snod Startet 4.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 4.Juni.2010 Har nå fått mitt andre elektriske problem på en måned med denne motoren... Har i det siste lagt merke til at motoren har blitt mer tungstartet. Dette er vel strengt tatt relativt da jeg aldrig bruker gasshendelen ved start, men nå kinner jeg i ca. 10-15 sek før den starter på kald motor. Har også lagt merke til mye mer røyk ved oppstart. Da jeg skulle starte motoren for andre gang idag la jeg merke til at glødalampa ikke lyste. Der var heller ikke noe strømtrekk å registrere. Fundererer fælt på om dette er en feil på det elektriske eller om en ødelagt glødeplugg kan forårsake det? Kanskje best å starte med å sjekke om glødereleet fungerer. Men hvordan gjør jeg det egentlig? Ikke så lett å skjønne hva som er styrestrøm her. "pur" kommer ihvertfall fra tenninga og gir pluss til alle instrumenter, men så var det minus da... Noen som har sett dette før? Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 5.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2010 (redigert) Har du sjekket om automatsikringen har slått seg ut? Det er to sikringer i den grå boksen på siden av motoren, og den ene slår seg ut hvis det blir en kortslutning i glødekretsen. På D530, som jeg har, kan faktisk peilepinnen til oljen slå ut sikringen hvis den står vridd feil vei. Den kommer da borti ene glødepluggen og kortslutter kretsen. Hvis ikke, kan feilen ligge flere steder. -Det ligger en termosensor i bakkant av motoren som regulerer glødetid i forhold til temperatur på kjølevannet. Denne sensoren kan være defekt. -Gløderele'et kan være defekt. Dette er et tidsstyrt rele som også regulerer ettergløding på motoren. -Det ligger også et hjelperele inni sikringsboksen. Dette avlaster gløderelet og leder strøm til tre av glødepluggene. Hvis dette var defekt, burde du imidlertid hatt gløding på tre av pluggene. Antar dette ikke er tilfelle, da du sier at det ikke er strømtrekk i det hele tatt. Mitt forslag til feilsøking blir da: 1) Sjekke sikring 2) Sjekke alle koplingspunkt. Ta av lokket på sikringsboksen og rengjør alle kontakter. Her kan det være mye irr hvis du ikke har rengjort før. I verste fall flyter det vann inni boksen. 3) Sjekke enkeltkomponenter som termosensor, gløderele og hjelperele. Sjekke for kabelbrudd. 4) Demontere glødeplugger og sjekke at de virker. I utgangspunktet er det en grei jobb, men det er litt kranglete å komme til. Det bør derfor ikke gjøres før de "enkle" tingene er gjort. Hvis du først skrur ut pluggene, kan du egentlig like godt skifte de (preventivt vedlikehold). Biltemaplugger er billige, og fungerer helt utmerket. Redigert 5.Juni.2010 av JonnyBoy (see edit history) Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
snod Svart 5.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2010 Hei! Dette var jo glimrende! Denne temp-sensoren... ifølge skjematikken er det en ledning mellom gløderele og tempgivern på kjølevann. Men instrumentet viser jo riktig temperatur. Såvidt jeg kan forstå betyr dette at tempsensor er i orden. Hadde oppe denne boksen for en måned siden i forbindelse med forige elektronikkfeil. Fant litt irr ja... Veit du hvordan man kan teste glødereleet? Er det et standard gløderelee som er greit å få tak i? Skal sjekke de enkleste tingene, men så lenge motoren virker så blir det ikke noe skruing nå i helgen ihvertfall Sitér dette innlegget Link to post
snod Svart 5.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2010 Jøss så deilig! Trykka på den ene automatsikringen og dermed gløda den som bare det. Trodde ikke jeg kunne ha så flaks... Skjønner fortsatt ikke hvorfor den har slått ut da men... Sitér dette innlegget Link to post
stian22i Svart 1.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2021 Noen som vet hva som skjer hvis jeg tar av ledningen til temp sensoren? Det virker som motoren min helst vil ha litt gløding når den er varm også. Men så lenge tempen er varm så gløder den ikke i det hele tatt. Er plutselig vanskelig å starte hvis den har stått etter litt kjøring og fortsatt er varm. Setter jeg strøm direkte på glødepluggene i 2-3 sek så starter den med en gang. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.