Jump to content

Hvorfor svikter pakningen på oljefilteret på Yanmar 4JHE?

Lars H.

Recommended Posts

Hei.

Tok en tur til Biltema imorges og kjøpte overgang mellom 1/4"x 18 NPTF og 1/8" x 27 NPTF gjenger som ser ut til å passe.

Så nå blir det å stupe ned i motorrommet og skru.

oljegiver_overgang.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei.

Og så var giver og instrument på plass, og alt ser ut til å fungere. Foreløpig har

jeg kun sjekket med kald motor, og da viser instrumentet ca. 3 - 4kg på tomgang

og 5kg på hurtig tomgang. Så nå har jeg i hvert fall kontroll på trykket.

oljeinstrument.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Der var måleren på plass ja, da er du et skritt nærmere å finne ut hva som blåser pakningen på oljefilteret.

(Mangler bare olje.temp måler nå, men det er en annen diskusjon :lipseal:)

Nå vet ikke jeg hvilke verdier som gjelder for din motor, men som en rettesnor kan du f.eks bruke disse tallene som utgangspunkt for varm motor:

tekniske_data_oljetrykk.jpg

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Hei.

Er nå hjemme igjen etter et døgn med mekking i båten. En blir sliten av slikt når det er trangt å komme til og en er "gammel mann". Og når en føler at alt går på tverke, er det godt å komme hjem og glemme båt et par dager. Å sjekke ut hvordan trykket blir under drift, får bli på neste tur.

Jeg skrev tidligere idag at overgang mellom 1/4"x 18 NPTF og 1/8" x 27 NPTF gjenger så ut til å passe. Men er litt usikker på om de passet 100% eller bare 99%. Ser en på bildet, ser en at det var lett å skru originalpluggen inn i overgangstykket. Men det var mye trangere å skru overgangstykket inn i motoren. Men så langt så det i hvert fall ut til at det ble tett.

gjengetyper.jpg

Lars H.

Jeg er 99% sikker på at de passer 99%. Jeg tror du har 1/4" BSPT på pluggen din. De har samme stigning som NPT når dimensjonen er 1/4", og veldig lik kon osv. Men gjengene er 55 grader istedenfor 60 grader. Ifølge en "Pipe thread interchangeability chart" som jeg fant ifbm. DENNE SAKEN, skal dette gå bra selv om du kobler NPT mot BSPT og motsatt, så lenge du bruker gjengeteip eller noe. Det var en veldig lærerik tråd for meg.

Edit: Her tror jeg det ble mye tullball. Jeg så på feil dimensjon.

Redigert av arnearmoa (see edit history)

Som en tilleggskommentar kan jeg nevne at jeg under mitt "selvstudium" ifbm. tråden jeg viser til fant ut følgende:

Den mest vanlige betydningen av "F" i NPTF er at den indikerer en variant som skal kunne tette uten gjengeteip.

Noen ganger hadde den ikke denne betydningen, og for din del kan du sikkert glemme det hvis pluggen og porten er BSPT. Da må du ha noe mykt imellom uansett.

Redigert av arnearmoa (see edit history)

Hei.

Jeg brukte ikke gjengetape, men Locktite. Med gjengetape kan en risikere dårlig jording av giveren.

Når det gjelder oljetrykk, er det dette jeg finner i service manualen:

- bypass i filterholderen skal åpne ved 3,5 - 4,5 kg/cm2

- bypass i selve filteret (dersom det går tett) skal åpne ved 0,8 - 1,2 kg/cm2 forskjell mellom inn og ut innen selve filteret

- alarm for lavt oljetrykk aktiveres ved 0,1 - 0,3 kg/cm2

Lars H.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...