Lett match Startet 5.Juni.2010 Del på Facebook Startet 5.Juni.2010 Har en bavaria der roret går utrolig tregt. Selve rattet går greit, men rorstammen ser ut til å ha mye friksjon. Har skrudd av driver enheten til autopiloten, denne går greit. I instruksjonsboken står det at man bør smøre "lagrene" i ror stammen med teflon smøring men det står ikke noe om hvordan man gjør dette. Der ror stammen kommer opp gjennom bunnen av båten sitter det en slange som er festet med slageklemmer. Hadde båten vært på land hadde jeg skrudd opp disse og sett om det var et sted man burde smøre, men vil nødig gjøre dette når båten er på vannet for så å finne ut at det ikke er måten å gjøre det på. Håper noen har vært borti dette og kan gi et tips. Sitér dette innlegget Link to post
Parax Svart 5.Juni.2010 Del på Facebook Svart 5.Juni.2010 (redigert) Hei Hadde også problemet med styringen min. Ikke en Bavaria, men prinsippet er kanskje det samme. I forbindelse med oppsett nylig tok jeg ned hele rorarrangemanget. Der roraksel gjennomføringen er, står det en muffe/flens nede med et rør på som er festet med slangeklemmer.(sikkert slik du har det) I denne muffen er det en teflonforing. Denne hadde trukket vann og klemte kraftig rundt akslingen. Fikk dreid ny foring av et teflonlignende stoff med forkortelsen POM. POM trekker kun 1% vann, mens teflon ligger på 8-10 %. Roret er nå ikke til å kjenne igjen. Lykke til P.S På min er det ikke noen smøring,muffen står i vann (derfor slangen er der med en tettering på toppen)og POM/aksling får dermed smøring fra vannet. Redigert 5.Juni.2010 av Parax (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 5.Juni.2010 Del på Facebook Svart 5.Juni.2010 Lett Match: Prøv å slakke styrewire ca en halv cm. Hjelper veldig på jeanneau. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Bitteliten Svart 5.Juni.2010 Del på Facebook Svart 5.Juni.2010 er det strekkfisk på styrewiren? Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 5.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2010 Lett Match: Prøv å slakke styrewire ca en halv cm. Hjelper veldig på jeanneau. Styrewiren har allerede litt slakk, så jeg tror ikke det er det som er årsaken men skal se på det. Der roraksel gjennomføringen er, står det en muffe/flens nede med et rør på som er festet med slangeklemmer.(sikkert slik du har det)I denne muffen er det en teflonforing. Denne hadde trukket vann og klemte kraftig rundt akslingen. Tror nok at Parax er inne på noe. Regner med du måtte ha båten på land for å bytte den foringen, eller får du bytten den mens båten ligger på vannet? I håndboken står det et det er en justerings "mutter" i øvre del av ror akslen. Det ser ut til at denne sitter over dørken, samme sted der nødroret festes. Får prøve å justere på denne men tipper jeg må gjøre et større inngrep. Takk for begge tips. Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 5.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2010 er det strekkfisk på styrewiren? Det er ikke strekkfisker, men "styrewiren" består av et kjede som går over et tannhjul (koblet direkte til rattet), og videre er det 2 stålwirere (dårlig norsk) som ender opp i 2 gjengete stål stengere festet til ror kvadranten. Disse kan man stramme. Siden jeg hadde ca 3 cm "dødgang" har jeg nå strammet og redusert denne til ca. 1 cm. Dette hadde ikke noe å si for tregheten i roret, men noe må man jo finne på når man først har greid å få kroppen inn i det lille rommet bak i båten. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 5.Juni.2010 Del på Facebook Svart 5.Juni.2010 Kontakt Sjur hos Lunde Båt. Han gir deg svaret du trenger. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.