Kodvaag Startet 2.Juni.2010 Del på Facebook Startet 2.Juni.2010 Som tittelen lyder: Volvo Penta TAMD 40B Rengjøring av varmeveksler. Hvordan gjøres dette? Det er et rundt lokk i forkant av varmeveksleren. Dette lokket er festet med 4 skruer. Er det bare å skru ut lokket og trekke ut innmaten? Sitter det en rørkjøler inni der? Pleier skruene å knekke når man tar av dette dekslet? Jeg har allerede gjort ren sjøvannsfilteret, og så har jeg lagt to tabeletter fra oppvaskmaskin i sjøvannsfilteret, og kjørt en lang tur. Disse to tingene gjorde at maks marsjfart uten overoppheting økte fra 12 til 14 knop. Men, jeg lurer på om varmeveksleren kan være gjengrodd... I forkant av motoren (nedi den doble stikkøya) kan jeg ta av et deksel, og komme inn til motoren. Dette dekselet sitter rett foran motoren, og da ikke rett foran dekselet til veksleren, så dersom innmaten må trekkes helt ut forover så kan det bli vanskelig? Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Gullfisk Svart 2.Juni.2010 Del på Facebook Svart 2.Juni.2010 Tror de pleier å montere ut hele veksleren.En runde med systemrens kan være værdt et forsøk for å slippe skruing.For mange holder det til å bli kvitt feberen. Sitér dette innlegget Link to post
softice Svart 2.Juni.2010 Del på Facebook Svart 2.Juni.2010 Her kan du se hvordan det ser ud: http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7744060-26-18336D.aspx Jeg har aldrig hørt om opvaskemaskinetabs i søvandsfilteret. Hvorfor gør man det? Hilsen Jan Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 3.Juni.2010 Del på Facebook Svart 3.Juni.2010 Kjør en omgang med systemrens. Det gjorde jeg på en gammel 30 motor som gikk for varmt. Problemet løst. Jeg åpnet og sjekket i etterkant da jeg var usikker på tæring etc. Det var blitt helt rent. Det er mulighet for å skade/ødelegge bolter etc. ved demontering og systemrens gjør somregel en utmerket jobb. Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 4.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2010 (redigert) Takk for gode svar. Ser ut som det er en rørkjøler ja. Saltvannet, går det inni rørene eller rundt rørene? Altså er det glykol i rørene, og saltvann rundt de inni kjøleren? ...eller omvendt? Ser ut som det kan bli vanskelig å få ut rørkjøleren i min båt, uten å skjære større luke frem mot dobbel-stikkøya foran motoren. Gjør jeg det, så må jeg lage ny luke, isloreden og trekke den med skai. Ikke så veldig vanskelig egentlig, men kanskje jeg skulle prøve kjemisk rens først. Så, jeg kan godt bruke systemrens - men... da får jeg jo kun gjort ren ferskvannssiden av kjøleren? Sjøvannssiden, er det ikke der det meste av "dritten" sitter fast? (Det er jo der jeg har kjørt gjennom to stk oppvaskmaskintabletter) Vel...av frykt for å brekke de 4 boltene som sitter foran på varmeveksleren, så skal jeg kjøpe en flaske Systemrens. Rapport følger om noen dager... Redigert 4.Juni.2010 av Kodvaag (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Kodvaag Svart 4.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2010 Oppvaskmaskintabeletter var et tips jeg fikk, for å rense sjøvannssiden av kjølesystemet. Når vi skulle hjem fra en god times båttur, så la jeg to tabeletter oppi sjøvannsfilteret, brakk de i små biter sånn at de skulle løses opp mest mulig samtidig, så ville sjøvannsgjennomstrømningen rense sjøvannssiden av kjøleren. La de selvfølgelig på den siden av filteret, sånn at de ikke kunne gå i impelleren før de var løst opp. Nå skal vi på sjøen, håper ikke impelleren er vasket bort... Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
blueline Svart 4.Juni.2010 Del på Facebook Svart 4.Juni.2010 Systemrens bruken man hovedsakelig på sjøvannsiden. Den er meget effektiv og i ditt tilfelle om det er igjengrodd kan jeg nesten garantere deg at en omgang med systemrens vil løse problemet. Det er også bra og ta en rens på verskvannsiden. Belegg reduserer kjølingen betraktelig. På min gamle tamd30A hadde jeg 93 grader på full fart før rens. Etter rens gikk den aldri over 82 grader på full fart. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 4.Juni.2010 Del på Facebook Svart 4.Juni.2010 Kjør motor god og varm.Stopp motor og stikk slangen fra sjøvannsinntaket i ei bøtte med systemrens. Start motor til du er sikker på at det er i hele sløyfa, stopp og la det stå et døgn. Sitér dette innlegget Link to post
la plancha Svart 5.Juni.2010 Del på Facebook Svart 5.Juni.2010 Jeg holder på med samme jobben nå på en mercruiser 1,7l diesel jeg har tatt av slangen på blandebendet på turboen og sjøvannsinntaket satt på to lengre slanger og en nedsenkbar lensepumpe blandet systemrens etter produsentens anbefaling og helt i ei bøtte kjører pumpa i 5 minutter med etpar timers mellomrom du ville ikke tro hva som kommer ut før du har sett det har stor tro på at å bruke en pumpe øker effekten av systemrensen betraktelig snudde også retningen på vanngjennomstrømningen og enda mer grums (grønne alger og saltavleiringer)kom ut. du må i ditt tilfelle hvis du skal bruke denne metoden ta ut impelleren og sette tilbake lokket.det var ikke nødvendig her Da mercruiseren har impelleren i drevet. Funker ikke dette kan du visstnok kjøre inn en saltsyreblanding men det har jeg ikke prøvd selv PS systemrensen spiser opp sinken så den bør du ta ut lykke til mvh Terje Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 6.Juni.2010 Del på Facebook Svart 6.Juni.2010 I hvilken grad spiser sytemrensen opp zinken? Fare for at det kan bli liggende igjen løse klumper om jeg ikke skrur ut disse??? Skal disse flaskene kjøres rett i motoren eller skal de blandes ut med vann først? Sitér dette innlegget Link to post
BjornLie Svart 7.Juni.2010 Del på Facebook Svart 7.Juni.2010 Jeg gjorde selv en rensejobb på samme varmeveksler i vinter. Det enkleste er å ta ut varmeveksler og da er det enkelt å inspisere veksler. Det er normalt sett ikke nødvendig å ta ut selve rørkjøleren. Det er sjøvannet som går i rørene og det er mao rørene som er grodd i igjen. Når man har varmeveksler ute kan man inspisere alle rørene. Jeg blendet den ene enden med gummebelgen på den ene siden og fyllte den opp en med systemrens og lot det stå et døgn. Fikk da løsnet det meste. Angående spørsmålet om sink og Systemrens. Ja, Systemrens er meget aggresivt på sinken, men gjør du som beskrevet over går det bra. Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
Tine IV Svart 7.Juni.2010 Del på Facebook Svart 7.Juni.2010 Her kan du se hvordan det ser ud: http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7744060-26-18336D.aspx opvaskemaskinetabs i søvandsfilteret. Hvorfor gør man det? Hvorfor kjøpe systemrens ,når en tablett fra oppvaskmarskinen gjør samme nytta ? Den renser mega bra å det er jo enkelt å bruke og ikke minst billig . Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
2xDiesel Svart 7.Juni.2010 Del på Facebook Svart 7.Juni.2010 Nyttig lesing dette! Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 18.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2010 Tok av dekselet i forkant av varmeveksleren. Staket opp alle hullene i forkant av varmeveksleren med en plaststrips. De var kun tilstoppeti de fremste par centimeterne. Satt på lokket. Armen var sterkere enn hodet, så jeg sprakk dekselet... Laget et nytt deksel, og satt på. Før: 13 knop i 15 minutter = alarm og 95 grader. Nå: 18 knop = 80 grader stabilt! Det var veldig store mengder forurensing der( en skikkelig håndfull) , og zinken som har stått der siden 31 mars var så og si borttært. Jeg anbefaler å gjøre dette "mekanisk". Hvis man åpner på rett plass så får man gjort en formidabel rensejobb, og man får ut så store mengder dritt... Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Finn_Nimbus Svart 21.Juli.2011 Del på Facebook Svart 21.Juli.2011 Har gjort eksakt som du beskriver her på den ene av mine to TAMD40B'er. (Kjørte systemrens først etter anvisningene). Først etter å ha hatt av endelokket på veksleren, og staket opp rørene, ble temperaturen normalisert til stabilt 82 grader. Hadde jeg hatt en kraftig vannsuger tilgjengelig, hadde jeg nok klart å få rørene enda renere, men skal avslutte sesongen i år med en ny omgang systemrens/ demontering/ inspeksjon, og eventuelt staking og suging av rørene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.