Jump to content

Hvor bred båt er lov å transportere på en 203cm bred henger?

Tintin

Recommended Posts

Spurte litt om dette på kjøreskolen når jeg tok "BE" lappen for et par år siden.

Svaret er 203 cm bredde. Markeringslys/ reflekser skal ikke være smalere enn lasten. Ergo kjører de fleste båthengere (med båt) ulovlig om man skal være pirkete. Skal man følge loven så kan man bygge ut disse markeringslysene så de er litt bredere enn båten man skal frakte, så er alt OK. Samme som man ofte ser på lastebilene med "bred last" skilt. De har ofte markerinslysene montert på uttrekkbare braketter lengst foran og bak på planet som trekkes ut etter behov avbhengig av hvor bred den aktuelle lasten er.

I praksis er dette ikke noe stort problem så lenge man er innenfor rimlighetens grenser, og det er nok ikke mange som får problemer med dette.

Tut og kjør :cheers_wine:

Mvh. SAP

Da jeg var på trafikkstasjonen for å omregistrere min gamle (nå solgte) båthenger, spurte jeg om det i praksis ville være greit å kjøre med en båt som strekker seg 7 cm ut over hengerbredden på hver side. Etter 15 min med diskusjon internt var det enkle svaret "NEI!". Dette til tross for at f.eks glassmestre kjører rundt med stativer som er montert på siden av bilen uten at det får noen følger hvis de blir stoppet.

Redigert av Tintin (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.

Som tittelen: Hvor bred båt har man lov å transportere på en henger som er 203cm bred.

Jeg vil tro 2,55 så lenge du ikke overstiger vekt/kg hengeren er ment for.

Max lovlig bredde på norske veier er 2,55 (2,60 frysebil) uten blink eller følgebil.

Jeg kjørte med min 2,55 brede båt på en 2,21 m bred fogelsta 3500 kg henger.

Det er vel ikke så mange båter på ca. 26 fot og over 2 tonn som er under 2,21 brede.

Redigert av bjolsen (see edit history)

(Skibsplast 655) (Nordan 780) (Bavaria 32 sport) Finnmaster 68 DC

Med mindre den er godkjent som kjølehenger er bredden 255cm.

Så lenger du er under maks tillatt "registrert" bredde 255 cm på kjøretøyet (hengeren i dette tilfelle) er maks bredde på last = bredde oppgitt i vognkort.

Passere du 255cm er du med engang over i spesial transport klassen.

Så lenge det er mulig å laste båten på et kjøretøy uten at det stikker utenfor, er det ikke tillatt å kjøre det på mindre kjøretøy med noe av lasten stikkende utpå siden...

• 3 uker senere...

Var det som ble presisert på kurset når jeg tok "BE" lappen.

Det ble også sagt at det ble syndet endel med dette av hengerprodusenter...

Ikke vet jeg, men registrerer at markeringslys er bredeste punkt på lastebiler og hengere (trailere) jeg ser... Ikke sidemarkeringslys, men de som er synlige forfra (hvit)/ bakfra (rød)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

• 3 år senere...

Løfter denne tråden, da det kommet nye regler:

:

§ 3-4.Utstikkende gods, merking m.m.

1.

Utstikkende gods:

a.

For transporter med bredde inntil 2,55 meter inkludert gods, må godset ikke strekke seg mer enn 15 cm utenfor kjøretøyets sider uten tillatelse fra regionvegkontoret for kjøring innenfor en region, eller av Statens vegvesen Region øst for kjøring gjennom flere regioner. For enkelttransport kan tillatelse gis av regionvegkontoret også for kjøring gjennom flere regioner.

Tilsvarende gjelder for gods som stikker ut mer enn 1,00 meter foran kjøretøyet.

b.

Transport av båt med bredde inntil 2,55 meter tillates selv om båten stikker mer enn 15 cm utenfor kjøretøyets sider.

Avstanden fra baklysets ytterkant til båtens ytterste kant skal ikke overstige 40 cm. Det samme gjelder reflekser bak på tilhengeren.

Det samme kravet gjelder for markeringslys dersom slikt lys er montert foran på kjøretøyet. Dersom kjøretøyet ikke er utstyrt ned markeringslykt tillates transport kun i dagslys med god sikt.

Båtens baug skal være plassert i kjøreretningen.

2.

Merking av gods som stikker ut i bredderetningen:

Gods som strekker seg 15 cm eller mer utenfor kjøretøyets sider, skal foran og bak være tydelig merket. Merkingen skal være minst 50 cm høy og minst 25 cm bred og utført med avvekslende røde og gule striper som skal være skråstilt og ca. 5 cm brede. Fargen skal være varig fluoriserende eller av type som er godkjent av Vegdirektoratet.

Gods som strekker seg utenfor kjøretøyets sider, skal i mørke eller usiktbart vær også foran på hver side være merket med minst to lykter som gir hvitt lys fremover, og bak på hver side med minst to lykter som gir rødt lys bakover. Lyktene skal ha en lysåpning på minst 30 cm² og være plassert over hverandre. Lyset må ikke virke blendende og skal være godt synlig på minst 150 meter avstand.

Merking og lykter skal være plassert ytterst på godset og slik at de er godt synlige forfra og bakfra. Om mulig må overkant av merking og lykter ikke være høyere enn 2,00 meter over vegbanen.

3.

Merking av gods som stikker ut i lengderetningen:

Gods som stikker ut foran kjøretøyet eller mer enn 1,00 meter bak kjøretøyet, skal være merket ytterst med en anordning som har avvekslende rød og hvit farge og fra alle sider har et synlig areal på minst 250 cm². Det røde materialet skal være lysreflekterende. Anordningen skal være plassert slik at den er godt synlig.

Ved tilfeldig transport kan merkingen skje på annen tydelig måte.

I mørke eller usiktbart vær skal gods som stikker ut mer enn 1,00 meter bak kjøretøyet også merkes med lykt som gir rødt lys bakover og til sidene. Lykten skal ha lysåpning på minst 30 cm² . Lyset må ikke virke blendende og skal være godt synlig på minst 150 meter avstand.

Det var ikke gøy å kjøre med på dårlige norske fylkesveger med 10-20cm vegskulder nei, og veldig lang avstand fra drag til aksling.. så mer i speilene enn fremmover. Jeg kjørte den bare uten båten, for jeg har ikke BE. Det var min far som kjørte med båten på, men sabla stabil og god henger. Vi dro den med en Suzuki Vitara

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Stemmer det, men også på tilhenger skal det brukes tillat totalvekt. Altså betyr det ingenting om hengeren er tom eller lastet for sjåfører med førerkort klasse B, som det var snakk om i det innlegget eg kommenterte. Anbefaler statens vegvesen sin tilhengerkalkulator for den hengeren og bilen han brukte. Så slipper man tolke regler.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

• 2 år senere...

Vedr. lovendring fra 01.01.14:

"Paragrafen om bred last har fått tilføyd et nytt punkt om transport av båt, som skiller seg litt fra andre typer bred last.

Båten kan stikke mer enn 15 cm utenfor kjøretøyet uten at det kreves dispensasjon, så lenge den total bredden holder seg innenfor 2,55. Båtens baug skal alltid være plassert i kjøreretningen."

Når det står "kjøretøyet" antar jeg da at det også menes hengeren?

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...