Jump to content

Sollux24AC stor nok til 2voksne/2barn? Holder en Yanmar 33hk?

cheetah

Recommended Posts

Hørte med han og det er sveiv med, men har aldri brukt den. spennende det her. kanskje det blir solluxen vi kjøpe :yesnod: Skal bli godt å komme seg på sjøen med familien :sailing:

Hadde en Sollux 24 AC med den Yanmar motoren (hvor toppen sprakk). Prøvde meg på sveiva en gang, men det nytta ikke. Var ikke plass/armslag, og om jeg husker rett var det heller ikke dekomp ventiler, og da blir det fryyykktelig tungt å få i gang sveivinga.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

er dekomp på min, men sveiva stod jo rett inn mot kabinveggen så umulig å sveive (nidelv 24) dessuten stod alt det rigget i veien for å bytte impelleren så det ble fjernet. Er somregel rustet istykker alikavel i kjedet og det nedre drevet, pass på å ha strøm til å starte er vel det beste:)

Redigert av Vrengen (see edit history)
  • 2 måneder senere...

heisann :smiley: Lenge siden jeg har vært her og tittet. Tenkte jeg måtte dele noen erfaringer med båten. Har vært noen turer med den i sommer, høst men ikke så mye som jeg ønsket. Vi hadde tenkt oss på en langtur men fikk litt motorproblemer og tok ikke sjansen på langtur med familien før vi fikk funnet ut av det. Det som skjedde var at jeg hadde fylt på litt avgiftsfri diesel før vi dro og etter ca 1times kjøring stoppet motoren og jeg fikk start på den igjen men turtallet gikk opp og ned og maks turtallet gikk mer og mere ned på veien hjem. Nesten som om motoren skulle slokne etterhvert Var litt bekymra da ja :worry: Men klarte å komme oss til båtplassen :thumbsup: Tok sjansen på en liten fisketur noen dager etterpå rett utenfor hvor vi har båtplass og klarte selvfølgelig å få motorstopp da å men fikk ikke start på den igjen :sweat: Det var heldigvis blikkstille og fint vær så jeg sto nu der og ventet til det kom en båt som kanskje kunne dra meg til båtplassen som var så nær men likevel :rolleyes: Jeg vinket til en båt som stoppet :wflag: men når jeg spurte om han kunne dra meg til båtplassen min så bare kjørte han :eek: Var litt i sjokk da ja. Heldigvis så var det en hyggelig dame som stoppet og hjalp meg med å få båten på plass :thumbsup: En slektning av meg som er bilmekaniker blir å ta en titt på motoren. Selv så har jeg tenkt å oppgradere det elektriske i båten i vinter og noen andre småting :smash: Han tenkte uten å ha sett på motoren at det kanskje var noe med dynamoen at motoren oppførte seg sånn, går det an eller? Ble litt mye skriving her du gitt :crazy:

Det har nok ingenting med dynamoen å gjøre nei! Hva er det som får deg til å tenke på dynamoen?Dritt i filtrene, vann i dieselen eller luft i systemet er det mest sannsynlige. Men det finner sikkert mekanikervennen din greit ut av.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ja, bytt dieselfilter og splitt det gamle for å se etter "gugge". Høres ut som tett dieselfilter feil. Klarer du fint selv. Kan hende du har vann i diesel eller dieseldyr. Eller rett og slett et meget gamelt filter. Idiot kan man mildt kalle han som ikke gadd å taue deg til land btw.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Er nok ikke noe med dynamoen når jeg tenker meg om. Det er bare det at når jeg skulle starte motoren etter at båten hadde stått ei stund så viste ladespenningen i panelet litt over 12v når motoren var på tomgang og bryteren var satt på startbatteriet. Har 2stk 115ah batteri. Det ene er startbatteri. Fikk ikke start på motoren når bare startbatteriet var koblet til så måtte ha bbryteren(batterivelgeren)på all for å få start på motoren. Synest det er rart at jeg ikke får start med et 115ah startbatteri :confused: Kan det bli tappet altså :confused: :confused:

La meg først si at jeg synes du har valgt deg en flott båt, og Yanmar 33 var, da båten kom, regna som den ideelle motoren til denne båten.

Tusener av lykkelige feriedøgn har den kombinasjonen skapt.

Så til motoren. Du er nå der som de fleste av oss er, i en situasjon der spriket mellom egen kompetanse og hva situasjonen krever, er ubehaglig stort. Siden jeg er bofast i den sonen kan jeg gi deg et råd: Du kan slite ut kompiser som jobber billig, og det er de for mye verdt å gjøre. Gå og kjøp hjelp hos en proff straks og uten å blinke. Du valgte båten, nå må du komme gjennom denne baugsjøen slik at båten kan gi ungene dine den ramma rundt oppveksten du ønsker. Yanmaren er en topp motor, nå må du bare få den på stell. At du sjøl lærer mye i prosessen, er en positiv bi-effekt.

Dieselfilteret kan selvsagt være tett, men da er det sjelden en fullgod løsning å bare bytte dette. Det er jo som regel en årsak til at filteret går tett. Denne årsaken må du finne.

Gammelt er gammelt. Sånn er det bare. Jeg tror du må gå igjennom alt som har med drivstoff å gjøre. Ren tank, nye dieselslanger, vannutskiller og dieselfilter.

Jeg tror du har luft i systemet. Da kan en dieselmotor oppføre seg slik. Jeg har selv gammel båt, og opplevde plutselig at motor stoppet. Da var det en dieselslange som var "morken". Bytta denne og alt var i orden.

Saken er at alt sånt blir gammalt. Skal man ha driftsikkerhet så må disse tinga være i bra stand. Alt dette er jo bare bagateller, men steike hvor sjebnesvangre disse bagatellene kan være.

Redigert av finnmarken (see edit history)

Takk for det :smiley: Er sikkert mye rusk i tanken ja. Høres ut som en god ide. Har ikke tatt vekk platene over tanken ennå og sett men det går en slange som er stripset fast i røret hvor dieselen fylles på. Styrbord side. Samme er det på babord side hvor vanntanken fylles på. Er de beregnet på å kunne tømme tankene via de kanskje? Eller er det bare for lufting. Slangene er åpne i enden og er ca like brede som en vannslange. Finner vel fort ut når jeg løsner platene for å se tenker jeg.

Redigert av cheetah (see edit history)

Er Sollux 24 AC båter med fartspotensiale? Lurer på om jeg skal kjøpe meg en sånn til neste høst :thumbsup:

Det er en båt som går bra på sjøen og får visst go fart på den å til å være snekke :sailing: Men man kjøpe ikke en snekke for at det skal gå fort. Marsjhastigheten på båten er rundt 7-8 knop og maks fart er 10 knop. Synes det er akkurat passe fart for min del :yesnod: Liker å putre avgårde og nyte båtlivet :smiley:

Redigert av cheetah (see edit history)

De slangene du snakker om her er kun til lufting. For å rengjøre tanken må du finne et mannlokk, hvis tanken har et slikt. Hvis ikke er et alternativ å lage et selv. Men siden du ikke har peiling selv så vil jeg sterkt råde deg til å få en fagmann til å se på motoren, motorstopp i dålig vær kan fort bli fatalt. Det er ikke som med bil, der du bare kan rulle inntil veikanten og ringe til Viking. I båt er prevantivt vedlikehold nøkkelen, dvs til enhver tid sørge for at eventuelle feilkilder blir rettet opp før de får blitt til problemer. Og om man ikke har kunnskap til å følge dette opp selv, så må man knytte seg til fagfolk som kan gjøre jobben for en. Akkurat som ellers i livet, egentlig...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Eller man kan spørre her på BP, Alle må lære det en eller annen gang. Bytt dieselfilter og luft systemet. Forsøk å starte maskinen. OBS, denne maskinen kan være litt tungstartet i kaldt vær da den ikke har glødeplugger. Mye gass under start kan være tingen da. Starter den nå så har du gasnke sikkert dritt i dieselen din. Tøm tanken for diesel, rengjør og fyll på ny diesel. (Noen bare siler den gamle) Kjør motoren med den nye dieselen såppass lenge så du vet at all gamel diesel i systenet er bortet. Bytt filter igjen. Problemet bør nå være utbedret.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...