Jump to content

Er håndholdt VHF et reelt aternativ til en fastmontert?

TICORA

Recommended Posts

Hei

Vil på det sterkeste anbefale en fastmontert VHF, en bærbar er en god nr 2.

Selv her i oslofjorden hvor basestasjonene ligger tett hender det at det ikke kommes frem på en bærbar.

Som du skriver, kun(maks) 6 Watt, og antennehøyde er viktige argumet mot bærbar.

Men (altid ett men) en bærbar er bedre en ingen igjen.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Stasjonære (fastmonterte) maritime VHF som er godkjent i Norge har en effekt på 25 watt.

Bærbare har uteffekter som varierer mellom 1 og 6 watt.

Antennelengden på en bærbar vhf er typisk 16 cm lang.

En ekstern antenne har både en lengde og monteringshøyde som gjør den mange ganger så effektiv.

Den dagen du virkelig har bruk for vhf er antagelig den dagen det også er dårligst forhold,

så hvis du anskaffer vhf av sikringshensyn er 25 watt og en god ekstern antenne det eneste riktige å satse på.

Jeg mener å huske en historie for et par(?) år siden. To karer var ute i båt og fikk slått i stykker bunnen av båten i en bølge. Båten sank umiddelbart og karene ble liggende å svømme alene på åpent hav. Den ene dykket ned til båten (!) og fikk tak i en bærbar VHF som ble redningen deres.

Jeg tenker meg også andre situasjoner da en må forlate båten i all hast og kan ha bruk for VHF. Jeg har ingen erfaring med dette og skal snart anskaffe VHF til nybåten. Tar gjerne imot alle gode ideer her. Hva med fastmontert med bærbar satelitt?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Er i samme problemstilling selv.

noen som vet hvordan vhf forholdene vil være med håndholdt apparat inne i fjordene i møre og romsdal ?

PÅ de riktige stedene inne i fjordene i Møre og Romsdal sliter man også med satelittkommunikasjon....vhf mot landstasjon fungerer ikke, så der inne vil det kanskje like godt kunne brukes håndholdt siden den blir brukt bare mot andre båter/stasjoner som er nærme uansett.

en høyde forskjell på 60 cm vil også øke "line of sight" med like under 3km;)

La meg anta at høyden fra hav flaten til hardtoppen er 1,5 m, og at jorden er rund som en kule. Da er forskjellen i avstand til horisont bare 1,2 km.

Husk at med øyet i vannskorpa er avstand til horisont 0 m. 70 cm opp har avstanden øket til 3km, men det betyr ikke at avstanden øker 3 km / 70 cm.

Bruker den gamle huskeregelen: "Avstand til horisont = Roten til (høyden ganger ulykke)

Avstand i km = (høyde i meter * 13)1/2

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)

Hadde jeg vært stinn av daler, hadde jeg sikret meg med:

- Antenne i mastetoppen, koblet til fastmontert VHF

- Antenne i pushpit som jeg kunne koble til fastmontert VHF om masta skulle brekke

- bærbar VHF som jeg kan ta med meg i flåte/lettbåt

- nødpeilesender.

Siden jeg ikke er stinn av daler, har jeg kun bærbar VHF. Dette fordi den stort sett blir brukt i forbindelse med avvikling av jolleregattaer, og da i 17 fots joller/ribb.

Ideelt skulle man hatt alt, men av og til kan det være greit å tenke på hvor man ferdes.

// faj

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Hei på dere,

man kan også koble ekstern antenne til en håndholdt VHF, men dette er kanskje neppe noen fordel dersom man skal røske med seg VHF'en full fart dersom båten blupper ned. En fordel med stasjonær VHF er muligheten for å sende distress. Nå kommer etter hvert også håndholdte VHF'er med GNSS og distress, så da jevner det jo seg litt ut (ETSI - den europeiske standardiseringsorg. jobber med denne std nå). Håndholdt eller stasjonær? Man må vel bare vurdere hva som funker best i sitt tilfelle.... Selv har jeg både stasjonær og håndholdt. Batteriet til den bærbare (Icom - en høvding dyrere enn den stasjonære) er blitt rimelig dårlig. Tipper dette er tilfellet med de fleste batterier til håndholdte VHF'er, at de skranter litt etter noen år. Men det er vel mulig å få kjøpt nye batterier, dersom man har et kurant merke:-)

Litt folkeopplysning:

Franskmannen Francois de Voltaire som levde 1994 - 1778 var en forkjemper for opplysningstiden.

Han hadde mange flotte formuleringer, bl.a. ett som jeg alltid synes er bra for oss fritidsbåteigere:

"Det beste er det godes fiende".l

Med dette mener jeg: Selvfølgelig er det best med et fastmontert VHF - forutsatt at dette virker og stadig sjekkes opp mot radiokyststasjonene.

Jeg har både for egne og andres fastmonterte VHFer opplevd at saltvann og dårlig kontakt har hindret godt VHF-forbindelse.

Med en av de nye gode håndholdte VHFene kan man stort sett forvente at noen andre hører meldingene og kan formidle disse videre til kystradiostasjonene.

En håndholdt VHF har ikke problemer med korrosjon og dårlig antenneforbindelse.

Men , en godt fungerende fastmontert VHF er alltid overlegen en håndholdt.

Mobiltelefonene langs norskekysten er heller ike til å kimse av.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...