Boss302 Svart 28.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2016 Har en 90 hk Suzuki 2007 mod med hull i bunnpannen,fikk ut den beryktede stålpluggen,kommer til å tette hullet med mega stål til Aluminium,men eg vill sette inn en ny plugg,noe som vet kor en kan kjøpe en sånn plugg beregnet ti Aluminium Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 28.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2016 Hvorfor vil du ha en plugg der? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bay_liner Svart 28.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2016 Slik så det ut, der er vek ikke i bunnpannen men blokken tæringen er, bunnpannen begynner like under tæringen. Øverste hullet på bildet er eksosutløpet fra nederste sylinder og all eksos går inn igjen i det nederste (eksosmanifold demontert). Skjønner ikke helt hvorfor der er tæring her,stedet ligger langt over vann bortsett fra når to godt voksne henger over motoren for å se hva som skjer. Slik tæring har jeg sett på VP 140/145 på bakre eksosporten. Mener å huske (i det tilfellet) at dette kan skyldes mye tomgangskjøring før motoren slåes av. Pga overlapping på kamakselen oppstår et vakuum som trekker inn sjøvannspartikler fra "vanninjeksjonen" (kjøling av eksos) og om man slår av motoren uten å "blåse den ren" samles sjøvann i dette området, av og til inn i bakre sylinder og. Tror dette gjelder flere motorer. En skal heller aldri slå av gassen for raskt på bensin 4T motorer da kan det oppstå et kraftig vakuum som kan suge sjøvann helt inn i sylindrene og det er vel derfor det finnes tilbakeslagsklaffer både på Merc og VP innbord bensin. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
urger Svart 14.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2016 Har en 90 hk Suzuki 2007 mod med hull i bunnpannen,fikk ut den beryktede stålpluggen,kommer til å tette hullet med mega stål til Aluminium,men eg vill sette inn en ny plugg,noe som vet kor en kan kjøpe en sånn plugg beregnet ti Aluminium Hei, vet ikke om du har fått svar på dette, kan sikkert uansett være interessant for andre som leser. Jeg har akkurat byttet denne pluggen med en i aluminium på min df115 fra 2007. Søk etter "goldplug 1018". Motoren min har forresten bare gått 200 timer og det var nok i siste liten jeg byttet denne i forhold til hvor langt korrosjonen var kommet. Sitér dette innlegget Link to post
mask Svart 15.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2016 (redigert) Redigert 15.Juli.2016 av mask (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mask Svart 15.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2016 Har nettopp skiftet "Engine Holder" på en DF140 2007mod (6820,-/inkl moms). Opptært rundt drainplugg. Ikke helt uvanlig i følge suzuki verksteder, suzuki leverer nå denne "Engine Holder" uten drainplugg installert. Et verksted jeg var i kontakt med presiserte at Suzuki anbefaler å skifte anodene årlig, selv om de ser bra ut. Dette hadde ikke værkstedet mer info om, men fulgte dette når de tok service'er. Skaden merket jeg på eksoslyden som plutselig ble hørbar + at motoren gikk veldig ujevnt, det siste var forårsaket av at air intake sensor fikk feil når eksos'n kom inn i motorlokket. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 15.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2016 Og etterhvert vil isolasjon på elektriske kabler svies av pga. eksosvarmen. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Draco570 Svart 28.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2017 For dere som tenker å kjøpe en såkalt Goldplug 1018, vær forsiktige! Skulle bare ta en siste runde på min Suzuki DF140, 2003 modell før sjøsetting nå i helgen, og bytte stålpluggen til fordel for en gold plugg 1018, sånn bare for sikkerhetsskyld og bedre føre var.....men i det jeg forsiktig prøver å løsne stålbolten så er metallet og innfestningen såpass korrodert at hele feste sprekker. Så der står jeg med en korrodert bolt, og rester av gjenger mellom fingrene, og et hull som antakeligvis ikke lar seg fikse. Kontaktet forhandler. Pris for å bytte "engine holder" ble oppgitt til ca kr. 33.000,- (14.000 for deler + arbeid) Forhandlers kommentar var: du burde bare latt den pluggen stå, hadde sikkert vart minst 4-5 år til i urørt tilstand, og da hadde det kanskje vært å tide å bytte ut hele motoren uansett. Om noen har tips for hvordan komme rimeligere ut av det så setter jeg pris på svar - bor i Stavanger og båten er trallbar om noen kjenner noen som tar slike jobber i distriktet. Sitér dette innlegget Link to post
is_620 Svart 28.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2017 har skrevet tidligere om 2001 -2008 DF90-115 & 140 - ønsker å bidra slik at kluss og trøbbel kan unngås A - den manuelle utløse skruen for trim og tilt er laget i et dårlig materiale som gjør at den ofrer seg og korroder og begynner å lekke med defekt trim som resultat. Dette forhindres ved å skifte den lille runde Zink anoden nederst på trimsylinderen HVERT ÅR, SAMT Å DEKKE OVER skruen for trim og tilt MED SILIKON som lett kan pirkes vekk dersom man mot formodning må bruke den B - de 2 Zink elektrodene som sitter i blokka- er under ovale lokk med 2 bolter. bør sjekkes og byttes min hvert annet år jeg pleier å ødelegge pakningen under demontering og bruker istedenfor et tynt lag med silikon er samme type som den over og er festet i lokket inne i en forsenkning med en lite skrue. denne er veldig vanskelig å få tak på pga av salt-avleiringer og irr. blir lettest å sette den med gamle sinken i skru stikke og vri lokket av ( vanskelig å forklare -lettere å skjønne når man står med delen i hånda ) C- er kanskje selvfølgelig, men tror det er veldig viktig å ikke få kobberholdig bunnstoff på påhengs braketten. har selv brukt Jotuns drev spray , som jeg før syntes var dårlig men som de må ha fixa for har vært fornøyd de siste årene Sitér dette innlegget Link to post
hyfsad Svart 23.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2018 Aktuelt i saken? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.