Jump to content

Kan jeg bruke vanlige stifter på båtputer!

Sjøgang

Recommended Posts

Vi får i morgen hentet stoffet til våre nye båtputer. Skulle helst ha hatt syrefaste stifter til å festet stoffet på undersiden, men vet ikke om vi klarer å få tak i det i morgen.

Vil vanlige stifter ruste fort eller kan det fungere?

Alternativt noe annet vi kan bruke som er lett å få tak i, feks messingspike/stifter eller noe annet....

Håper på rask tilbakemelding da vi har håp om å få startet med dette i helgasmiley.gif

Etter jeg har brukt lunsjen til å dra rundt å lete etter dette ser det dårlig ut....

Ser ut som det må bestilles og det passer dårlig hvis vi skal begynne i helga. Vi har desverre ikke Wurth her oppe i Nord..

Hvor fort kommer dette til å ruste hvis jeg bruker vanlige stifter? Det er snakk om putene som er plassert inne i cabinen.

Går det om så ann å legge et tynt lag over stiften med tech 7 eller noe annet for å forsegle stiften?

Som dere skjønner er vi klar for å sette i gang i helga!

Hos meg er det brukt vanlige stifter (fra før min tid), og de ruster. Det største problemet er ikke at de ruster helt helt opp og stoffet løsner, men at rusten smitter av og setter flekker som er vanskelige/umulige å få bort igjen. Putene kan dermed ikke lagres i stabler uten at stoffet ødelegges med rustflekker, hvis du da ikke legger strø mellom dem...

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Hvor fort kommer dette til å ruste hvis jeg bruker vanlige stifter? Det er snakk om putene som er plassert inne i cabinen.

Ingen av båtene jeg har hatt har vært stiftet med rustfrie stifter. Og selv etter 30 år ser dette relativt greit ut. Men det kommer selvsagt an på hvor tørt du har det inni båten da, har du god ventilasjon og ingen lekkasjer burde dette gå greit i mange år. Det er vel først i senere år at rustfrie stifter har blitt tilgjengelig, på eldre båter er det ikke en rustfri stift å se...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Takk for alle svar:)

Ringte min lokale ByggMakker som heller ikke hadde syrefaste stifter.

Så jeg går for de stiftene jeg har som ikke er syrefaste, så får jeg se om jeg tar litt klarlakk over de, eller om jeg kjører litt tech 7 og muligens noen smålapper over med samme stoff...

Ser for meg at klarlakken slites vekk over tid, mens jeg tror tech 7 blir å holde bedre over tid...

Så da får vi forhåpentligvis startet selve putejobben i helga!

Redigert av Sjøgang (see edit history)

På bymakkeren her er det iallefall hylle vare

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...