Jump to content

Manuell membranpumpe og nedsenkbar el. lensepumpe på samme slangen

Sjøtunga

Recommended Posts

Jeg har en manuell membranpumpe i cockpit koblet til en slange som ender nede i kjølsvinet og en slange på andre sida av pumpa som går overbord. Jeg funderer nå på å plassere en nedsenkbar elektrisk lensepumpe nede i kjølsvinet og koble den på den samme slangen som går opp til membranpumpa i cockpit. Tanken med dette er å kunne velge el-pumpe eller membranpumpe uten noen form for omkoblinger og uten å måtte legge opp ekstra slange til el-pumpa (som er mer jobb enn jeg gidder).

Jeg klarer ikke å se at skal være noen problemer med dette. Det er ingen merkbar motstand å merke når jeg suger gjennom el-pumpa, slik at membranpumpa burde virke som før. El-pumpa burde også få fri vei gjennom membranpumpa ved at pumpetrykket fra el-pumpa åpner begge enveisventilene i membranpumpa slik at vannstrømmen går rett gjennom og ut i sjøen.

Noen som har gjort dette? Erfaringer? Advarsler? Andre kommentarer?

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Jeg er i samme situasjon, men tviler på at jeg vil gjøre det som du vurderer. Gjør først et forsøk med å la den elektriske pumpen presse vannet opp og gjennom 2 tilbakeslagsventiler (som er en del av den manuelle pumpen). Hvis dette fungerer i det hele tatt, så demonter deretter den manuelle pumpen og skjøt de 2 tilhørende slangeendene sammen og sjekk hvor mye vann da kommer.

Jeg regner med et effekttap som jeg ikke ville aksepterer på nødutstyr. Men prøv og fortell, jeg har ikke prøvd, bare resonert.

Ok. Da kommer jeg til å prøve og se hvordan det fungerer.

@Trikola: hvis jeg ser en grei vannstrøm opp og ut gjennom membranpumpa, så gidder jeg nok ikke å bry meg med at det muligens kunne blitt marginalt bedre ved å gå utenom membranpumpa.

Ikke lag problemer for deg selv ved å ha to pumper på samme slange. Borr et nytt hull, sett inn en gjennomføring og trekk en ny slange! Det tar deg ti minutter ekstra, og du får får to pumper som faktisk fungerer! Og ikke bare det, de kan brukes uavhengig av hverandre. Du vil ikke angre om du legger noen minutters ekstra innsats i dette...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg skulle kanskje vært litt forsiktigere med ordvalget...

Poenget er iallfall at det du foreslår er i min båt en mye større jobb enn du framstiller det som, noe jeg også antydet i innlegg #1. Det er ikke plass til flere slanger der den andre går, og ruting andre steder er svært problematisk, og ikke noe jeg ønsker å ta fatt på.

OK! Men problemet med å bruke samme slange slik jeg ser det er følgende: En elektrisk lensepumpe tåler ikke noe særlig mottrykk før den slutter å pumpe, det er tross alt en åpen sentrifugalpumpe. Jeg tviler meget sterkt på om denne vil klare å presse vannet gjennon de to enveisventilene du har i den manuelle pumpa. Den manuelle suger nok greit gjennom den elektriske, men motsatt blir som sagt vanskeligere. Om det ikke er mulig å legge opp en ekstra slange, ville jeg heller ha vurdert å fjerne den manuelle og bruke slangen rett ut til den elektriske. Jeg bruker så godt som aldri min manuelle, men den elektriske bruker jeg både titt og ofte..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 13 år senere...
  • 2 uker senere...

Jeg har hatt to manuelle pumper på samme slange, og det fungerte helt fint. Det var et krav om en innvendig og en utvendig pumpe i sikkerhetsreglene for havseilas ( men det ble ikke godkjent).

Jeg antar at den manuelle pumpen vil fungere helt fint sammen med en elektrisk pumpe av tilsvarende konstruksjon (membran og ventiler), men trolig dårlig med tannhjulspumper og impellerpumper.  

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...