Mjøsfarer Startet 2.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 2.Juni.2010 (redigert) I dag fikk jeg endelig utpå båten, men neggu om faenskapen ville starte. Fyrte opp med litt startgass, og da gikk den i noen sekunder. Jeg mistenker da at den ikke får bensin, høres det riktig ut? Sikkert dumt spørsmål, men finnes det noe som enkelt som ei bensinkran eller annen måte å stenge tilførselen enkelt på? Jeg hadde vinterkonservering og service på den i høst hos forhandler, så kanskje de har gjort noe lurt. Skal ringe i morra, men kan aldri tenke meg at de har tid til å se på dette med det første, og jeg vil ha båten igang NÅ. Båten er forresten Draco 24 med GM 350. Takk for alle svar Redigert 2.Juni.2010 av Mjøsfarer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
stko Svart 2.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 Den aller enkleste måten å sjekke dette på, er å dra av bensinslangen på forgasseren, for så å dra på starteren. Kommer det ingenting da, er enten pumpa gåen, eller som du nevner tilførselen stengt med en ventil på vei fra tanken. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 2.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 (redigert) Har du elektrisk eller mekanisk bensinpumpe sa du? Om forgasseren er tom for bensin ser du ved å kikke nedi mens noen drar litt i gasshendelen. Det skal da sprute en fin liten stråle i 2 av 'hulla' om der er bensin. Den startgassflaska di kan du bare kaste føsrt som sist. Bruk heller ei spruteflaske av et slag med bensin. Redigert 2.Juni.2010 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mjøsfarer Svart 2.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 Om bensinpumpa er elektrisk eller mekanisk vet jeg ikke, og ikke finner jeg ut det før jeg er i båten heller. Har teknisk innsikt som en femåring, så er slett ikke sikkert jeg finner det ut da heller Finnes det noen diagnose på sånne som meg? Vi har jo dysleksi og dyskalkuli, kanskje det er noe som heter dysmekanikk? Når det er sagt så takker jeg for tipsene her, skal prøve etter beste evne å finne ut av det. Når det gjelder startgass kunne jeg sikkert heller har brukt bensin som Korsnes sier, men jeg må i allefall bruke opp boksen før jeg kaster den. Sløser ikke med femtilapper! :lol: Sitér dette innlegget Link to post
Sjøgang Svart 2.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 Har samme motor og plagdes litt etter vinterkonservering å få start... Den fikk ikke bensin. Dette løstes med å skru av dekselet over forgasseren og kvelte litt bensin rett i forgasseren. Etter noen få forsøk kom den og fikk nok bensin.. Hvis alt er som det skal vil du se at den pumper bensin i forgasseren når du pumper gassspaken frem og tilbake mens motor er av... Prøv dette først og hvis det ikke fungerer må du begynne å løsne på slanger og se om bensinpumpe fungerer eller om flottør i forgasser har hengt seg opp eller noe! Lykke til:) Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 Hrrmmm......2400 Styling har altså en stengekran på babord side. Følg bensin (kobber) røret. Sjekk om den er stengt før du peller motoren i fillebiter Ellers så er startprosedyren ved kald motor to ganger full gass og så start. Virker normalt sett alltid. Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Mjøsfarer Svart 4.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2010 Nå har jeg endelig fått orden på sakene her. Mange gode forslag dere kommer med, men var nok ingen som traff helt. Jeg nevnte for en kompis at jeg hadde tømt vannutskilleren, og at glasset var helt tørt nå som jeg prøvde å starte. Jeg glemte å skrive det i denne tråden, men regner med jeg hadde fått samme svar her som det han ga meg... Han sa jeg burde dobbeltsjekke skruen under om den faktisk satt skikkelig, hvis ikke så trakk den falsk luft mente han. Som sagt så gjort; skruen satt som den skulle, men jeg så at glasset og pakningen var ødelagt! Åssen kan det her ha skjedd? Mekaniker som dunket litt hardt i det på service, eller jeg som har vært uheldig ved vask? Jeg synes begge deler høres rart ut. Fikk byttet glass og pakning, men motoren ville fortsatt ikke gå, og det kom heller ikke bensin i glasset. Nappet av bensinslangen og puttet den i ei jerrykanne, og da startet motoren på bortimot første slaget. Når slangen allerede var av så la jeg kjeften inntil bensinrøret på vannutskilleren, og da kjente jeg at pakningen ikke var helt tett. Justerte den mens motoren fikk gå seg varm fra jerrykanna. Koblet om slangene og startet på nytt. Var tydeligvis tett nå, og ett stykk nervøs hedmarking kunne puste lettet ut. Nå kan sommern starte! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.