Jump to content

Kjøleproblemer - MD17C

ErikBrekke

Recommended Posts

Jeg får høy temperatur (opp mot 100 grader) ved turtall 2000 omdreininger. Max er 2300. Temeraturen er ok ca 85 grader ved 1600-1700 omdreininger, men når jeg presser motoren stiger den. Jeg har sjekket:

1) Impeller

2) Eksosbend

3) Systemrens på både ferskvann og saltvann

4) Byttet temostat

5) Byttet slager

6) Byttet ekspansjonstank

Jeg misstenker at det kan være dårlig sirkulasjon. Tempføleren sitter jo rett etter termostaten, og vannet ut av varmeveksleren virker OK.

Det er ikke vanndamp i eksosen, så det ser ut som om det kommer nok saltvann ut. Vurderer å sette på en ekstra sirkulasjonspumpe (elektrisk). Orginal pumpe koster jo flesk. Finnes det forresten rep-sett til denne, og er det slik at den enten fungerer eller ikke. Kan det evt være trange kanaler i blokka?

Noen tips?

7) Har alle sylindre tilnærmet samme temperatur

8) Har du sjekket at temperaturmåleren din er riktig

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Har hatt samme båt og motor. Hadde samme problem som du har da vi kjøpte båten, det viste seg å være impeller til sjøvann som var blitt for "slapp", den så helt finn ut, men byttet den og problemmet var løst.

Dersom det er Martec ferskvannskjøling kan det også være impellern i den elektriske Johnson/Martec pumpa som er dårlig eller har satt seg dritt i impellerhuset i forbindelse med renseprossesen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...