Jump to content

Hvilken motor skal jeg velge til Bayliner 2858

EIK

Recommended Posts

Velkommen som Bayliner eier.

Håper du er mer heldig en meg.

Hvis du ikke skal skjære deg inn i båten, for å få plass på lengden, så har du ikke mye å velge i.

Skal du ha brukt eller ny?

Brukte en del tid på å finne ut hva jeg skulle ha, og ende opp på ny Steyr 256. Den er litt i minste laget til 2958, men passer bra i din båt.

Hadde jeg valgt i dag, er der muligt jeg hadde vurdert Volvo drev med duopropp i stedet for Mercruiser med enkel propell. Mener der er mer tap i Mercruiser, og savner duopropp.

Et annet valg kan være http://www.marinediesel.nu, vurderte denne, hadde veldig lyst, men tok ikke sjans, da der ikke er service nett.

Som harBayliner sier, så er også Volvo sin fin i størrelse, me prisen er litt stiv.

Lengden på motoren kan være ca 1000mm, da slipper du å skjære deg inn i båten.

250HK bør passe, 200HK vil være i minste laget, men kan gå.

mvh

Kjelli

Jeg har også kikket litt på 6.5 liters V8 fra Marinediesel. Men jeg er veldig skeptisk til disse amerikanske V8. Det er noe fryktelig mekanisk støy fra disse, høres ut som det meste er løst inne i motoren. Prismessig vet jeg ikke hvordan de kommer ut sammenlignet med andre, men plassmessig er de jo fenomenale. I allefall hvis man erstatte noen tørste V8 bensin motorer.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

[Du får en kjempeflott og praktisk båt som garantert gir deg mange laange blikk... :smiley:

Takk for at du gir meg mot til å ta i mot båten som er snart er hos svenskene...............

Er klar til å begynne på oppgavene jeg har forran meg.

Må sikkert regne med at jeg har kjøpt meg mye arbeid,ut fra det jeg har oppfattet.

Er helt sikkert ikke ferdig med utgiftene ennå ...  Motor 230.000 ??? eller kan jeg kjøpe en brukt motor som går noen år som jeg slipper å skru på????

Har heldigvis en kone som er med på dette.......(planlegger en båtferie som er lengere en lang)

Bra er nå det .....................

Blir snart blakkkkkkkkkkk (båt,transport,motor,ce reg.++++,og baugproppell,kartplotter,radar,

og helt sikkert enn masse...................

Er opptimist ennå.

Blir snart blakkkkkkkkkkk (båt,transport,motor,ce reg.++++,og baugproppell,kartplotter,radar,

og helt sikkert enn masse..............

Baugpropell er et MUST  på denne båten....  :smiley:

Relativt flat bunn og stort vindfang gjør at det er et sjansespill om du kommer helskinnet til kai...

Har sett en del bekymrede kapteiner når jeg PRØVER å legge til longside og det ser ikke ut som om jeg har kontroll i det hele tatt..... :lol:

Kartplotter er kjekt å ha, men radar klarer du deg sikkert uten til å begynne med iallefall.

mvh

harBayliner

• 2 uker senere...

Har nesten bestemt meg på 4 syl yanmar 207 hk m/duopropp ferdig montert....

Er dette et bra valg ???????????? eller skal jeg velge steyer 6 syl ???

Har vert med på prøvetur med samme båt med yanmar ble overbevist at dette er en bra motor men prisen er litt høyere enn steyer .

Turtallet er lavere på yanmar ..er dette en fordel ???

Det neste jeg lurer på hva skal jeg velge til baugpropell ????  Pris ???? Er det vanskelig å montere en sånn en selv ????

Det neste jeg lurer på hva skal jeg velge til baugpropell ????  Pris ???? Er det vanskelig å montere en sånn en selv ????

Vet ikke om det er noen særlig forskjell på de forskjellige produsentene av thrustere. Jeg har Sleipner sin, og den fungerer stort sett greit den. Har hatt litt småtrøbbel med diverse ting, men det har leverandøren ordnet på en grei måte synes jeg. Bra service hos Sleipner, ihvertfall.

Når det gjelder montering av baugpropellen, så er ikke det noen heksekunst. Har du jobbet litt med glassfiber og polyester før, går det greit. Det kreves litt nøyaktighet og fintenking (planlegging) i.f.m. plassering og hulltaging til tunnelen, men det finnes gode hjelpemidler man kan låne til formålet. Dessuten følger det med en  bra monteringsbeskrivelse i pakken. Bare ikke stress med innstøping og montering. Du må ha en viss temperatur i lufta før det kan støpes, hvis du ikke står innendørs da. Husk på å slipe ned  og avfette gelcoaten i en god omkrets rundt tunnelen, slik at den nye støpen biter på det gamle. Husker ikke helt hvor langt utenfor tunnelen du bør slipe ned, men det står i beskrivelsen. Mener å huske at jeg slipte +- 30cm utenfor eller noe sånt.

Videre må du være pinlig nøyaktig når du skal bore hull i tunnelen til "undervannshuset". Her er det ikke mye å gå på før propellen vil subbe i tunnelveggen hvis du borer skjevt.

Dette er grove trekk, har sikkert glemt noen detaljer, men det får være. Kommer sikkert flere kommentarer etterhvert.  :smiley:

OBS: Regn med mye slipestøv innvendig i båten hvis du ikke får tettet skikkelig med plast el.l. rundt der det jobbes! Uansett blir det mye støv når du sliper gelcoat innvendig, tenker jeg.

Hadde ihvertfall en skikkelig vaskejobb innvendig i min båt.

Bruk maske!!  :yesnod:

Lykke til!! :smiley:

• 4 år senere...

Har samme båten og samme utfordringene. Monterer nå inn en Engbo (samme som QL) baugthruster på 4kW, som jeg kjøpte hos Malfix På disse thrusterne ligger motoren paralellt med tunellen, hvilket gjør den mer kompakt. Du får plass for denne under køya foran, men må skjære deg en luke ned til det ubenyttede rommmet. Installasjonen kan du gjerne ta selv (fyldig installasjonveiledning), men vær nøye med måltaking og merking før du starter med å ta hull. Lån profft verktøy for denne jobben.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...