Skibsplast 605 Startet 2.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 2.Juni.2010 Er i ferd i kjøpe meg en skibsplast 605 med suzuki 115 df 4t(ca 300 timer). Har tidligere hatt båt , men da med den tradisjonelle totakteren. Har lest litt på forumet her og ser at suzuki har hatt problemer med tæring på disse motorene? Er det andre ting jeg bør være obs på når jeg skal kjøpe en slik brukt motor? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 2.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 Jeg har en 90hk Suzuki fra 2007 og kan ikke få fullrost motoren! Hadde kjøpte makan "any time". Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Skibsplast 605 Svart 2.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 Har jo også hørt at det er lite tull med disse motorene. denne er fra 2002, og første generasjon 4t fra suzuki. Har lest at disse hadde en del barnesykdommer med bla tæring, pga at japsene brukte dårlig alu som medførte at mye av motoren smuldret opp etter noen år i sjøen. 90 hesteren som du har er vel såpass ny ennå at du burde vel ha motor ennå i mange år, og i tillegg at den er utstyrt med sterkere alu legeringer. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 2.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 (redigert) Aluminium er ikke en legering dessuten er motoren utstyrt med offeranoder i zink. Disse anodene "ofrer seg" slik at motoren ikke tærer opp. En annen ting, om det var slik du sier så skulle vel ikke motoren levd nå Redigert 2.Juni.2010 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
SveinHa Svart 2.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 Det er nå ikke råaluminium som brukes i påhengere... Jeg har en DF70 fra 1998 og denne har tæring i bunnpannen men ikke verre enn at det kunne støpes i med stålplast. Regner med det holder noen sesonger i alle fall... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Skibsplast 605 Svart 2.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 Tydelig at jeg ikke vet så mye om denne 4 takteren, men uansett har jeg vel ikke så mye å frykte da. Bare å starte opp og kose seg i sommer. Hva var problemet med bunnpanna?, Var det tært hull i den? Tenkte ikke det var den første delen som ble tært i og med at olja ligger der. Da har det vel vært noe kondens/vann i olja? Sitér dette innlegget Link to post
Nonsense Svart 2.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 ,Jeg har en DF70 fra 1998 og denne har tæring i bunnpannen men ikke verre enn at det kunne støpes i med stålplast. Regner med det holder noen sesonger i alle fall... Problemet er som regel ikke tæringen man ser. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 2.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 I mitt tilfelle var det usynlig men hørbart (eksoslekkasje). Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Skibsplast 605 Svart 2.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 Angående aluminiumslegering, så er det vel slik at de aller fleste outboards er satt sammen av mange deler med støpegods av alulegering. "Yamaha har i 50 år forsket på og testet ut forskjellige systemer for korrosjons- og rustbeskyttelse. Det har resultert i et system bygd opp av fem forskjellige lag med primer og lakk som varmebehandles for å optimalisere styrken" YDC-30 YDC-30 er en spesiell sterk og korrosjonsbestandig aluminiumslegering Yamaha har utviklet. Sitér dette innlegget Link to post
Skibsplast 605 Svart 2.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 Hvilken type båt har du 70 hesteren på? Er dette en 4 cyl motor? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 2.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 Den er en 4 sylindret ja, står på Askeladden 505. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Helge Svart 2.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 Har jo også hørt at det er lite tull med disse motorene. Det er også det jeg har hørt (og erfart selv), med ett unntak og det var på første årgangen av disse motorene. denne er fra 2002, og første generasjon 4t fra suzuki. Har lest at disse hadde en del barnesykdommer med bla tæring,... Hva mener du egentlig med første generasjon 4T fra Suzuki? Mener du da første årgang? Første årgang av DF115 var nemlig ikke 2002 modell men 2001 modell. Hadde selv en slik fra 2001 til 2004 da jeg oppgraderte til en Suzuki DF140 som jeg fremdeles har nå etter 6 år. 2001-modellene var det noen barnesykdommer på ja, men det gikk etter det jeg kjenner til ikke på tæring. De to vanligste svakhetene var for mykt motoroppheng (gummibøsninger?) og undervannshus som fikk uttett pakning/vann inn i giroljen. Disse problemene oppsto som regel allerede i løpet av de første 1 til 2 årene og er nok for lengst utbedret på de motorene som hadde disse svakhetene. I tillegg fikk jeg problemer med tilt/trim-sensoren på min 2001-modell slik at denne måtte byttes. Jeg har ikke hatt en eneste feil på de 6 første årene på min 2004 Suzuki DF140, mens det faktisk var 3 feil på 3 år på førsteårsmodellen fra 2001. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
is_620 Svart 2.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 henger meg litt innpå denne tråden. Har nå min 2.dre Suzuki 4-takt, en DF90 fra 2008 som har gått ca 200 timer Gjør all service selv og har nettopp blitt klar over at på ( 200? -2008) DF90 -115 & 140 skal det være 2 stk zink offeranoder , som sitter på en skrue eller plugg som er skrudd inn i blokka. p.g.a av andre omstendigheter har jeg ikke begynt med å klargjøre båten enda og lurer på om det er noen som kjenner til disse. 1 - de bør vel forhindre det som trådstarter frykter 2 - stemmer det jeg skriver, er det noen som har skifta , hvor lenge hadde de vært i bruk og hvordan så de ut. - Jeg har verksted manualen , så når jeg får tid til båten og sjekka dette selv, kan jeg poste hvor disse pluggne sitter og hvordan mine så ut etter 2 år / 200 timer. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 2.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 Jeg har også en 15hk Suzuki fire-takter fra 2001, og har enda ikke hatt noe problem med denne! Knock wood! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Rolf Svart 2.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 Gjør all service selv og har nettopp blitt klar over at på ( 200? -2008) DF90 -115 & 140 skal det være 2 stk zink offeranoder , som sitter på en skrue eller plugg som er skrudd inn i blokka. p.g.a av andre omstendigheter har jeg ikke begynt med å klargjøre båten enda og lurer på om det er noen som kjenner til disse. 1 - de bør vel forhindre det som trådstarter frykter 2 - stemmer det jeg skriver, er det noen som har skifta , hvor lenge hadde de vært i bruk og hvordan så de ut. - Jeg har verksted manualen , så når jeg får tid til båten og sjekka dette selv, kan jeg poste hvor disse pluggne sitter og hvordan mine så ut etter 2 år / 200 timer. Har også lett etter en anode, jeg trodde den sto på festebraketten. Det er jo en stor anode (festet med 2 skruer) i underkant av festebraketten, har forstått at det skal være en til men denne finner jeg ikke. I tillegg er det jo selvsagt de 2 på motorstammen. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
SveinHa Svart 2.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 På DF70 står der en anode i eksosmanifolden (festet med 2 skruer). Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Skibsplast 605 Svart 2.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 Nå får jeg båten hjem på mandag. Kjøper usett, men da med en rapport fra KNBF. Da er det vel bare til å lete etter zinkanoder Men motor skal visst være i god stand, med nylig byttet komplett trimtiltsystem,impeller olje, mm og normal service TAKK FOR NYTTIGE TIPS. Sitér dette innlegget Link to post
is_620 Svart 2.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 den store anoden står under festebraketten på den delen som er bolta i båten det jeg snakka om er noe helt annet - skal prøve å lese i verksted håndboka sinere i kveld Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 2.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 det jeg snakka om er noe helt annet - skal prøve å lese i verksted håndboka sinere i kveld Hadde vært flott med noe mer info på dette ja Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
is_620 Svart 2.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 for engangs skyld har jeg gjort det jeg lover .. var ute i hagen og kikka på motoren ( !!! ) samt at jeg har service manualen oppslått ved siden av meg: sett bakfra,på venstre side, ved siden av elektronikk boksen , den nederste rett ved det gule håndtaket for olje peilepinnen og den øverste på høyde med toppen av elektronikkboksen ; sitter det 2 stk anoder. de er blanke og ovale og er skrudd i blokka med 2 skruer. I den generelle teksten for disse 2 ,samt den store under motorfeste og styrepinnen bak propellen , står det: inspisere hver 50 time og byttes når 2/3 av zinken er borte. det skader heller ikke og børste godt av dem med en stålbørste Vider står det at boltehodene på den store anoden under motorfeste og styrepinnen bak propellen skal dekkes med silikon. Til slutt kommer at anodene ikke skal overmales - og at man ( selvfølgelig ) sjekker at de 2 jordings ( bonding ) ledningene mellom brakett og motor er Ok. Avslutter med spørsmålet mitt om igjen - er det noen som har bytta disse - hva kosta de og hvor mye zink var borte på hvor lang tid. Det har vært en god del skriving om korrosjon og tæring av aluminium , så dette må oppklares. Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 2.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 Takk for info, fikk tips av en Suzuki mekaniker at det var svært viktig å holde øye med disse anodene. Antar de sitter på noenlunde samme sted på min DD140. Serviceboken din dekker kanskje både 90/115/140 hk, isåfall kan du se om DF 140 skiller seg fra din? Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
SveinHa Svart 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 ...tæring i bunnpannen men ikke verre enn at det kunne støpes i med stålplast.Slik så det ut, der er vek ikke i bunnpannen men blokken tæringen er, bunnpannen begynner like under tæringen. Øverste hullet på bildet er eksosutløpet fra nederste sylinder og all eksos går inn igjen i det nederste (eksosmanifold demontert). Skjønner ikke helt hvorfor der er tæring her,stedet ligger langt over vann bortsett fra når to godt voksne henger over motoren for å se hva som skjer. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
tkb Svart 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 (redigert) Har hatt en 2004 115,meget fin motor. Trimsylinderen var en svakhet på disse. Husk,dersom du har kobberholdig bunnstoff(sannsynligvis),skal det være et par cm skille mellom brakett og bunnstoff. Redigert 3.Juni.2010 av tkb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
anhon Svart 15.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2012 Hei skal ta service selv på min DF90 2008 mod nå og lurer på om du har skrudd ut og sjekket anodene i blokka ? Samt om impelleren bør skiftes ? mvh Anders Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 21.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2015 http://www.navagear.com/2007/11/22/bad-news-from-brp/ Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.