TICORA Startet 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 3.Juni.2010 Vurderer å installere VHF i båten men da jeg har en tendens til å bytte båt litt ofte så er en håndholdt en enklere å ta med seg. Ser at håndholdte kan sende med hele 6W nå men antennehøyden er selvfølgelig en ulempe. Er det noen erfaringer med dette og evt anbefalinger av håndholdte enheter? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 (redigert) Et lite søk... Redigert 3.Juni.2010 av Sjøtunga (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Benji Svart 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 Hei Vil på det sterkeste anbefale en fastmontert VHF, en bærbar er en god nr 2. Selv her i oslofjorden hvor basestasjonene ligger tett hender det at det ikke kommes frem på en bærbar. Som du skriver, kun(maks) 6 Watt, og antennehøyde er viktige argumet mot bærbar. Men (altid ett men) en bærbar er bedre en ingen igjen. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
softice Svart 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 VHF er line of sight så jo højre antennen er monteret jo længere rækkevidde. Man kan vel bruge en håndholdt med en antenne på taget af båden. Så skal man finde en vhf hvor man kan montere en ekstern antenne på. Mvh Jan Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 Svaret er enkelt: NEI! Kort rekkevidde pga lav antenne og svak utgangseffekt. Sitér dette innlegget Link to post
Scand_550 Svart 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 Selv her i oslofjorden hvor basestasjonene ligger tett hender det at det ikke kommes frem på en bærbar. Er i samme problemstilling selv. noen som vet hvordan vhf forholdene vil være med håndholdt apparat inne i fjordene i møre og romsdal ? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 I Moss hører jeg ikke Tjøme radio på en bærbar VHF. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 En bærbar VHF er ingen erstatning for en fastmontert. Men siden VHF ikke er påbudt i lystbåter - så er en bærbar bedre enn ingenting, dersom det er akseptabelt å ikke ha optimal dekning. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 I Moss hører jeg ikke Tjøme radio på en bærbar VHF. I Mossesundet nei, men ligger du på/i Værla burde det gå på 07, eller 79. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Bitteliten Svart 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 Sist jeg testet for et par år siden hørte jeg ikke TR på utsiden av Søly i Værlebukta Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 Stasjonære (fastmonterte) maritime VHF som er godkjent i Norge har en effekt på 25 watt. Bærbare har uteffekter som varierer mellom 1 og 6 watt. Antennelengden på en bærbar vhf er typisk 16 cm lang. En ekstern antenne har både en lengde og monteringshøyde som gjør den mange ganger så effektiv. Den dagen du virkelig har bruk for vhf er antagelig den dagen det også er dårligst forhold, så hvis du anskaffer vhf av sikringshensyn er 25 watt og en god ekstern antenne det eneste riktige å satse på. Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 3.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 Regnet med at at alle mente at fastmontert er reelt sett det eneste alternativet. Regne rvel med at jeg går for dette. Skulle finnes en som kan koples til en ekstern antenne, skal søke litt og se hva jeg finner. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 4.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2010 Jeg mener å huske en historie for et par(?) år siden. To karer var ute i båt og fikk slått i stykker bunnen av båten i en bølge. Båten sank umiddelbart og karene ble liggende å svømme alene på åpent hav. Den ene dykket ned til båten (!) og fikk tak i en bærbar VHF som ble redningen deres. Jeg tenker meg også andre situasjoner da en må forlate båten i all hast og kan ha bruk for VHF. Jeg har ingen erfaring med dette og skal snart anskaffe VHF til nybåten. Tar gjerne imot alle gode ideer her. Hva med fastmontert med bærbar satelitt? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
ares Svart 4.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2010 Betyr det noe å flytte ekstern antenne fra hardtopp til targabøyle (høydeforskjell er 60cm)??? Sitér dette innlegget Ares Link to post
2nd Trikker'n Svart 4.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2010 Betyr det noe å flytte ekstern antenne fra hardtopp til targabøyle (høydeforskjell er 60cm)??? Nei, men en fastmontert antenne med større "virkningsgrad" (antall dB gain) har betydning. Sitér dette innlegget Link to post
Halcyon Svart 4.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2010 (redigert) en høyde forskjell på 60 cm vil også øke "line of sight" med like under 3km;) Edit: på åpent hav, altså mot horisonten... Redigert 4.Juni.2010 av Halcyon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
gimi Svart 4.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2010 Er i samme problemstilling selv. noen som vet hvordan vhf forholdene vil være med håndholdt apparat inne i fjordene i møre og romsdal ? PÅ de riktige stedene inne i fjordene i Møre og Romsdal sliter man også med satelittkommunikasjon....vhf mot landstasjon fungerer ikke, så der inne vil det kanskje like godt kunne brukes håndholdt siden den blir brukt bare mot andre båter/stasjoner som er nærme uansett. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 4.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2010 (redigert) en høyde forskjell på 60 cm vil også øke "line of sight" med like under 3km;) La meg anta at høyden fra hav flaten til hardtoppen er 1,5 m, og at jorden er rund som en kule. Da er forskjellen i avstand til horisont bare 1,2 km. Husk at med øyet i vannskorpa er avstand til horisont 0 m. 70 cm opp har avstanden øket til 3km, men det betyr ikke at avstanden øker 3 km / 70 cm. Bruker den gamle huskeregelen: "Avstand til horisont = Roten til (høyden ganger ulykke) Avstand i km = (høyde i meter * 13)1/2 Redigert 4.Juni.2010 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Halcyon Svart 4.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2010 brukte 3580x(høyden i meter)1/2, men jeg tegnet bare grafen og leste kjapt av, og det ble litt for fort:P Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 4.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2010 Hadde jeg vært stinn av daler, hadde jeg sikret meg med: - Antenne i mastetoppen, koblet til fastmontert VHF - Antenne i pushpit som jeg kunne koble til fastmontert VHF om masta skulle brekke - bærbar VHF som jeg kan ta med meg i flåte/lettbåt - nødpeilesender. Siden jeg ikke er stinn av daler, har jeg kun bærbar VHF. Dette fordi den stort sett blir brukt i forbindelse med avvikling av jolleregattaer, og da i 17 fots joller/ribb. Ideelt skulle man hatt alt, men av og til kan det være greit å tenke på hvor man ferdes. // faj Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
GeirV Svart 5.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2010 Hei på dere, man kan også koble ekstern antenne til en håndholdt VHF, men dette er kanskje neppe noen fordel dersom man skal røske med seg VHF'en full fart dersom båten blupper ned. En fordel med stasjonær VHF er muligheten for å sende distress. Nå kommer etter hvert også håndholdte VHF'er med GNSS og distress, så da jevner det jo seg litt ut (ETSI - den europeiske standardiseringsorg. jobber med denne std nå). Håndholdt eller stasjonær? Man må vel bare vurdere hva som funker best i sitt tilfelle.... Selv har jeg både stasjonær og håndholdt. Batteriet til den bærbare (Icom - en høvding dyrere enn den stasjonære) er blitt rimelig dårlig. Tipper dette er tilfellet med de fleste batterier til håndholdte VHF'er, at de skranter litt etter noen år. Men det er vel mulig å få kjøpt nye batterier, dersom man har et kurant merke:-) Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 6.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2010 Husk at foreløpig får du ikke sendt Distressmelding med en bærbar uansett hvor mye GPS det er i den Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
eivindch Svart 6.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2010 foreløpig får du ikke sendt Distressmelding med en bærbar uansett hvor mye GPS det er i den Joda, det gjør du, men slike er foreløpig ikke godkjent i Europa. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 6.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2010 Joda, det gjør du, men slike er foreløpig ikke godkjent i Europa. Eivind Hehe ja er klar over det... men det var litt av kjernen i svaret mitt da. Vi er vel her i Europa de fleste av oss. Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
roaldbj Svart 6.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2010 Litt folkeopplysning: Franskmannen Francois de Voltaire som levde 1994 - 1778 var en forkjemper for opplysningstiden. Han hadde mange flotte formuleringer, bl.a. ett som jeg alltid synes er bra for oss fritidsbåteigere: "Det beste er det godes fiende".l Med dette mener jeg: Selvfølgelig er det best med et fastmontert VHF - forutsatt at dette virker og stadig sjekkes opp mot radiokyststasjonene. Jeg har både for egne og andres fastmonterte VHFer opplevd at saltvann og dårlig kontakt har hindret godt VHF-forbindelse. Med en av de nye gode håndholdte VHFene kan man stort sett forvente at noen andre hører meldingene og kan formidle disse videre til kystradiostasjonene. En håndholdt VHF har ikke problemer med korrosjon og dårlig antenneforbindelse. Men , en godt fungerende fastmontert VHF er alltid overlegen en håndholdt. Mobiltelefonene langs norskekysten er heller ike til å kimse av. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.