Jump to content

Er håndholdt VHF et reelt aternativ til en fastmontert?

TICORA

Recommended Posts

Jeg er enig med sistnevnte. Selv hadde jeg en håndholdt VHF i den forrige båten min (en 26 foter). Den hadde jeg i 2 år. Fungerte helt ok til mitt formål. Dro mellom Stavanger og Lillesand og hadde ingen problem med å høre værmeldingen til faste tidsrom fra Rogaland Radio (og andre). I den båten jeg har nå (30 fot) har jeg fastmontert. Rett og slett fordi det var plass til montering av dette, og antenne+kabler var levert ferdig fra fabrikken. Det var bare "plug&play".

Fastmontert er best, ingen tvil om det. Men avhengig av hvor du reiser kan en bærbare dekke den nytten du måtte ha. Du må tenkte gjennom hvor du kan montere antenne på båten din. Har du targabøyle eller tilsvarende for montering ? Liten vits med en fastmontert med 25w effekt dersom antennen ikke kommer høyt opp. Da er det jordens krumming som blir begrensningen uansett.

/Øystein

Jeg har både handholdt og fastmontert nede i seilbåten. Idag har jeg en uttak av den fastmonterte i cockpiten, men før jeg hadde det var jeg temmelig lat og bare brukte den handholdte når jeg befant meg i cockpiten. Jeg brukte den temmelig ofte (blant annet på en Tur fra Flensburg til Bergen i påske) Jeg må si at den handholdte gjorde nytten i 95 % av tilfellene likegodt som den fastmonterte. Vi fikk rope opp båter rundt oss, havner vi skulle inn i, Rogaland Radio når vi nærmet oss norskekysten. Alt fungerte fint med den handholdte.

En fastmontert er selvsagt enda bedre, men handholdt er mye, mye bedre enn ingen VHF. (Pluss at du kan ta den med deg om du må hoppe i reddningsflåten...)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...