Lars H. Svart 9.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 Hei. Tok en tur til Biltema imorges og kjøpte overgang mellom 1/4"x 18 NPTF og 1/8" x 27 NPTF gjenger som ser ut til å passe. Så nå blir det å stupe ned i motorrommet og skru. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 9.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 Hei. Og så var giver og instrument på plass, og alt ser ut til å fungere. Foreløpig har jeg kun sjekket med kald motor, og da viser instrumentet ca. 3 - 4kg på tomgang og 5kg på hurtig tomgang. Så nå har jeg i hvert fall kontroll på trykket. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
index Svart 9.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 Det høres bra ut! det som imidlertid er mest interessant er hvilket trykk du får på marsjturtall. Så prøv å ruse den litt, da ser du om overtrykksventilen åpner eller ei... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
roaldbj Svart 9.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 Flott, du ordner alltid sakene Lars H. Utrolig hva man kan finne på Biltema. Var det "vanlig" tomme skrugjenge? Jeg husker ikke hva som skal være oljetrykket på motoren din ved tomgang? Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 9.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 (redigert) Der var måleren på plass ja, da er du et skritt nærmere å finne ut hva som blåser pakningen på oljefilteret. (Mangler bare olje.temp måler nå, men det er en annen diskusjon ) Nå vet ikke jeg hvilke verdier som gjelder for din motor, men som en rettesnor kan du f.eks bruke disse tallene som utgangspunkt for varm motor: Redigert 9.Juni.2010 av JonnyBoy (see edit history) Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Lars H. Svart 9.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 Hei. Er nå hjemme igjen etter et døgn med mekking i båten. En blir sliten av slikt når det er trangt å komme til og en er "gammel mann". Og når en føler at alt går på tverke, er det godt å komme hjem og glemme båt et par dager. Å sjekke ut hvordan trykket blir under drift, får bli på neste tur. Jeg skrev tidligere idag at overgang mellom 1/4"x 18 NPTF og 1/8" x 27 NPTF gjenger så ut til å passe. Men er litt usikker på om de passet 100% eller bare 99%. Ser en på bildet, ser en at det var lett å skru originalpluggen inn i overgangstykket. Men det var mye trangere å skru overgangstykket inn i motoren. Men så langt så det i hvert fall ut til at det ble tett. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
arnearmoa Svart 9.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 (redigert) Jeg er 99% sikker på at de passer 99%. Jeg tror du har 1/4" BSPT på pluggen din. De har samme stigning som NPT når dimensjonen er 1/4", og veldig lik kon osv. Men gjengene er 55 grader istedenfor 60 grader. Ifølge en "Pipe thread interchangeability chart" som jeg fant ifbm. DENNE SAKEN, skal dette gå bra selv om du kobler NPT mot BSPT og motsatt, så lenge du bruker gjengeteip eller noe. Det var en veldig lærerik tråd for meg. Edit: Her tror jeg det ble mye tullball. Jeg så på feil dimensjon. Redigert 9.Juni.2010 av arnearmoa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 9.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 (redigert) Som en tilleggskommentar kan jeg nevne at jeg under mitt "selvstudium" ifbm. tråden jeg viser til fant ut følgende: Den mest vanlige betydningen av "F" i NPTF er at den indikerer en variant som skal kunne tette uten gjengeteip. Noen ganger hadde den ikke denne betydningen, og for din del kan du sikkert glemme det hvis pluggen og porten er BSPT. Da må du ha noe mykt imellom uansett. Redigert 9.Juni.2010 av arnearmoa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 9.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 Bortsett fra at nå tror jeg jeg rotet noe forferdelig..... Ikke stol på meg Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 9.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 Jeg antar at Lars H har brukt gjengetape så tilkoblingene er nok tette. Jeg skulle ønske å se flere opplysninger om hva som er vanlig oljetrykk uten og med belastning. Jeg mener at oljetryket for mine motorer, Yanmar 6 LYA-STE var lavere enn hva Lars H opplyser? Sitér dette innlegget Link to post
snod Svart 9.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 Den mest vanlige betydningen av "F" i NPTF er at den indikerer en variant som skal kunne tette uten gjengeteip. F-en betyr "fuel" og blir ofte kalt "fine". Forskjllen er strengere krav til overflateruhet. Man trenger i utgangspunktet ikke gjengeteip på NPT i det hele tatt hvis man skrur til riktig moment. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 Hei. Jeg brukte ikke gjengetape, men Locktite. Med gjengetape kan en risikere dårlig jording av giveren. Når det gjelder oljetrykk, er det dette jeg finner i service manualen: - bypass i filterholderen skal åpne ved 3,5 - 4,5 kg/cm2 - bypass i selve filteret (dersom det går tett) skal åpne ved 0,8 - 1,2 kg/cm2 forskjell mellom inn og ut innen selve filteret - alarm for lavt oljetrykk aktiveres ved 0,1 - 0,3 kg/cm2 Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
roaldbj Svart 9.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 Flott, selv om motoren har levd noen år, er den nok underforbrukt i forhod til hva Yanmar designet den til i sin tid. I Norge bruker vi dieselmotorene alt for lite i fritidsbåtene i forhold til vanlig forbruk i mer sørlige områder. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.