Jump to content

Sailor RT 143 - polaritet i driftsstrøms tilkoplingen

Storø

Recommended Posts

Var uforsiktig ved demontering av strømforsyningskabelen til min VHF og mistet derved kontroll med hvilken polaritet de to tilførselsledningene til VHF'en hadde. At den ene ledning er sort og den andre grønn gjør ikke saken bedre for etter det jeg tror brukes både grønn og sort som jord ( - ) ledningene ender i en 9 polet "hunkontakt" som festes til kontakt på baksiden av apparatet. Kan det tenkes at der er noen som kan finne ut hvilke av "hannpinnene" som skal ha +. Av de 9 er det bare 2 som brukes og en kan i tillegg undres over at man ikke kunne nøyet seg med en 2 pins kontakt ??

Det kjedelige med akkurat RT143, er at jeg har tilgode å ha sett en teknisk servicemanual til denne.

Det eneste jeg har sett av beskrivelser fra Sailor, er en 4-5 siders brukerveiledning med noen bilder på.

Sailor er jo ellers kjent for å være rimelig rause med teknisk informasjon i sine manualer.

Ikke har jeg en RT143 for tiden heller, da min siste havnet opp som 50-års gave til en kamerat som hadde skaffet seg en tilsvarende passende skøyte.

Imidlertid mener jeg å huske at identen "Olav Ringdal Jr" har en slik i sin båt.

Han overtok "Olav Ringdal Jr" fra Tjøme, dette er en gammel redningsskøyte som oser av historie og maritim patina.

Jeg vet i alle fall det hang en RT143 i dette skipet tidligere, dersom ikke nåværende eier har fjernet den,

noe jeg sterkt betviler.

Prøv med en IM til "Olav Ringdal Jr" så kan det jo hende han kan hjelpe deg?

Slike gamle flotte apparater må jo brukes!

Finner du svaret, så legg gjerne inn løsningen i denne DENNE TRÅDEN.

Lykke til!

Det kjedelige med akkurat RT143, er at jeg har tilgode å ha sett en teknisk servicemanual til denne.

Det eneste jeg har sett av beskrivelser fra Sailor, er en 4-5 siders brukerveiledning med noen bilder på.

Sailor er jo ellers kjent for å være rimelig rause med teknisk informasjon i sine manualer.

Ikke har jeg en RT143 for tiden heller, da min siste havnet opp som 50-års gave til en kamerat som hadde skaffet seg en tilsvarende passende skøyte.

Imidlertid mener jeg å huske at identen "Olav Ringdal Jr" har en slik i sin båt.

Han overtok "Olav Ringdal Jr" fra Tjøme, dette er en gammel redningsskøyte som oser av historie og maritim patina.

Jeg vet i alle fall det hang en RT143 i dette skipet tidligere, dersom ikke nåværende eier har fjernet den,

noe jeg sterkt betviler.

Prøv med en IM til "Olav Ringdal Jr" så kan det jo hende han kan hjelpe deg?

Slike gamle flotte apparater må jo brukes!

Finner du svaret, så legg gjerne inn løsningen i denne DENNE TRÅDEN.

Lykke til!

Ser at Muligan har manual, så da trenger jeg vel ikke gjøre noe?

Jeg har nok dessverre plukket ut VHF'en da radiokontrollen fann noe støy på den.

Men har fortsatt radioen, og manualene i garasjen om du trenger noe info.

Ser at Muligan har manual, så da trenger jeg vel ikke gjøre noe?

Jeg har nok dessverre plukket ut VHF'en da radiokontrollen fann noe støy på den.

Men har fortsatt radioen, og manualene i garasjen om du trenger noe info.

Send meg en mail på harald@seasafari.no midten i neste uke for påminnelse, så skal jeg se hva jeg finner.

Er på jobb på vestafrika denne uken

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...