksiner
  • 2 år senere...
  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...