Jonas78 Startet 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 3.Juni.2010 (redigert) Hei! Jeg holder på å montere forbruksbatteri i båten, hvor jeg har kjøpt en batterivelger som kan velge mellom batteri nr 1 eller 2, evt 1+2 samtidig. Situasjoner man har behov for batteri 1+2 samtidig er vel når man er utladet, og trenger strøm fra begge for å få start på motoren. Har i midlertidig forstått at motoren kan bli ødelagt ved å starte og kjøre med begge batteriene samtidig når de er i fin form... Hva er det som skjer med motoren, og er det mulig å putte en "dings" inn før motoren slik at dersom man er uheldig å skrur på begge batteriene, eller ungene har vært ute med trykke-og-skru fingrene sine, ikke ødelegger motoren? Beklager dersom dette har vært omtalt tidligere, var litt usikker på hva man skulle søke på :-) Redigert 3.Juni.2010 av Jonas78 (see edit history) Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
FjordHT Svart 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 Har aldri hørt at noen kan ødelegge motoren, men dynamoen kan ta skade av litt forskjellig Men ettersom det finnes en drøss tråder som gir både svar og aktuelle problemstillinger rundt temaet så tror jeg heller jeg tar å anbefaler deg å ta et søk i stede for å komme med en halvgod forklaring. Jeg VET det er enormt mange gode svar rundt om på forumet om akkurat dette :) Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 Hei! For den som ønsker seg grunnleggende kunnskap om dynamoer, laderegulering og -fordeling mellom flere batterier, vil jeg, som ved tidligere anledninger, vise til Ingars beskrivelse: https://baatplassen.no/i/index.php/topic/17767-dynamo-og-lading-av-flere-batterier/ Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 Hei. Hvis du virkelig mener motoren da er svaret nei, så sant motoren leverer mer effekt enn dynamoen trekker. Ang. dynamoet kan det normalt heller ikke bli overbelastning for den. En unntak kunne være hvis du hadde en gigantisk stor batteribank og dårlig lufting på dynamoet. Men den situasjonen er usannsynlig og behøves derfor nesten ikke å diskuteres. Du sier at velgeren har stilling 1, 2 og 1+2, den er o.k. Har du derimot en batterivelger som kan også skiftes på "0", da skulle du være veldig obs at ingen vrier den på "0" så lenge motoren går. Dette kan ta knekken på dynamoet, dvs. at minst dynamoets diodesett kan bli øddelagt i løpet av bare sekundbruddeler. Ellers som lite sa: Les litt rundt på forumet. Det finnes nesten ikke noe vanlig spørsmål det det ikke finnes svar på allerede. Og dummer blir man i hvert fall ikke. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Sjeldenutpå Svart 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 Dynamoen veit heller ikkje kor mange batteri du har tilkoplet. Den "bare" lader Når man kopler batteri slik, så er det for å ha lett tilgang på reservebatteri uten å måtte bruke startkabler feks. Men klart her du mange Ah tilsammen så kan dynamo bli liten til ideell lading. Ingen fare slik du beskriver det. Du kan vri allt du orker, når du vil. ps: dersom du er uttappet på eine batteriet slik at du ikkje får start, så vri over på det andre, ikkje vri til 1+2, for da vil det tomme batteriet "stjele" spenning av det friske. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Gurba Svart 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 Situasjoner man har behov for batteri 1+2 samtidig er vel når man er utladet, og trenger strøm fra begge for å få start på motoren. Enkelt og brutalt: Motoren din ryker ikke !!! Om du har to batterier så kjører du på stilling 1+2 med motor i gang, da lades begge batteriene.. om du vil være sikker på å få startet etter etter en helg med stereo anlegg og kjøleboks som slurper strøm skrur du f.eks velgeren på batteri 1 når du stopper... når helgen er over kan du enkelt velge batteri 2 og start på som da er fullt av strøm og ikke tappet... etter motoren er startet vrir du over til 1+2 igjen og begge batteriene lades. Mange bruker velgeren forskjellig og bytter litt på å bruke batteri 1 og 2 som start batteri for at begge batteriene skal bli like mye brukt. Jeg har batterivelger i båten sjøl, men den står på begge batteriene hele tiden og blir kun brukt som hovedstrømsbryter når båten forlates... Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 5.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2010 Hei takk alle for raske svar, dette var imponerende rask respons! Da setter jeg i gang å koble, og er litt roligere :-) Takk for link, den var meget nyttig! Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Smurph Svart 5.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2010 Helt ærlig, så synes jeg disse 1,2,1+2-bryterne er noe herk. Det blir litt for mye å huske på for en enkel sjel. Jeg hev ut den gamle batterivelgeren i fjor og installerte en slik BEP-pakke med skillerelé og tre strømbrytere: en for start, en for forbruk og en "nødbryter" for å hente startstrøm fra forbruksbanken - og er veldig fornøyd med den løsningen. Da slipper jeg å tenke på at jeg må slå over for å lade det ene eller andre batteriet, og det er heller ingen større fare for at jeg, i vanvare, skal komme til å tappe startbatteriet. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Jonas78 Svart 7.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Jeg kommer til å installere en slik BEP pakke. Det er en BEP batterivelger (1,2,1+2) pluss en automatisk relé. Tror det er ganske kurant å håndtere, da releet sin oppgave er å alltid lade det "dårligste batteriet), mens jeg bruker velgeren til hvilket batteri jeg skal trekke fra (1 til start, 2 til forbruk). Forøvrig lader visstnok releet uavhengig av hvilket batteri jeg har valgt på batterivelgeren, den velger automagisk :-) Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Sjeldenutpå Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Tja, eg vender aldri på den eg. Det er enkelt også Bruker forbruksbanken til start og forbruk. "Reservebatteriet" testes av og til, og får lading med landstrøm. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Ingar Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 releet sin oppgave er å alltid lade det "dårligste batteriet) Releet bare kobler batteribankene sammen. Batteriene vil så selv fordele ladingen fordi jo mer utladet et batteri er jo mer mottagelig er det for lading. Mao, om man kobler sammen et fullt og et utladet batteri, og setter på lading, vil all ladestrøm gå gjennom det som er utladet, ingen strøm gjennom det andre. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 16.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2010 Det er vel ikke helt riktig? Det er denne vi snakker om? Slik jeg har forstått det vil denne sørge for at startbatteriet blir ladet opp først. Uavhengig av hvilket det er igjen mest kapasitet på. Når startbatteriet er fult vil den gi lading til forbruksbatteriet Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
fant 1 Svart 16.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2010 jeg har også sånn batteri velger men ødela dynamo regulatoren ved å skifte mellom det enne batteriet til det andre ved å gå fra 1 til 1+2 til 2 mens motoren gikk etter dette har jeg aldri forandret stillingen på bryteren med motor i gang og ikke hatt noen problemer siden.kan jo ikke garantere at det var på grunn av skifting frem og til bake som er årsaken men virker sånn på meg. Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 16.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2010 Jeg bruker det Ingar skriver om her. Da jeg kjøpte båten var det vendere, releer, brytere i bøtter og spann. Nå har jeg gjort det knallenkelt: Tenning på, batteribankene kobles sammen. Tenning av, batteribankene kobles fra hverandre. For meg sitter dette som et skudd, ingen problemer overhode! Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 16.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2010 Dette var jo kjempeenkelt, men en må jo alikavel ha ett rele da jeg betviler ladestrømmen å gå gjennom tenningslåsen? Har selv BEP volt sensitivrelet som omtalt her og syntes dette fungerer upåklagelig. ladingen foregår via startkablene til startbatteriet som er linket på motor via dynamo og starter. Når motor startes stiger ladespenningen fra dynamoen og når den når 13,8 volt lukkes dette releet, i dette øyeblikk er start og forbruksbank sammenkoblet via dette releet, når motor stoppes og ladespenningen opphører vil spenningen sakte synke avhengig av forbruk på forbruksbanken, og når spenningen daler til magiske 12,8 volt som er spenningen for ett fulladet batteri ved 20 grader celsius, åpner releet igjen og start og forbruksbanken er igjen splittet. Du vil nå fortsatt kunne tappe fra forbruksbanken uten å påvirke startbatteriet. Som sagt mottar ikke ett fulladet batteri lading, så startbatteriet vil i de fleste tilfeller bestandig stå fulladet, og selv om ladingen ved dette opplegget går "via" startbatteriet er det forbruksbatteriet som vil forsyne seg av amperene laderen avgir avhengig av utladelsesgraden til forbruksbatteriet. Sitér dette innlegget Link to post
chr18 Svart 17.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2010 kjøpte meg likegodt ett skillerele jeg, fungerer ved å skille startbatteriet fra forbruks-batteriene når motoren stoppes, og når motoren startes lader det opp startbatteriet til 13,noe før det slår inn forbruks-batteriene i ladinga, ingen brytere eller noe, koblet alt jeg ikke ville ha på startbatteriet(nå er det kun dynamoen og starteren som går på dette batteriet, resten er koblet til forbruks-batteriene. Og jeg slipper nå å måtte huske på å vri over brytere og masse dill/dall, kan heller nyte turen i fred og ro. Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 17.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2010 Sea Raymond: Du har helt rett, jeg har et rele! Men dette er et slikt av og på rele uten følelser. I praksis tror jeg de fleste av oss ikke vil merke noen forskjell om releet er voltsensitivt eller dumt slik som mitt. Poenget er vel egentlig at man slipper å huske på noe som helst Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 18.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2010 Skjønner det, i praksis blir det det samme, iallefall så lenge ladingen fungerer. Forskjellen villle kanskje være at om du har den motortypen som forbruker strøm under gange og dynamo slutter å fungere vil jeg få problemer når startbatteriet er tomt, men da er jeg og varslet og kan slå over på forbruksbank og karve meg til land. Ditt oppsett, ja da er det helt tomt både på start og forbruksbank i gitte senario. Men en holder jo allltid godt øye med ladespenning under drift, og sannsynligvis har en også en varsler om ladespenning forsvinner, men dette var bare tenkt som et senario der det også kan være nyttig med volt sensitivt skillerele. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.