Aquadoren Startet 2.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 2.Juni.2010 Kalesjebøylene mine har en lei tendens til å hoppe ut av skruene til feil tid.... Det er slike bøylefeste med to hull med ulik størrelse som egentlg er et hull...håper dere forstår hve jeg mener...skulle hatt et bilde Jeg har brukt noen taustumper til å dra igjennom det store hullet for å låse de når kalesjen er på plass,men skulle gjerne hatt noe som var enklere å sette på/av for låsing.. Noen som har et godt tips til hva jeg kan bruke? Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Eureka Svart 2.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 Har ikke sett noe slikt før, men jeg ser for meg at det er to hull hvor det minste er i overkant av det største og de sammen utgjør et større hull med overlapping mellom de to?. Låser du da av det største hullet ved bruk av tauet og vil du ha noe annet å bruke enn tau? Hva med en bolt som låses av med en splint på motsatt side? eller bare en kraftig splint gjennom? en slik en som rånerene bruker mår de har laga seg "tøft" panser på bilen med splinter som holder panseret fast i gjennomgående bolter...bare en tanke... Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 Det er slike bøylefeste med to hull med ulik størrelse som egentlg er et hull.. Dette høres ut som et beslag av typen med to hull, ett med gjenger og ett frihull. I tilfelle skal det bare være å finne en passende skrue. Hva med et bilde? Tau høres ut som det dårligste alternativet av alle mulige. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Aquadoren Svart 3.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 Det er ikke gjenger i noen av hullene, det ene er bare større enn det andre så du kan få bøylen av Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Elektro Svart 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 (redigert) Hadde tilsvarende på en tidligere båt. Dette er en utsparing type "nøkkelhull". Det er ingen mulighet til å sette inn en bolt eller splint. Det var ikke plass på baksiden. Jeg tok å dro kalesjebøylene litt fra hverandre, slik at de presser mot festebeslaget. Da spratt de ikke ut av de store hullene når kalesjen lå nede. Redigert 3.Juni.2010 av Elektro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Aquadoren Svart 3.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 Hva mener du med at du dro kalesjebøylene litt fra hverandre? Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Aquadoren Svart 3.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Hafrsfjord Svart 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 Har du noe bilde av hvordan det er montert i båten? Har de samme beslagene, men har aldri oppdaget at de ikke holder seg på plass Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 Du får skjære av en liten tykkvegget slangestubbe som passer inn i det største hullet, eller kanskje en gummigjennomføring? Sikkert ikke mye som skal til for å hindre at beslaget flytter på seg. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 På motfestet på båten skal det være en liten gummiskive slik at beslaget "låses" mot denne. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 min erfaring med kalesjebøyler er at de skal være litt for store (dvs bredere enn festene) slik at de må presses inn i festene. Da hopper de heller ikke ut slik problemet er her. Jeg ville forsøkt å dra bøylene litt utover. Sitér dette innlegget Link to post
Aquadoren Svart 3.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 Takker for tips, skal prøve å sette inn noe gummislange e.l Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Elektro Svart 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 Hva mener du med at du dro kalesjebøylene litt fra hverandre? Som Bitteliten forklarer; Bredden på festepunktet på bøylene er litt større en avstanden mellom festene på båten. Da sitter bøylen bra. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 er det syrefaste bøyler kan du dra ganske mye. er det elokserte aluminiumsbøyler ville jeg vært forsiktig med å dra for mye. Sprekker elokseringen kan det svekke bøylene over tid om de utsettes for saltvann og sollys Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 Jens Sagen anbefalte meg å bøye (dvs. rette ut) hjørnene på bøylene litt hvis min nye kalesje skulle virke slapp. Når du da presset endene sammen for å feste på båten, ville buen over midten bli høyere. Denne logikken tilsier at hvis man bare drar endene fra hverandre for å øke avstanden mellom dem risikerer man kanskje at kalesjen blir slappere enn før. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 hmm.. forstår jeg da rett at det er et feste på båten som har en stubb som går igjennom det hullet? -er "stubben" stor nok til at den går litt på utsiden av hullet på motsatt side, så kan du jo alltids borre gjennom og sette i en splint... :) -likte tanken på å bruke splint gitt..:) Sitér dette innlegget Link to post
Aquadoren Svart 3.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 Kanskje en kort bolt med splint i enden...mange ideer her..takk Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.