Janda Startet 5.Juni.2010 Del på Facebook Startet 5.Juni.2010 Jeg har kjøp ny brukt båt. Ombord er det montert en Nasa Engine ais og Raymarine c80. Men, dette fungerer ikke. På skjermen står det No Ais. Jeg har vært innom alle innstillingene på plotteren, tror jeg. Men har en sterk mistanke om att det er noen feilkoblinger ute å går. Grønn lampe blinker på Aisen, det samme gjør den røde. Aisen er koblet over en splitter til Vhfen, altså ikke egen antenne. Er det noen som kan gi en oppskrift på koblingen? Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 5.Juni.2010 Del på Facebook Svart 5.Juni.2010 (redigert) Har du mulighet til å koble en PC til AISen? Da kan du lese om det kommer data ut av AISen. AIS data leser du med "Hyperterminal" og ser slik ut. !AIVDM,1,1,,,33n8em001?0h@KhR=QtelbwF00ih,0*1D !AIVDM,1,1,,,13Pdvl002J0hIG@R<EQ775WR06Qp,0*48 !AIVDM,2,1,1,,53Pdvl02<Eu5I4M7800`tP4pp400000000000016>09:85ib0=klk3h000000,0*0B !AIVDM,2,2,1,,0000000000,2*54 !AIVDM,1,1,,,13Pdvl002J0hIG@R<CT775V40H0q,0*32 !AIVDM,1,1,,,13Pdvl002J0hIG@R<AW775TL0<0b,0*2E !AIVDM,1,1,,,13n8em001?0h@DpR=Tfud:pR00Rk,0*74 !AIVDM,1,1,,,13Pdvl0PBJ0hID8R<?b775Pj00SU,0*74 Redigert 5.Juni.2010 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 5.Juni.2010 Del på Facebook Svart 5.Juni.2010 en klassiker med NMEA er feil polaritet, så om du har 2 ledninger fra AIS til plotter, og det er mulig å koble feil, snu polaritet og sjekk om det kommer data. Om det har fungert, og plutselig sluttet med det, er det nok noe annet... Sitér dette innlegget Link to post
Janda Svart 6.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2010 Trikkern, nei jeg har ikke muligheten for å teste dette med en pc. Tror vel ikke det er feil med Ais-boksen. Er mest sansynlig koblingen det er feil med. I dette tilfellet er aisen koblet inn på nmea kurs på autopiloten, og det må vel være riv ruske galt. Det er ikke noen nmea koblingskabel ut fra kartplotteren. Hvis jeg ikke er helt på jorde så skal vel ais kobles direkte på nmea-kursen som er på baksiden av plotteren ?? eller kan den hente nmea-signaler fra autopilpoten som igjen er koblet mot plottern via SeaTalk ? Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 6.Juni.2010 Del på Facebook Svart 6.Juni.2010 Er du sikker på at C 80 kan ta i mot AIS data? I flg. spec. er dette de NMEA setningene den kan lese. Ser ikke !AIVDM. NMEA183 Input GLL, GGA, GLC, GTD, VTG, BWC, BWR, RMA, RMB, RMC, XTE, VHW, HDG, HDM, HDT, DBT, DPT, APB, VLW, MWV, WPL, RTE, DSC and ZDA. Sitér dette innlegget Link to post
Janda Svart 6.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2010 Ifølge manualen kan den motta aisdata, RMC signaler. Har en mistanke om att det enkle er det beste i dette tilfellet. Har funnet koblingsskjema på Seatrocks sin hjemmeside. Av dette ser jeg att det er en egen kabel som kobles på nmea-utgangen, som aisen kobles mot. Tar en telefon til Seatronic i morgen og bestiller kabel, så får jeg hva som skjer. Sitér dette innlegget Link to post
Jandus Svart 6.Juni.2010 Del på Facebook Svart 6.Juni.2010 Jeg har koblet AIS mottaker til vores Raymarine C120, fungerer veldig bra. Sitér dette innlegget Link to post
Junke Svart 7.Juni.2010 Del på Facebook Svart 7.Juni.2010 Det fungerer på en C80 også. Men nye versjoner av programmvaren, hadde noen AIS endringer. Har ikke satt meg inn i hva som er forskjellen, da jeg har den nyeste software (på C80) Tror nok den må kobles til C80, da NMEA inngang ,å settes til full hastighet. Dette tror jeg ikke er mulig på AP. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 7.Juni.2010 Del på Facebook Svart 7.Juni.2010 Har du riktig hastighet på dataoverføringen? Den må være 28.800. Settes opp under meny på plotteren. Sjekk vilken software versjon du har på plotteren. Den nyeste er 4.29 til din plotter. Tilkopling via autopilot er ikke uvanlig. Prøv også å kople deg forbi VHF-splitteren om hastigheten er riktig satt. Feilkopling er selvsagt også en mulighet. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Tine IV Svart 7.Juni.2010 Del på Facebook Svart 7.Juni.2010 Er du sikker på at C 80 kan ta i mot AIS data? [/size][/font] Har samme ais ombord og c 80 og c 120 ,dette virka å var iorden lenge .Men nu er det dødt,har gått over det meste men finner ikke ut av det.Men kansje vi kan se på det på Hortens treffet ,greit å ha det i vater da når det først er der.Men ikke det jeg stresser mest med ,men som sagt så kunne det vært greit å hatt det iorden. Litt mærklig at den bare slutter å virke uten å surre med noe,men sånn er det jo. Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Janda Svart 7.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2010 Har snakket med Seatronic i dag. Dem mener att en må koble direkte inn på plotterens nmea-kurs, å koble via nmea på autopilot vil gi for svakt signal. Fikk også tips og hjelp for å oppdatere softvaren til plotteren. Er en egen brikke som puttes i pcen, for så å laste ned oppdateringer fra Raymarine, videre puttes denne i brikkeleseren på plotteren for oppdatering.Nmea kabel er bestilt, så da regner jeg med å få signalene inn i plotteren på en riktig måte. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 8.Juni.2010 Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 AIS Engine 2(og andre AIS mottagere) sender AIS data med hastighet 38400 på NMEA-grensesnittet. Du må derfor konfigurere NMEA-porten på C80 til 38400. Autopiloten din klarer neppe mer enn 4800 så du kan ikke kjøre signalet via den. Husk også på at når du konfigurer NMEA-porten på C80 til 38400 så vil du miste posisjonsdata fra C80 til VHF(DSC) da DSC VHF vanligvis ikke klarer mer en 4800. Skal du få dette siste til å fungere så må du inn med en multiplexer. Sitér dette innlegget Link to post
Junke Svart 8.Juni.2010 Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 Husk også på at når du konfigurer NMEA-porten på C80 til 38400 så vil du miste posisjonsdata fra C80 til VHF(DSC) da DSC VHF vanligvis ikke klarer mer en 4800. Skal du få dette siste til å fungere så må du inn med en multiplexer. Det går vel å ta posisjonsdata til VHF fra NMEA utgang på AP? Mener det er det jeg gjorde. Eventuellt fra GPS antennen direkte. Jeg har i hvertfall ikke mulitplekser. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 8.Juni.2010 Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 Den muligheten har jeg i grunnen ikke tenkt på men det burde jo gå fint! Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 8.Juni.2010 Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 Hei, Er du sikker på at plotteren din er satt opp til 38400 Baud? Om du har radar er det vanlig at kompasset bruker NMEA inngangen på C80 displayet. Da er du i så fall avhengig av en multiplexer for a få samlet kopass og AIS signal inn på NMEA inngangen på C80. Miniplex er en liten enhet som har NMEA innganger på både 4800 Baud (for kompass) og 38400 Baud(for AIS) og som videresender signalet til C80 displayet. Sitér dette innlegget Link to post
Janda Svart 8.Juni.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 Hei, Er du sikker på at plotteren din er satt opp til 38400 Baud? Om du har radar er det vanlig at kompasset bruker NMEA inngangen på C80 displayet. Da er du i så fall avhengig av en multiplexer for a få samlet kopass og AIS signal inn på NMEA inngangen på C80. Miniplex er en liten enhet som har NMEA innganger på både 4800 Baud (for kompass) og 38400 Baud(for AIS) og som videresender signalet til C80 displayet. Ja, jeg har satt plotteren til 38400 Baud. Venter nå på nmea-kabel fra Seatronic. Når denne er montert regner jeg med å få signalene inn i plotteren. Jeg har ikke radar montert så dette blir ikke noe problem foreløpig. Rapport kommer når nmea kabel er montert. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 8.Juni.2010 Del på Facebook Svart 8.Juni.2010 Janda. Jeg kjøpte en ekstra NMEA kabel til C80 fra seatronic uten å vite at jeg allerede hadde en liggende i en skuff her så nå sitter jeg med to, du kan få min om den du bestilte ikke allerede er sendt. Du vet hvor du finner meg Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 24.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2010 Hei, Hvordan gikk dette Janda. Fikk du det til å virke ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.