FjordHT Startet 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 3.Juni.2010 Står i manualen 10-30 eller 10-40 motorolje, uten at jeg klarer å bli noe videre klok på om denne burde være mineral, del eller helsyntetisk? Skal kjøre 10-40 delsyntetisk fra biltema på motor(tenker jeg) en aq140, så fremst ikke noen kan gi forklare at det ikke er bra :) Kan denne brukes greit på drevet? Sitér dette innlegget Link to post
Styrbert Svart 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 (redigert) I Volvo manualen står det samme olje på drevet som i motor. Volvo anbefaler sin egen olje til bensinmotorer. Denne er mineralisk 15W-50. (husker ikke API kode) Jeg sjøl kjører BT mineral 20W-50 API SJ/CF på en AQ 151A og 290 SP fra -86. Gamle motorer skal ha mineral olje. Olje er et omdiskutert emne. Sikkert noen "oljesjeiker" som vil komme med vitenskaplige forklaringer. Mvh Styrbert Redigert 3.Juni.2010 av Styrbert (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 legger vekt på tror men det skal være mineralolje - selv har jeg brukt bare den billigste oljen på biltema enda jeg er en bt hater hehe men alle bilene og båtene jeg har hatt har ovelevd uten noe ras e.l faktisk har et par av bilene nine røket mere før jeg har byttet til bt men jeg bytter minst 2 ganger i året - caravellen min har gått 380000 med chip siste 3 årene så bt olja er grei Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Styrbert Svart 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 Men Jarle da, hvordan kan du finne på å bruke BT olje Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 4.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2010 Sto 10w-40 i manualen til aq145 som jeg har, men ikke noe om syntetisk eller mineral. Blir å kjøre mineral på drevet, og prøver først med delsynt på motoren, så får vi se :) Sitér dette innlegget Link to post
egon Svart 8.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 Anbefaler en tur i dokumentarkivet, under avd for motor har Ingar lagt ut 180siders verkstedhåndbok for 280/290 drev. Disse dreva skal ha API GL5, altså en gear-olje. Nytter ikke med motorolje på ei gearkasse. Sitér dette innlegget Link to post
Styrbert Svart 9.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 Her må vi skille på singelprop SP) og duoprop (DP), nyere og eldre modeller ... SingleProp (samme olje som motor) 100B, 200, 250, 270, 275, 280, 285, 290, SP-A, SP-A1, SP-A2, SP-C, SP-C1 DuoProp (transmisjonsolje) 280, 290, DP-A, DP-A1 DuoProp (Syntetisk transmisjonsolje) DP-A2, DP-B, DP-B1, DP-C, DP-D, DP-D1, DPX, DP-S, DP-E, DPH Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 9.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 Anbefaler en tur i dokumentarkivet, under avd for motor har Ingar lagt ut 180siders verkstedhåndbok for 280/290 drev. Disse dreva skal ha API GL5, altså en gear-olje. Nytter ikke med motorolje på ei gearkasse. Står jo motorolje i manualen. Her må vi skille på singelprop SP) og duoprop (DP), nyere og eldre modeller ... SingleProp (samme olje som motor) 100B, 200, 250, 270, 275, 280, 285, 290, SP-A, SP-A1, SP-A2, SP-C, SP-C1 DuoProp (transmisjonsolje) 280, 290, DP-A, DP-A1 DuoProp (Syntetisk transmisjonsolje) DP-A2, DP-B, DP-B1, DP-C, DP-D, DP-D1, DPX, DP-S, DP-E, DPH Takker for oppsummeringen :) Problemet mitt var jo at det fantes jo et hav med vann, og et annet hav av olje(ikke det i mexico). Mekonomen sin(tror jeg det var) guide over oljealternativer til b21 og b23 motorer var vell 6-7 forskjellige så derfor måtte jeg spørre om hva som skulle på drevet. Blir 10w-40 mineral, ettersom jeg har forstått det er det som er tingen Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 9.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 gamel vane - billig og bra nok er ikke så glad i bt slitedeler etc men oljen funker heller billig og oftere byttings Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
FjordHT Svart 9.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 Har 10 liter dedikert til båten, biltema mineral 10w-40. Kjører delsynt på motoren nå. Kan kanskje noen av dere dele meninger ang fett som skal brukes i fettkoppen mellom 280drevet og vp140 motoren min? har det noen betydning hva jeg bruker? Sitér dette innlegget Link to post
Styrbert Svart 9.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 Hvis du mener fettnippelen (mange glemmer å smøre denne) på svinghjulskåpa i motorrommet, må dette fettet tåle høye turtall/varme (ikke-hva-som-helst-grease). Fettet går ned til akslingen og lageret for denne i svinghjulskåpa. Ellers i motorrom ved bolten til styregaffelen og utvendig på drevet kan du bruke vannfast marine fett. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 9.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 Tidligere eier hadde "glemt" å fylle denne, så lagret sto fast :( vet jeg må bytte dette etterhvert, men etter det løsnet virket det ok. Hvilken smurning får knutene i knutebelgen på 280 drevet? Skal lete etter noe bra fett å bruke til den koppen :) Hvis noen har et produkt på biltema som kan anbefales så gi gjerne beskjed :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.