Storø Startet 4.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 4.Juni.2010 Var uforsiktig ved demontering av strømforsyningskabelen til min VHF og mistet derved kontroll med hvilken polaritet de to tilførselsledningene til VHF'en hadde. At den ene ledning er sort og den andre grønn gjør ikke saken bedre for etter det jeg tror brukes både grønn og sort som jord ( - ) ledningene ender i en 9 polet "hunkontakt" som festes til kontakt på baksiden av apparatet. Kan det tenkes at der er noen som kan finne ut hvilke av "hannpinnene" som skal ha +. Av de 9 er det bare 2 som brukes og en kan i tillegg undres over at man ikke kunne nøyet seg med en 2 pins kontakt ?? Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 4.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2010 Lenge siden jeg har tatt i en RT 143, men mener å huske at pluss ledningen brytes av av/på knappen. Slå bryteren av, ohm mellom ledningene og chassis. Tror den med 0 er minus. Sitér dette innlegget Link to post
Storø Svart 4.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2010 Takk, skal sjekke dette, men jeg ser at du tror at det er slik. Det som du skjønner bekymrer meg er om dette ikke stemmer og jeg sender + på negativ pol.... Sitér dette innlegget Link to post
Per T Kålin Svart 4.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2010 Hvis RT143 har samme plugg som RT144 så er det en 6pins Hirschmannplugg det er snakk om. Pinnene er numererte og nummer 3 og 5 er tykkere enn de andre. Pinne 3 er pluss, og pinne 5 minus batteri. De andre er for ekstra høyttaler og av på strømforsyning når en kjører 24Volt. Sitér dette innlegget Link to post
Storø Svart 4.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2010 Takk for nytt bidrag, men dette gjelder, som jeg skrev, en 9 pinns plugg ( tuchel-kontakt ) og alle pinner har samme diameter. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 4.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2010 Tror ikke det er diameteren på pinnene som er forskjellige, men tversnittet på kablene. Jeg lastet ned manual på 143i dag, men det var ikke en bruker manual. Siden RT144 har samme nettplugg kan jeg laste den ned, men må vente 4 dager da jeg er snylter på den tjenesten. Sitér dette innlegget Link to post
Storø Svart 4.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2010 Det haster ikke å feilkople + til -..... Jeg venter derfor med å kople til intil saken er bedre avklart. Meget takknemlig for innspillene! Sitér dette innlegget Link to post
Bircwood Svart 4.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2010 Se om du kan få låne et måleapparat av type fluke eller tilsvarende og mål spenningen mellom di to kablene.Får du + tegn på målingen er det pluss på rød kobling. Får du minus er det pluss på svart kobling.Enkelt og genialt det,men kanskje forklaringen var verre. Lykke til, Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 6.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2010 Det kjedelige med akkurat RT143, er at jeg har tilgode å ha sett en teknisk servicemanual til denne. Det eneste jeg har sett av beskrivelser fra Sailor, er en 4-5 siders brukerveiledning med noen bilder på. Sailor er jo ellers kjent for å være rimelig rause med teknisk informasjon i sine manualer. Ikke har jeg en RT143 for tiden heller, da min siste havnet opp som 50-års gave til en kamerat som hadde skaffet seg en tilsvarende passende skøyte. Imidlertid mener jeg å huske at identen "Olav Ringdal Jr" har en slik i sin båt. Han overtok "Olav Ringdal Jr" fra Tjøme, dette er en gammel redningsskøyte som oser av historie og maritim patina. Jeg vet i alle fall det hang en RT143 i dette skipet tidligere, dersom ikke nåværende eier har fjernet den, noe jeg sterkt betviler. Prøv med en IM til "Olav Ringdal Jr" så kan det jo hende han kan hjelpe deg? Slike gamle flotte apparater må jo brukes! Finner du svaret, så legg gjerne inn løsningen i denne DENNE TRÅDEN. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Storø Svart 6.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2010 Takk for opplysningene, jeg vil sende IM som foreslått. Har forøvrig en ekstra VHF ombord, men Sailoren vil jeg gjerne beholde og - i driftsklar stand. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 6.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2010 Ring Radio Holland på Økern i Oslo, så kan de sikkert svare deg på det. De reparerer og forhandler Sailor sine apparater. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Mulligan Svart 6.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2010 Det kjedelige med akkurat RT143, er at jeg har tilgode å ha sett en teknisk servicemanual til denne. Men det har jeg. To tjukke bøker med detaljerte forklaringer, skjema og forklaring av målepunkter følger med hvert apparat. Det er Polaris som er importør og forhandler. Sitér dette innlegget Link to post
Harald- Svart 6.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2010 Det kjedelige med akkurat RT143, er at jeg har tilgode å ha sett en teknisk servicemanual til denne. Det eneste jeg har sett av beskrivelser fra Sailor, er en 4-5 siders brukerveiledning med noen bilder på. Sailor er jo ellers kjent for å være rimelig rause med teknisk informasjon i sine manualer. Ikke har jeg en RT143 for tiden heller, da min siste havnet opp som 50-års gave til en kamerat som hadde skaffet seg en tilsvarende passende skøyte. Imidlertid mener jeg å huske at identen "Olav Ringdal Jr" har en slik i sin båt. Han overtok "Olav Ringdal Jr" fra Tjøme, dette er en gammel redningsskøyte som oser av historie og maritim patina. Jeg vet i alle fall det hang en RT143 i dette skipet tidligere, dersom ikke nåværende eier har fjernet den, noe jeg sterkt betviler. Prøv med en IM til "Olav Ringdal Jr" så kan det jo hende han kan hjelpe deg? Slike gamle flotte apparater må jo brukes! Finner du svaret, så legg gjerne inn løsningen i denne DENNE TRÅDEN. Lykke til! Ser at Muligan har manual, så da trenger jeg vel ikke gjøre noe? Jeg har nok dessverre plukket ut VHF'en da radiokontrollen fann noe støy på den. Men har fortsatt radioen, og manualene i garasjen om du trenger noe info. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 6.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2010 Fikk reparert min Sailor RT 2048 her. De importerer, forhandler og reparerer Sailor og mye annet maritim elektronikk Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Mulligan Svart 6.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2010 Nei, nei, nei. Jeg har ingen manual. Men et sted jeg jobba hadde vi flere slike apparater og de var meget godt dokumentert. Sitér dette innlegget Link to post
Harald- Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Ser at Muligan har manual, så da trenger jeg vel ikke gjøre noe? Jeg har nok dessverre plukket ut VHF'en da radiokontrollen fann noe støy på den. Men har fortsatt radioen, og manualene i garasjen om du trenger noe info. Send meg en mail på harald@seasafari.no midten i neste uke for påminnelse, så skal jeg se hva jeg finner. Er på jobb på vestafrika denne uken Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.