Jump to content

Hvilken motorolje, vp280sp (og tilsvarende) bør brukes?


FjordHT

Recommended Posts

I Volvo manualen står det samme olje på drevet som i motor. Volvo anbefaler sin egen olje til bensinmotorer. Denne er mineralisk 15W-50. (husker ikke API kode) Jeg sjøl kjører BT mineral 20W-50 API SJ/CF på en AQ 151A og 290 SP fra -86. Gamle motorer skal ha mineral olje. Olje er et omdiskutert emne. Sikkert noen "oljesjeiker" som vil komme med vitenskaplige forklaringer. Mvh Styrbert

Redigert av Styrbert (see edit history)
Link to post

legger vekt på tror men det skal være mineralolje - selv har jeg brukt bare den billigste oljen på biltema enda jeg er en bt hater hehe

men alle bilene og båtene jeg har hatt har ovelevd uten noe ras e.l faktisk har et par av bilene nine røket mere før jeg har byttet til bt men jeg bytter minst 2 ganger i året - caravellen min har gått 380000 med chip siste 3 årene så bt olja er grei

Link to post

Her må vi skille på singelprop SP) og duoprop (DP), nyere og eldre modeller ...

 

SingleProp (samme olje som motor)

100B, 200, 250, 270, 275, 280, 285, 290, SP-A, SP-A1, SP-A2, SP-C, SP-C1

 

DuoProp (transmisjonsolje)

280, 290, DP-A, DP-A1

 

DuoProp (Syntetisk transmisjonsolje)

DP-A2, DP-B, DP-B1, DP-C, DP-D, DP-D1, DPX, DP-S, DP-E, DPH

Link to post

Anbefaler en tur i dokumentarkivet, under avd for motor har Ingar lagt ut 180siders verkstedhåndbok for 280/290 drev.

Disse dreva skal ha API GL5, altså en gear-olje. Nytter ikke med motorolje på ei gearkasse.

Står jo motorolje i manualen.

 

 

Her må vi skille på singelprop SP) og duoprop (DP), nyere og eldre modeller ...

 

SingleProp (samme olje som motor)

100B, 200, 250, 270, 275, 280, 285, 290, SP-A, SP-A1, SP-A2, SP-C, SP-C1

 

DuoProp (transmisjonsolje)

280, 290, DP-A, DP-A1

 

DuoProp (Syntetisk transmisjonsolje)

DP-A2, DP-B, DP-B1, DP-C, DP-D, DP-D1, DPX, DP-S, DP-E, DPH

 

Takker for oppsummeringen :)

 

Problemet mitt var jo at det fantes jo et hav med vann, og et annet hav av olje(ikke det i mexico).

Mekonomen sin(tror jeg det var) guide over oljealternativer til b21 og b23 motorer var vell 6-7 forskjellige så derfor måtte jeg spørre om hva som skulle på drevet.

Blir 10w-40 mineral, ettersom jeg har forstått det er det som er tingen :yesnod:

Link to post

Hvis du mener fettnippelen (mange glemmer å smøre denne) på svinghjulskåpa i motorrommet, må dette fettet tåle høye turtall/varme (ikke-hva-som-helst-grease). Fettet går ned til akslingen og lageret for denne i svinghjulskåpa. Ellers i motorrom ved bolten til styregaffelen og utvendig på drevet kan du bruke vannfast marine fett.

Link to post

Tidligere eier hadde "glemt" å fylle denne, så lagret sto fast :( vet jeg må bytte dette etterhvert, men etter det løsnet virket det ok.

 

Hvilken smurning får knutene i knutebelgen på 280 drevet?

 

Skal lete etter noe bra fett å bruke til den koppen :) Hvis noen har et produkt på biltema som kan anbefales så gi gjerne beskjed :)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...