EIK Startet 27.August.2004 Link til dette innlegget Startet 27.August.2004 Har kjøpt meg en Bayliner 2858 89 mod. uten motor. Er spent på hvordan den er når den kommer i slutten av sept. Må sikkert ha en masse tips underveis med klargjøringen. Men det er jo MOTOR som er det store spørsmålet HVA SKAL JEG VELGE ????? Sitér dette innlegget Link to post
kfr Svart 27.August.2004 Link til dette innlegget Svart 27.August.2004 Du bør nok opp i mellom 200 og 250 HK. Mercruiser 4.2 D-tronic eller Volvo Penta D4 bør være gode valg. Sitér dette innlegget Link to post
unknownuser Svart 27.August.2004 Link til dette innlegget Svart 27.August.2004 Har kjøpt meg en Bayliner 2858 89 mod.Gratulerer :lol: Du får en kjempeflott og praktisk båt som garantert gir deg mange laange blikk... Du vil nok ikke angre på denne...(har du bilder?) Når det gjelder motor, så tror jeg VP D4-260 DP er best egnet (helt ny, selges ikke norge?) se Denne linken til VOLVO Marine mvh harBayliner Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 27.August.2004 Link til dette innlegget Svart 27.August.2004 Velkommen som Bayliner eier. Håper du er mer heldig en meg. Hvis du ikke skal skjære deg inn i båten, for å få plass på lengden, så har du ikke mye å velge i. Skal du ha brukt eller ny? Brukte en del tid på å finne ut hva jeg skulle ha, og ende opp på ny Steyr 256. Den er litt i minste laget til 2958, men passer bra i din båt. Hadde jeg valgt i dag, er der muligt jeg hadde vurdert Volvo drev med duopropp i stedet for Mercruiser med enkel propell. Mener der er mer tap i Mercruiser, og savner duopropp. Et annet valg kan være http://www.marinediesel.nu, vurderte denne, hadde veldig lyst, men tok ikke sjans, da der ikke er service nett. Som harBayliner sier, så er også Volvo sin fin i størrelse, me prisen er litt stiv. Lengden på motoren kan være ca 1000mm, da slipper du å skjære deg inn i båten. 250HK bør passe, 200HK vil være i minste laget, men kan gå. mvh Kjelli Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 27.August.2004 Link til dette innlegget Svart 27.August.2004 Jeg har også kikket litt på 6.5 liters V8 fra Marinediesel. Men jeg er veldig skeptisk til disse amerikanske V8. Det er noe fryktelig mekanisk støy fra disse, høres ut som det meste er løst inne i motoren. Prismessig vet jeg ikke hvordan de kommer ut sammenlignet med andre, men plassmessig er de jo fenomenale. I allefall hvis man erstatte noen tørste V8 bensin motorer. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
EIK Svart 27.August.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2004 [Du får en kjempeflott og praktisk båt som garantert gir deg mange laange blikk... Takk for at du gir meg mot til å ta i mot båten som er snart er hos svenskene............... Er klar til å begynne på oppgavene jeg har forran meg. Må sikkert regne med at jeg har kjøpt meg mye arbeid,ut fra det jeg har oppfattet. Er helt sikkert ikke ferdig med utgiftene ennå ... Motor 230.000 ??? eller kan jeg kjøpe en brukt motor som går noen år som jeg slipper å skru på???? Har heldigvis en kone som er med på dette.......(planlegger en båtferie som er lengere en lang) Bra er nå det ..................... Blir snart blakkkkkkkkkkk (båt,transport,motor,ce reg.++++,og baugproppell,kartplotter,radar, og helt sikkert enn masse................... Er opptimist ennå. Sitér dette innlegget Link to post
unknownuser Svart 28.August.2004 Link til dette innlegget Svart 28.August.2004 Blir snart blakkkkkkkkkkk (båt,transport,motor,ce reg.++++,og baugproppell,kartplotter,radar, og helt sikkert enn masse.............. Baugpropell er et MUST på denne båten.... Relativt flat bunn og stort vindfang gjør at det er et sjansespill om du kommer helskinnet til kai... Har sett en del bekymrede kapteiner når jeg PRØVER å legge til longside og det ser ikke ut som om jeg har kontroll i det hele tatt..... Kartplotter er kjekt å ha, men radar klarer du deg sikkert uten til å begynne med iallefall. mvh harBayliner Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 28.August.2004 Link til dette innlegget Svart 28.August.2004 Baugpropell er et MUST på denne båten.... mvh harBayliner Stemmer det, hadde ikke klart meg uten. Vurderer faktisk litt å montere akterpropell også, siden jeg ikke har duopropp. mvh Kjelli, som er lei dette været nå........ øse, pøse Sitér dette innlegget Link to post
unknownuser Svart 28.August.2004 Link til dette innlegget Svart 28.August.2004 Stemmer det, hadde ikke klart meg uten.Vel, tenk på meg som må klare meg uten... :nonod: mvh harBayliner (uten baugpropell... ) Sitér dette innlegget Link to post
EIK Svart 6.September.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2004 Har nesten bestemt meg på 4 syl yanmar 207 hk m/duopropp ferdig montert.... Er dette et bra valg ???????????? eller skal jeg velge steyer 6 syl ??? Har vert med på prøvetur med samme båt med yanmar ble overbevist at dette er en bra motor men prisen er litt høyere enn steyer . Turtallet er lavere på yanmar ..er dette en fordel ??? Det neste jeg lurer på hva skal jeg velge til baugpropell ???? Pris ???? Er det vanskelig å montere en sånn en selv ???? Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 7.September.2004 Link til dette innlegget Svart 7.September.2004 Det neste jeg lurer på hva skal jeg velge til baugpropell ???? Pris ???? Er det vanskelig å montere en sånn en selv ????Vet ikke om det er noen særlig forskjell på de forskjellige produsentene av thrustere. Jeg har Sleipner sin, og den fungerer stort sett greit den. Har hatt litt småtrøbbel med diverse ting, men det har leverandøren ordnet på en grei måte synes jeg. Bra service hos Sleipner, ihvertfall.Når det gjelder montering av baugpropellen, så er ikke det noen heksekunst. Har du jobbet litt med glassfiber og polyester før, går det greit. Det kreves litt nøyaktighet og fintenking (planlegging) i.f.m. plassering og hulltaging til tunnelen, men det finnes gode hjelpemidler man kan låne til formålet. Dessuten følger det med en bra monteringsbeskrivelse i pakken. Bare ikke stress med innstøping og montering. Du må ha en viss temperatur i lufta før det kan støpes, hvis du ikke står innendørs da. Husk på å slipe ned og avfette gelcoaten i en god omkrets rundt tunnelen, slik at den nye støpen biter på det gamle. Husker ikke helt hvor langt utenfor tunnelen du bør slipe ned, men det står i beskrivelsen. Mener å huske at jeg slipte +- 30cm utenfor eller noe sånt. Videre må du være pinlig nøyaktig når du skal bore hull i tunnelen til "undervannshuset". Her er det ikke mye å gå på før propellen vil subbe i tunnelveggen hvis du borer skjevt. Dette er grove trekk, har sikkert glemt noen detaljer, men det får være. Kommer sikkert flere kommentarer etterhvert. OBS: Regn med mye slipestøv innvendig i båten hvis du ikke får tettet skikkelig med plast el.l. rundt der det jobbes! Uansett blir det mye støv når du sliper gelcoat innvendig, tenker jeg. Hadde ihvertfall en skikkelig vaskejobb innvendig i min båt. Bruk maske!! Lykke til!! Sitér dette innlegget Link to post
sorarn Svart 21.September.2008 Link til dette innlegget Svart 21.September.2008 Har samme båten og samme utfordringene. Monterer nå inn en Engbo (samme som QL) baugthruster på 4kW, som jeg kjøpte hos Malfix På disse thrusterne ligger motoren paralellt med tunellen, hvilket gjør den mer kompakt. Du får plass for denne under køya foran, men må skjære deg en luke ned til det ubenyttede rommmet. Installasjonen kan du gjerne ta selv (fyldig installasjonveiledning), men vær nøye med måltaking og merking før du starter med å ta hull. Lån profft verktøy for denne jobben. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.