Lars H. Startet 2.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 2.Juni.2010 Hei. Nå ligger vi i hjemmehavnen i Son etter et mislykket forsøk på helgetur over fjorden tl Kommersøya. Vi var kommet godt ut fra land da det begynte å småskrike i alarmen for oljetrykket. Jeg bråsnudde, og returnerte mot hjemmehavnen. I le av Bile, stoppet jeg og åpnet luken til motoren og peilet oljen. Null olje på peilepinnen. Dermed ble Redningsselskapet alarmert via VHF. Men innen de kom frem, fant jeg ut at lekkasjen av olje kom fra oljefilteret. Der var det kun rester av pakning igjen. Heldigvis hadde jeg reserve filter tilgjengelig pluss olje, så slepejobben ble avlyst. Hvorfor skjer slikt? Nå ligger vi her i idylliske Son og bare koser oss. Men imorgen blir det å kjøpe mer olje og ekstra filter i tilfelle ullfelle før vi drar over fjorden. Men hvorfor i helv . . skjer slikt? Jeg skrur alltid filteret til for hånd etter å ha satt inn pakningen med litt olje. Kan oljetrykket være for stort? Jeg skal i hvert fall snarest kjøpe oljetrykksmåler for å ha kontroll på trykket. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mix Svart 2.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 (redigert) Du drar kun til for hånd på en Yanmar ? Det tør ikke jeg. Fra min manual: Skru smøreoljefilteret helt inntil monteringsflaten for hånd, og skru det ytterligere til ved å vri det ca. 3/4 omdreining med filternøkkelen. Dette har vi dikutert før. Kanskje du bør skifte fremgangsmåte nå ? https://baatplassen.no/i/index.php/topic/53438-nestenmotorhavari-ombord-paa-trudelutt-yanmar-4jhe/page__view__findpost__p__747829 Redigert 2.Juni.2010 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 2.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 Hvis filteret hadde vært for løst tilskrudd, ville det ikke skjedd noe annet enn at filteret løsnet. Det ville fortsatt vært fullt brukende. LarsH skriver imidlertid at det var "kun rester av pakning igjen", noe som indikerer at det er større ting på gang enn manglende tiltrekking. Jeg tror det er fornuftig å få kontroll på oljetrykket først, så kan man jobbe videre derfra når man vet om det er en feilkilde eller ikke. Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
king kong Svart 2.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 Noen ganger kan gummiringen fra foregående filterskift henge igjen på motoren, sjekk dette slik at du ikke har 2 tetninger. MVH K.K Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 Takk for konstruktive svar. Jeg har alltid, hvert år siden 1988 skrudd filteret til for hånd etter reglene. Så nå lurer jeg på om det er noe annet på gang. Jeg hadde nemlig et lignende problem sist år da pakningen vrengte seg og oljen strømmet ut. Så det første jeg kommer til å gjøre etter helgen, er å kjøpe instrument for å kunne lese av oljetrykket og ikke bare være avhengig av alarmen for lavt trykk. Men denne helgen skal ikke bli ødelagt. Imorgen tidlig kjøper jeg olje og nytt filter og drar over fjorden. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
M/S Bastard Svart 2.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 Synd med slike problem, selv jeg sliter med lavt trykk. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 2.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 Rart dette. På bilmotorer trekker en til filteret for hånd det en orker, og på båtmotorer inntil for hånd og så 3/4 tørn etter det med filtertang. Burde ikke være noen forskjell på bil og båt der? Er det samme med Cat marinediesel oxo. Inntil for hånd og så 3/4 tørn med filternøkkel. Alarmen går vel på på under 0,5 bars trykk, og det er jo så godt som ingenting. Burde vært standard med oljetrykksinstrument på alle båter. Liker å vite hva som skjer med motor og gear, så derfor har jeg tilgjengelig godt med instrumenter. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Pelle Parafin Svart 2.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 Synd med slike problem, selv jeg sliter med lavt trykk. Hvilken motor har du? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 2.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 (redigert) Du bør teite filteret ditt bedre LarsH. Redigert 2.Juni.2010 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 2.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 Hvilken motor har du? Perkins 4.236 Tråd ligger her Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 2.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 Løsningen er nok å stramme til bedre. Du har nok blitt litt svak i tildraget, kan jo være kroppens aldring som er den naturlige forklaring.. Ved godt strammet filter skal det ikke være mulig å sprenge ut pakningen. Tror ikke dette har med høyt oljetrykk å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 Sjekk nå oljetrykket uansett du! Det kan være at overtrykkventilen har begynt å henge litt, og da kan trykket bli skadelig høyt for motoren og slikt kan skje. Da min forrige motor havarerte på grunn av en oljeslange som hoppet av slangestussen, husker jeg at jeg reagerte på at oljetrykket ved oppstart var unormalt høyt. Jeg tenkte "pytt sann, sikkert litt kjøligere enn vanlig i dag", og glemte hele greia. En halvtime senere lå jeg ved kai med skåret motor... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
snod Svart 2.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 Rart dette. På bilmotorer trekker en til filteret for hånd det en orker, og på båtmotorer inntil for hånd og så 3/4 tørn etter det med filtertang. Hva er dette? Alle mine biler har bedt om at man skrur til oljefilter til det er kontakt, og deretter skrur 3/4 tørn. Dette klarer jeg såvidt for hånd. Konsekvensen av å dra for hardt er ikke annet enn at pakningen vil lekke. Skrur man for løst kan trykket prøve å presse pakningen ut. Hvor gamle er pakningene du har brukt? Pakninger av stort sett alle legeringer har hylletid på ca. 2 år før de skal kasseres... Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 2.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 Hmmmm, har sett oljefiltere som har revnet i falsingen på toppen pga for høyt trykk. Uansett få satt inn et instrument du akn stole på og sjekk trykket. Kan hende at overtrykksventilen ikke åpner når motoren er kald Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
koh Svart 2.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 Hmm.. Jeg har bestandig brukt metoden Lars beskriver, og aldri hatt noe problem - har hatt både 4JH og 4LHA. Koster du på deg originalfilter ? Går jo oftest bra med pirat, men det kan jo være detaljer som er annerledes....har hørt om piratfiltere der avlest oljetrykk ble helt annet enn med original. -koh Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 2.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 (redigert) Har ikke noe å si....chøppar en fitere fra kjente leverandører, så skal de holde mål. Originalfiltere er gjerne produsert av Vics, Purolator, Fleetguard, Mann, Fram og andre det. De er OEM leverandører til store deler av motorverdenen Redigert 2.Juni.2010 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
logget av Svart 2.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 Å trekke til et oljefilter er som å trekke til en strekkbolt, men til forskjell fra strekkbolten så er det pakningen på filteret som opprettholder forspennet på gjengene. Det er et av problemene med noen uoriginale filtre, at pakningsgummien enten blir for hard eller for myk slik at forspennet blir ustabilt. Filtre skal normalt skrues inntil og så trekkes til et visst antall grader. Det er da gjengestigningen som utgjør forspennet. Sitér dette innlegget Link to post
Sea Oasis Svart 2.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 Jeg bare lurer ? Er det noen sammenheng med høyt oljetrykk og ujevn gange og startproblemer som du sliter med. Eller er jeg helt på jordet. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 På båt har jeg alltid teitet oljefilteret 1/4 - 1/2 tørn ekstra etter at det er teitet til for hånd. Hvorfor ? Fordi i båt er jeg mye mer utsatt hvis noe skulle skje. På bilen gidder jeg ikke skifte olje selv, overlater det til andre. Hva de gjør vet jeg ikke, men har en mistanke om at filteret kun håndteites. Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 I løpet av de 50 årene jeg har jobbet med motorer, så har jeg aldri en eneste gang opplevd det LarsH har opplevd nå to ganger på rappen. Å påstå at han har blitt slakk i finga kan jeg ikke umiddelbart støtte. Jeg hadde byttet filterleverandør. Stikk opp til Lekang og kjøp filter der. Hvis det er der du har kjøpt filteret, ta med det defekte og be dem sjekke kvaliteten på pakningen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 3.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 Hei. Tror nok jeg kan si at jeg har trukket til filteret helt "etter boken". Filteret er originalt Yanmarfilter. Nå har vi sovet over i båten og jeg har kjøpt reserve olje og filter før vi gjør et nytt forsøk på å komme oss over fjorden. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
index Svart 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 (redigert) Ikke bare du som har hatt dette problemet tydeligvis. Her har du også en. Jeg ville vurdert å skifte senterbolten som filteret skrus inn på, i tilfelle denne har strekt seg/blitt skjev. I tillegg ville jeg ha prøvd noe annet enn Yanmar filter, siden disse tydeligvis har et problem med pakningen. Lekang kan være et godt alternativ, evt Mann. Redigert 3.Juni.2010 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lars H. Svart 3.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 Hei. Så langt går turen over fjorden fint, men kjører med litt redusert turtall slik at oljetrykket kanskje ikke blir så høyt. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sjeldenutpå Svart 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 Jeg hadde byttet filterleverandør. ............(.............).........., ta med det defekte og be dem sjekke kvaliteten på pakningen. Det må være her det ligger, solbleket/aldring..eit eller anna. Har aldri opplevet slik. Og vi snakker ikkje mindre enn fleire tusen filter. Trur Lars H kan slappe av ang jobbutførelse iaffal. Kun 1 gang, og det på ein VW Golf, har eg opplevt at filter ble skutt "av" pga trykk, tilfeldig når, kanskje etter to dager, kanskje etter 2 minutt. Fann aldri feil på enklere måte en å bytte motor. Men aldri gikk pakning i stykker. Bare blåst ut, og evt at filter blei skeivt pga trykket. Men vi får vel videre rapport ! God tur videre Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Lars H. Svart 3.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 Hei. Og da var vi på plass ved Kommersøya uten flere problemer. Men det lukter litt olje, så jeg får sette opp luken til motorrommet og lufte. Jeg sølte nok en del olje over motoren igår da jeg fylte opp. Oljen i kjølsvinet har jeg kvittet meg med, men spør ikke hvordan. Så nå blir det bare å kose seg og nyte sommeren. Men når jeg kommer hjem, blir det en rask rusletur (10min unna der jeg bor) til Biltema for oljetrykkmåler. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.