Bernt Startet 5.Juni.2010 Del på Facebook Startet 5.Juni.2010 Startern til Trulte er og det fins ikke ny i Norge !! (Ingen av grosistene som har) Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 5.Juni.2010 Del på Facebook Svart 5.Juni.2010 Har sendt deg en IM. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Smellingen Svart 5.Juni.2010 Del på Facebook Svart 5.Juni.2010 Sjekket alle? Disse også? 4.108 står i traktorer også. http://www.okonomi-deler.no/traktordeler.asp Sitér dette innlegget Fagfolk kan ha rett... Link to post
Bernt Svart 5.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2010 ja økonomi deler kunne ikke skaffe Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Smellingen Svart 5.Juni.2010 Del på Facebook Svart 5.Juni.2010 (redigert) Da kan du lete blant firma som hugger landbruksutstyr. Har vært innsamlings/ryddeaksjoner i Trøndelag i alle fall. Massey Ferguson skurtreskere har brukt denne motoren. Det er nok ikke mange innslag disse starterene har gjort. Blir kanskje mye leting i starten på båtsesongen.... Forresten: Vet du om denne starteren brukes på andre Perkins-modeller? F.eks. 4.107? Redigert 5.Juni.2010 av Smellingen (see edit history) Sitér dette innlegget Fagfolk kan ha rett... Link to post
Bernt Svart 5.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2010 Skal være samme på 4,107 ja Bernt Sitér dette innlegget Link to post
tresfjord 28 Svart 5.Juni.2010 Del på Facebook Svart 5.Juni.2010 har en ligganes..usikker på stand den e i Sitér dette innlegget Link to post
Onsing Svart 5.Juni.2010 Del på Facebook Svart 5.Juni.2010 Fredrikstad Vikleverksted kan skaffe starter til 4.108. Pris ca 5000,- Sitér dette innlegget Link to post
Smellingen Svart 5.Juni.2010 Del på Facebook Svart 5.Juni.2010 4.107 står også i mange MF skurtreskere. Du får alliere deg med skrotsamlende bønder. Det er mange som bare har slike stående uten at treska noensinne vil bli brukt igjen. Annonse i avisa? Sitér dette innlegget Fagfolk kan ha rett... Link to post
TMe Svart 5.Juni.2010 Del på Facebook Svart 5.Juni.2010 Hvorfor ikke få den reparert på et bilelektrisk verksted? Sitér dette innlegget Link to post
Smellingen Svart 5.Juni.2010 Del på Facebook Svart 5.Juni.2010 Mener disse folka hadde en MF-treske stående. Mulig det var med 4.107. Jeg var på jakt etter en 4.108. Det er jo verdt en prat. http://www.solvanggård.no Eller den er kanskje hugget, du får høre Sitér dette innlegget Fagfolk kan ha rett... Link to post
Bergen Svart 6.Juni.2010 Del på Facebook Svart 6.Juni.2010 Vær obs på at det er (minst) 2 varianter av starter på 4108. En med 2 bolts innfestnig og en med 3 bolter. De går ikke om hverandre. 2 boltsvarianten var det mange som kunne levere når jeg byttet for noen årsiden. Jeg måtte ha med 3 bolter og kjøpte av Universal Diesel (svinedyr mener jeg å huske) Sitér dette innlegget Link to post
nedgård Svart 11.Juni.2013 Del på Facebook Svart 11.Juni.2013 Sikkert noen år forsent, men jeg skriver alikevel.Perkins har laget noen helt få 4.108- motorer med typen Lucas 21683 F, en jævlig spesiell starter man ikke får tak i det hele tatt! Og ingen andre passer. Hvorfor? Spør meg ikke.!Denne typen 4.108- motorer har også en spesiell startkrans som gjør at heller ingen andre passer. Den tradisjonelle Lucas starteren som sitter på NESTEN alle 4.108- ene har 13 tenner på drevet og 1 cm lengere mellom innfestningsboltene. De heldige eierne av denne motortypen trenger altså en LUCAS 21683 F, med 10 tenner på drevet og en rekke andre småforskjeller fra de vanlige Lucasstarterne.Etter ca et år i dyp forskning har jeg omsider funnet ut en del om denne spesielle Lucasen som jeg er så heldig å ha i min båt. Lucas 21683 F sitter i div Jaguar- biler fra ca 1950 til 1970. Hvem skulle tro dette?Uansett er Lucas 21683 F nå å fa tak i på www.ebay.com, må bestilles fra USA. I mitt tilfelle var dette vellykket :) Det kan legges til at jeg har kontaktet mellom 10 og 15 store aktører i Norge som påstar de skaffer alle starere til landbruk og båtmarkedet, uten at de ha kunnet skaffe denne.Et firma i Oslo skulle til og med bygge en ny starter til meg, mot at de fikk de min gamle. De tok bilder av den, målte den og forsket rundt den.Nå, ca et år etter at de fikk ordren, har de ennå ikke klart å få det til.Jobben skulle de ha ca 6000 kr for, på www.ebay.com fikk jeg den tilsendt for ca 3000kr ink mva. Siste ting: på min Perkins 4.108 sitter starteren på høyre side. Tror "alle" andre har den på venstre side. Sitér dette innlegget Link to post
Bakstørn Svart 6.Juli.2013 Del på Facebook Svart 6.Juli.2013 Prøver å spørre samme spørsmål en gang til jeg for å se om det er noen oppdaterte tips som kommer inn. Fikk pris hos økonomideler på 4500,- + moms inkludert innbytte. Syns dette hørtes dyrt ut, men var visstnok så dyrt for den utgaven med lang aksling. Noen som vet om det er mulig å få denne billigere? Sitér dette innlegget Link to post
Svensk Svart 6.Juli.2013 Del på Facebook Svart 6.Juli.2013 Om du inte har för långt till Sverige kan du kontakta BBH i Kungshamn eller Olssons Traktor i Ellös (10 resp 14 mil från Svinesund). Om inte någon av dom kan hjälpa dig så kan nog ingen annan heller. Sitér dette innlegget Link to post
krgb Svart 23.Juli.2016 Del på Facebook Svart 23.Juli.2016 Ser ut som jeg hat fått samme problemet som tydeligvis flere har hatt med å starte Perkins-motorene... Jeg har en 4.108, med en Lucas 26249 starter (3-bolts innfesting). Modell ca 1980, står i en Saga 27. Ved flere anledninger tidligere har jeg hatt problem med å få startet. Ofte kommer det bare et klikk fra starteren, men den går ikke rundt. Virker heller ikke som startmotoren går på, bare innslaget som klikker til. Tidligere har jeg løst dette ved å skru hovedbryter av og på, og forsøkt å starte. Gjort dette kanskje en gang eller to, og så har den startet. Men nå er den helt død. Det vil si, klikket fra innslaget kommer fortsatt, men det virker ikke som det kommer noe aksjon i selve start motoren. Har riktignok en gammel hovedbryter, men har sjekket over alle kontakter og koblininger, og alt ser ut til å være greit. Tips? Kan det være så enkelt som å skifte hovedstrømsbryter, eller bør jeg likegodt på ebay og kjøpe ny starter ? Sitér dette innlegget Link to post
Cral Svart 23.Juli.2016 Del på Facebook Svart 23.Juli.2016 Koble deg forbi hovedstrømsbryter og se om det hjelper? Sitér dette innlegget ~Cral Link to post
krgb Svart 25.Juli.2016 Del på Facebook Svart 25.Juli.2016 Jada, har forsøkt dette, og ingen endring. Så antar det er startmotoren som er gåen. Har fått tak i en rimelig sak på finn, men når jeg demonterte den gamle viste det seg at denne har 10 tenner, mens den nye har 13. Noen som kjenner til om det går an å bruke disse om hverandre, eller må jeg skaffe en med 10 tenner, evt bygge om den nye jeg fikk? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.