Vanisian Startet 2.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 2.Juni.2010 Ser att det ligg haugevis med brukte båter på Finn.no Dette er båter som Saga, Tresfjord, Viksund og andre anerkjente merker. Mange har lagt inne 2-3 måneder. Er markede så tregt på brukte båter eller priser selgarne båtene sine forhøgt? eller kansje dei ikkje melder ifrå når båten er solgt? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 2.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 Er vel en kombinasjon av pris og etterspørsel. Annonsene blir automatisk slettet / satt passiv etter en viss tid hvis den ikke blir fornyet. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 2.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 Mykje flotte nye(re) båter som har blit mykje rimeligere siste året. Så de eldre må nok ned i pris ennå meir, de billige gode båtene blir solgt ser det ut som. Trur ikkje Ola Nordmann er så desperat og dum lenger at han betaler meir en riktig pris for båt Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Pjolter Svart 2.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 Vel,, vet ikke helt jeg, fikk tips om denne i dag,( selv om jeg ikke skal kjøpe ny) Lagt ut i går tror jeg.. Solgt i dag http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=22660609 Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
KARILLA Svart 2.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 (redigert) Har fulgt med noen mnd nå og ingen av de båtene jeg følger med på er blitt solgt så langt med unntak av 1 båt og den ble solgt gjennom forhandler til en pris langt under prisforlangende samenlignet med de andre annonsene. Jeg mener forsatt mange ønsker å selge til priser som ikke er oppnåelige, markedet er rett og slett justert og blitt slik det det bør være. En brukt båt bør ikke koste tilnærmet lik ny! Diskuterte dette også i følgende tråd https://baatplassen.no/i/index.php/topic/68798-drmme-priser-p-finn/ . Ble ikke mye klokere av innleggene. Redigert 2.Juni.2010 av HAIK (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
båtn2 Svart 2.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 Jeg solgte min båt på 3 uker, vil ikke si det er spesielt tregt Sitér dette innlegget Quicksilver Link to post
Hansi Svart 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 Vel, jeg solgte min før den var avertert. Kun via litt småprat oppe i havna på fredags ettermidag. Sitér dette innlegget Link to post
Quaoar Svart 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 Har fulgt med på Finn.no siste 2-3 årene. Synes ikke det er spesielt tregt. Jeg har en god del "Funn"-lister, hvor jeg har tagget annonser fra flere år tilbake. Dermed får jeg litt historikk på enkelte båter, slik at jeg kan sammenligne annonsene med hverandre. Selvfølgelig, enkelte båter kommer igjen hver vår med høyere pris enn året før. Rareste tilfellet her, er hvor jeg diskuterte pris på 900-950' med noen i fjor, bare for å se samme båt ute til 1.050' nå... Disse blir ikke solgt, men mange andre relativt dyre båter går temmelig raskt. F.eks. Goldfish-båter i 7-siffer klassen, har det vært ganske høy frekvens på. Så noen er villig til å betale ganske mye for det som kan beskrives som relativt dyre båter. På lista har jeg mange Windy / Scand / Bella / Aquador / Hydrolift / High Performance båter opp mot millionen som er blitt solgt siste tiden. Om vinteren er det ned mot 5000 båter til salgs på Finn. Nå er det 14.000. Det er mer enn i fjor, om jeg ikke husker feil. Virker på meg som at mange båtannonser kun er "følere i markedet". Annonsen legges ut bare for å se om man får tilslag, hvis ikke, bruker man båten en sesong til. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 Lagt ut i går tror jeg.. Solgt i dag http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=22660609 Kjenner den båten..... Vil bruke ordet -svindler, om eier som solgte nå. Håper det kan få stå uten videre dokumentasjon. Kjøper nå er ikkje blitt svindlet altså....men forrige selger... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
finnmarken Svart 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 Hei Sæbø! Hva mener du egentlig her? Jeg så også annonsen og kjerringa ble jo helt vill. Hun ville vi skulle kjøpe denne. Det gjorde vi ikke, men hvem er svindler? Båtkonsult på Tjøme? Sitér dette innlegget Link to post
Quris Svart 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 Har inntrykk av at det går tregt. Har hatt annonse ute tre mnd. i fjor sommer og tre mnd. from til nå med til sammen 4 henvendelser. 2 av telefonene jeg har fått gjaldt tips ang. motor og daviter :D Det er en wikingboat 28AC og har vel ligget som den rimligste hele veien. Ser det er mange som har trukket annonsene nå, og min går ut før helgen også. Må vel belage meg på en sesong til, men bare sommeren blir bra så er det greit. Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 Det er kanskje litt forskjell avhengig av prisnivå, type båt etc. Jeg følger ganske nøye med på hva som rører seg på Windy, Nimbus og Aquador, og særlig båter av de typer jeg har hatt og størrelsesmessig i nærheten av disse. Prismessig snakker vi da fra noe under 1 mill (noen Aquadorer) til i overkant av 3 mill. Noen dokumenterte salg er det jo, uten at vi kjenner endelig pris, f.eks. denne. Og noen av de som blir borte kan jo også være solgt. Men situasjonen og utviklingen er etter min mening entydig for båter i disse segmentene - båtene ligger lenge ute for salg, prisene presses og går nedover (en rekke eksempler på "ny pris" - både Windy og Nimbus). Og eldre, billigere båter virker som om går lettere enn nyere båter av samme modell. Kanskje ikke så rart hvis det er små forskjeller og båten er godt holdt. Min tidligere W37 er fortsatt ikke solgt (dessverre), og nå redusert i pris med 90.000. Flere Nova 35, årsmodell rundt 2006, er redusert med ca 100.000 de siste ukene. Nova 300R framstår som mye lavere priset enn i fjor, med nesten alle båter godt under 1,5 mill. Og hadde jeg i 2007 fått en velutstyrt 3-4 år gammel 300R m/D6-350 til rundt 100.000 mer enn jeg ga for Aquadoren, så er det liten tvil om at jeg hadde gått for Novaen. Men den gang snakket vi om kanskje 0,5 mill i forskjell. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Nonsense Svart 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 Når jeg finner en god båt til riktig pris rekker jeg ikke kikke på den en gang før den er solgt. Masse kjøpere der ute, men ikke fullt så mange som vil kjøpe dritt dyrt, eller kvalitet priset hinsides all fornuft. Har også inntrykk av at en del har båten til salgs for å holde ei masete kjerring på armlengdes avstand. "Jada, men jeg har jo avertert, vi kan jo ikke gi den bort heller!" Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 men hvem er svindler? Båtkonsult på Tjøme? Forrige eier ble "lurt"(?)av siste eier. Båtkonsult bare selger for siste eier rekner eg med Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
finnmarken Svart 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 Ok, eg sjønar :cheers_wine: Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 5.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2010 Har inntrykk av at det går tregt. Har hatt annonse ute tre mnd. i fjor sommer Det hadde jeg i fjor også. I år la jeg den ut 12. mai og båten ble solgt/levert 31. mai, men til kraftig redusert pris ifht. det jeg hadde antydet i fjor. Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 5.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2010 "Jada, men jeg har jo avertert, vi kan jo ikke gi den bort heller!" hehe Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 5.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2010 Jeg kjenner ikke så godt til prisleie som dere snakker om her men jeg tror det er vanskelig å selge eldre båter i dag. For noen år siden forsto de fleste at det var motor og utstyr som telte. Nå har jeg intrykk av at de fleste rundt omkring ikke ser på båter eldre enn 95 f. eks. De tenker ikke på at den båten fra 1983 kan være fullstendig oppgradert i fjor og således i mye bedre stand en den båten de heller kjøpte fordi den var ny i 1996... Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
KOB Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Min gamle Hannah II er lagt ut for salg, ser jeg, se annonse. Kjenner den igjen på vimpelstenger, anker, radio/cd, instrumentbord, brakett for påhenger... Ser den annonseres for 1.190.000. Før prisfallet vi nå opplever ville nok denne lagt på rundt 1,4mill, hvilt jeg antar er i nærheten av hva eieren i sin tid betalte. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
sap_2000 Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 (redigert) Synes og erindre at disse Sciroccoene ble annonsert for rundt 1,2 - 1,3m for 3-4 år siden også. Tror han må et godt stykke lenger ned i pris for en 10 år gammel båt med 900 timer før noen biter på... Tøft marked om dagen... Redigert 11.Juni.2010 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Eureka Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Jeg har har hatt en båt på 18 fot med 120 diesel fra 2006 til salgs siden slutten av april. Fikk et bud for noen dager siden som nå er akseptert og overlevering om noen dager. Får oppimot prisantydning og er fornøyd med det. Hadde 4 henvendelser og to visninger. For 10 dager siden var første visning og prøvetur. Jeg har tenkt mange tanker og blir ikke klok eller kommet frem til eksakte teorier, men: -Det har ikke vært særlig godt vær enda, som forsinker folk i tenke ny båt. -I og med at annonsene på netter er rimelig utfyllende, så kan man sitte i sin egen stue og "gå på visning" i stedet for å plukke opp røret og ringe selger og gå på visning. Jeg har hatt 1200 treff på halvannen måned, og to telefoner. Jeg tor det er om å gjøre å få fles mulig ut på prøvetur, det er der båten blir solgt. -En del kjøpere har behov for å selge nåværende båt før man kjøper ny båt. Hvis mange må selge først, blir det en "ond sirkel" hvor alle sitter på gjerdet og titter på hverandre.. med lite liv i markedet. Betalingsvilje: -Ja, man kan si så mye man vil om at prisene er unormalt stive, men det tror jeg beror på kjøpers vilje og evne til å se hva man får for pengene. Kjøpere vil alltid si at prisene er for høye, selgere mener de har satt prisen riktig ( pluss litt prutingsmonn) -Eier vet hva slags vedlikehold og puss som er utført, det er ikke kjøper villig til å legge vekt på. Jeg ville heller kjøpt en godt holdt båt, og betalt ekstra for det, enn en som bare er brukt, uten å være passet på, og fått den billig. -De som er førstegangskjøpere, eller ikke har hatt et forhold til timetellere på større motorer, er veldig skeptisk til et timetall mellom 100 og 200 timer på 3-4 år gammel båt. Dette tar tid å forklare.. -Jeg vil ikke si at prisen på brukt båt er like høy som ny båt.. Ny modell av samme båt som jeg selger koster 417000 kr, uten mye ekstrautstyr. det er 142000 mere enn min 4 går gamle båt, med ekstrautstyr. Jeg tror det er om å gjøre å få tak i rett kjøper, som verdsetter det man får for pengene. Men om man skal for enhver pris ha billigst mulig båt, så får man ikke kvalitet. Alle vil ha billig båt og tape minst mulig når de skal selge igjen.. det er to ting som vanskelig lar seg kombinere.. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 11.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2010 Jeg har har hatt en båt på 18 fot med 120 diesel fra 2006 til salgs siden slutten av april. Fikk et bud for noen dager siden som nå er akseptert og overlevering om noen dager. Får oppimot prisantydning og er fornøyd med det. Hadde 4 henvendelser og to visninger. For 10 dager siden var første visning og prøvetur. Jeg har tenkt mange tanker og blir ikke klok eller kommet frem til eksakte teorier, men: -Det har ikke vært særlig godt vær enda, som forsinker folk i tenke ny båt. -I og med at annonsene på netter er rimelig utfyllende, så kan man sitte i sin egen stue og "gå på visning" i stedet for å plukke opp røret og ringe selger og gå på visning. Jeg har hatt 1200 treff på halvannen måned, og to telefoner. Jeg tror det er om å gjøre å få fles mulig ut på prøvetur, det er der båten blir solgt. -En del kjøpere har behov for å selge nåværende båt før man kjøper ny båt. Hvis mange må selge først, blir det en "ond sirkel" hvor alle sitter på gjerdet og titter på hverandre.. med lite liv i markedet. Betalingsvilje: -Ja, man kan si så mye man vil om at prisene er unormalt stive, men det tror jeg beror på kjøpers vilje og evne til å se hva man får for pengene. Kjøpere vil alltid si at prisene er for høye, selgere mener de har satt prisen riktig ( pluss litt prutingsmonn) -Eier vet hva slags vedlikehold og puss som er utført, det er ikke kjøper villig til å legge vekt på. Jeg ville heller kjøpt en godt holdt båt, og betalt ekstra for det, enn en som bare er brukt, uten å være passet på, og fått den billig. -De som er førstegangskjøpere, eller ikke har hatt et forhold til timetellere på større motorer, er veldig skeptisk til et timetall mellom 100 og 200 timer på 3-4 år gammel båt. Dette tar tid å forklare.. -Jeg vil ikke si at prisen på brukt båt er like høy som ny båt.. Ny modell av samme båt som jeg selger koster 417000 kr, uten mye ekstrautstyr. det er 142000 mere enn min 4 går gamle båt, med ekstrautstyr. Jeg tror det er om å gjøre å få tak i rett kjøper, som verdsetter det man får for pengene. Men om man skal for enhver pris ha billigst mulig båt, så får man ikke kvalitet. Alle vil ha billig båt og tape minst mulig når de skal selge igjen.. det er to ting som vanskelig lar seg kombinere.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.