esc_cos Svart 8.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 ? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 8.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 Du må lese på de bunnstoff du finner på google. Kanskje nokon har eit som kan stå lenge. Men det er greit å merke vannlinja før du sliper/skraper/maler ferdig. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
esc_cos Svart 8.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 ja veit sånn ca hvor den går. men hvis jeg ikke finner noen bunnstoff som kan stå til neste år. er det da bare å ha på ny bunnstoff neste sesong, rett på primeren jeg skal ha på nå snart? Sitér dette innlegget Link to post
esc_cos Svart 10.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2010 har og ett ekstra dreneringshull som jeg ikke trenger. og skulle fått tettet skikkelig. kan jeg for eks slå en treplugg godt inn i hullet,og så tettet igjen med epoksy sparkel? Sitér dette innlegget Link to post
esc_cos Svart 13.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 ingen? Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 13.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 hvor er den dreneringen da? Bilde? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
esc_cos Svart 13.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 har ikke bilde akkurat nå. sitter bak på båten. under motoren på en måte. og under vannlinjen har fått tettet det greit slik det er nå. men siden jeg skal skrape bort gammelt bunnstoff så må jeg fjerne dette har bare montert inn en slik sak som er ment for å bruke på slike hull på båter. er som en slik gammel bruskork. med en vippe mekanisme som en bøyer til siden. og da blir den delen som går inn i hullet utvidet. å så bare klinte jeg på litt bunnstoff rundt det men alt dette må vekk nå. og hadde lyst til og tette hullet skikkelig. så det liksom blir helt borte fra overflaten. pluss at det tetter skikkelig selvfølgelig takker og bukker Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 13.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 skal du tette det skikkelig må du støpe det igjen med glassfiber i midten og toppcoat ytterst Etterfulgt av primer selvfølgelig... Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Sjeldenutpå Svart 13.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 men hvis jeg ikke finner noen bunnstoff som kan stå til neste år. er det da bare å ha på ny bunnstoff neste sesong, rett på primeren jeg skal ha på nå snart? Det må du sjekke mot primeren, men antakelig ja. Det finnest tokomponente stoff som utskiller resiner som glasserer overflaten når de herder ut. Slike stoff må ofte overmales innen XX timer(før utherding), eller etter XX timer(ferdig herdet) og må derfor rubbes før videre lag legges. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
esc_cos Svart 14.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 skal du tette det skikkelig må du støpe det igjen med glassfiber i midten og toppcoat ytterst Etterfulgt av primer selvfølgelig... så en er virkelig helt nødt til og bruke glassfiber og hele pakka bare på ett så lite hull? er vel maks 1 cm. og er også helt nødt til og bruke gelcoat der også? har kjøpt litt epoksy sparkel for jeg skal gjevne ut noen småskader i bunnen på båten. hadde egentlig tenkt og bruke litt av den epoksy sparkelen fra biltema i det ekstra dreneringshullet. skal også bruke biltema sin epoksy primer. båten trekker ikke inn noe vann slik den er nå. men tenkte bare skulle gjøre overflatene litt finere. både under og over vannlinjen Sitér dette innlegget Link to post
esc_cos Svart 14.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 (redigert) Det må du sjekke mot primeren, men antakelig ja. Det finnest tokomponente stoff som utskiller resiner som glasserer overflaten når de herder ut. Slike stoff må ofte overmales innen XX timer(før utherding), eller etter XX timer(ferdig herdet) og må derfor rubbes før videre lag legges. akkurat ja. men da får jeg kansje bare la være å ha båten ståendes i saltvann da. og rett og slett få på maling under vannlinjen når jeg pusser den opp nå. men kunne ikke se att det var noen 2 komp lakk for glassfiber på biltema for lakkering under vannlinjen å det må en vel ha da hva med topcoat rett utenpå primeren? er toppcoat dyrt? i forhold til vanlig lakk? altså bruke topcoat i stedet for lakk for de har gelcoat på biltema. og da er det vel bare å ha i voks ikke sant? taker så meget for all hjelpen av dere eksperter Redigert 14.Juni.2010 av esc_cos (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 (redigert) og er også helt nødt til og bruke gelcoat der også? har kjøpt litt epoksy sparkel for jeg skal gjevne ut noen småskader i bunnen på båten. hadde egentlig tenkt og bruke litt av den epoksy sparkelen fra biltema i det ekstra dreneringshullet. Du kan fint bruke epoksy sparkel istedet for topcoat.Blir vel bare bedre det... Så lenge ikke hullet er så veldig stort kan du sikkert kjøpe en dunk med glassfibersparkel på biltema og fylle i midten... Redigert 14.Juni.2010 av Daffy (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
esc_cos Svart 14.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 (redigert) Du kan fint bruke epoksy sparkel istedet for topcoat. Blir vel bare bedre det... Så lenge ikke hullet er så veldig stort kan du sikkert kjøpe en dunk med glassfibersparkel på biltema og fylle i midten... ja vist. men når det gjelder topcoat. de har jo gelcoat ppå biltema. som kangjøres til topcoat. for hvis det er mulig og bruke denne topcoaten i stedet for lakk under vannlinjen? først fjerne gammelt bunntoff og pusse godt ned med pussemaskin reparere med epoky sparkel. så epoksy primer og så kan jeg da bruke denne topcoat som maling utenpå dette? da som helt vanlig lakk? jeg trenger hvit å den har dem. og som nevt så har dem ikke to komp lakk for bruk under vannlinjen. og hvis jeg kan bruke topcoat som lakk hvor mange srøk trenger jeg? mener jeg har lest at ett strøk holder siden den er så tykk her er forøvrig gelcoaten fra biltema Min link Redigert 14.Juni.2010 av esc_cos (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 du kan bruke hva som helst under vannlinjen så lenge du har epoksyprimer under. Det som er litt spennende er om du får lakken eller topcoat til å sitte på primeren. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
esc_cos Svart 14.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 (redigert) du kan bruke hva som helst under vannlinjen så lenge du har epoksyprimer under. Det som er litt spennende er om du får lakken eller topcoat til å sitte på primeren. ja var derfor jeg tenkte det var lurt og bruke primer og topcoat fra biltema. siden det bør være fra samme merke og virke om hverandre. når det gjelder hvilken som helst lakk under vannnlinjen så må vel malingen tåle vann? men er ikke en slik topcoeat vedig slitesterk da? så du på linken? hvor mange slike trenger jeg? men tror ikke biltema ha slik voks. hvor få tak i det da? og holder det med ett strøk? siden jeg primer og bare for og være sikker. så siden jeg ikke bruker bunnstoff. men denne primeren og topcoaten fra biltema så kan det vel umulig være noen frist på å få den sjøsatt? Redigert 14.Juni.2010 av esc_cos (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 14.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Nei det er vel som regel bunnstoffet som sier det. Men det er en regel om hvor lenge du må vente (i henhold til primeren) det står på boksen... Det holder antagelig med ett strøk med topcoat men det ser du jo når du kommer i gang... Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
esc_cos Svart 14.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2010 Nei det er vel som regel bunnstoffet som sier det. Men det er en regel om hvor lenge du må vente (i henhold til primeren) det står på boksen... Det holder antagelig med ett strøk med topcoat men det ser du jo når du kommer i gang... takker. men har du noen anelse om hvor mye det vil gå av topcoaten på en 19 fots båt? var 250ml bokser. har aldrig malt en båt før så aner ikke hvor mye det vil gå. men så mye som 1 liter må en vel ha? eller så mye som 2liter? det ville jo blitt 8 bokser. å tett ved 1000kr Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2010 Skal du bruke topcoat må du glemme primeren, disse to stoffene går ikke overens! Topcoaten er heller ikke lett å få slett og fin, du får lett striper, matte felter, den krakelerer lett hvis temperaturen ikke er 100% rett etc. For et perfekt resultat er 2 komponent lakk mye tryggere, og lettere å jobbe med. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
esc_cos Svart 17.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2010 da får jeg glemme topcoat. mn som det ble nevt her,så ble det sagt at så lenge jeg har epoksy primer under så var det ikke så nøye hvilken lakk jeg brukte. betyr det da at primeren tetter for vann slik at lakken ikke trenger å ha den egenskapen?? eneste egenskapen den trenger er å kunne være under vann flere år? for de har 2 komp polyuretan lakk på biltema. men denne står det jo om at den brukes over vannlinjen. men kan jeg da likevel bruke den? siden jeg har epoky primer unnder? Sitér dette innlegget Link to post
esc_cos Svart 18.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2010 og kan jeg i teorien bare bruke den epoksy primeren uten lakk utenpå? kjøpte noen bokser med den i dag og da sto det jo at den var hvit. å det er jo den fargen jeg trenger Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 18.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2010 Ja det er jeg sikker på at du kan Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
esc_cos Svart 19.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 ja men da blir jg bare bruken primeren jeg da under vnnlinjen bør jeg ha noenekstra strøk med den primeren siden jeg ikke skl ha lakk? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.