Skibsplast 605 Startet 5.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 5.Juni.2010 Venter på ny bruktbåt, en skibsplast 605 2000 mod med 115 suzuki. Har tidligere hatt en Skibsplast 600 vs, men var ikke helt fornøyd med denne båten, syntes den var noe sensitiv i forhold til hvordan den ble lastet. Nesten som om at båten la seg mye over på siden om man bare flyttet på kaffekoppen i båten. Har hørt at 605 er bygd på samme skrog som 555, noen som kan bekrefte dette? Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 5.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2010 555 er basert på 560 skroget. 605 er 605,for å si det slik. Smart båt,men noe flatbunnet. Sitér dette innlegget Link to post
ADNOH Svart 5.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2010 (redigert) Jeg vært eier av Skibsplast 605 i 6 år, og er kjempefornøyd! Mange løsninger som du ikke finner i andre båter i denne båtstørrelsen, kan nevne brede dollbord som barn kan komme forut uten å løpe gjennom cabin eller cocpit, sitte/sol plass forut, fin solplass akterut hvis du legger seteputa oppe på motordeksel, lett tilgang til ripa og akterplate, dette er praktisk ved fiske eller når du skal bade fra båten, lun cocpit for de som sitter foran. Ellers det at den legger seg over har selvsagt noe med plassering av personer og bagasje, men hvis du trimmer motoren godt ut så klemmer du ned hekken og den vil gå ganske rett selv med noe skjevbelasting. Alternativ er å montere trimplater i hekken som justeres elektrisk. Jeg har også 115hk Suzuki, med denne holder du følge med mange 20" med 150hk i hekken, trikset er å trimme motoren helt ut! Redigert 5.Juni.2010 av ADNOH (see edit history) Sitér dette innlegget 2015 Mazda 2016 US Ford Link to post
Mouche Svart 5.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2010 605 er 605,for å si det slik. Smart båt,men noe flatbunnet. Denne båten kom med to forskjellige skrog, et nokså flatbunnet hvor man kunne klare seg med en 70hk, mens det også ble laget et skrog som het "offshore" og hadde en betydelige dypere v-bunn og trengte langt større motor. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Skibsplast 605 Svart 5.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2010 Nå har jeg også lest litt om denne båten, og ser at den får en del skryt for praktiske løsninger, men derimot noe minus for at den slår litt når det blir litt bølger. Hvor mye er det evt å hente av knop ved propellbytte? da evt til stål? båten er i dag oppgitt til ca 35 knop med 115 hk. Sitér dette innlegget Link to post
ADNOH Svart 6.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2010 Du får som regel opp til 2knop ekstra med stålpropell, men dette krever at du velger rett type! Jeg får 37GPS knop med min 605 når motor trimmes godt ut, dette er i ferskvann. I saltvann vil man normalt få 1 til 2knop mer pga bedre oppdrift. Sitér dette innlegget 2015 Mazda 2016 US Ford Link to post
Skibsplast 605 Svart 6.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2010 Takk for info:-) tenker at jeg prøver båten litt før jeg evt vurderer å bytte propell for å få par knop ekstra.Ser også fra tester at denne båten har svært lav planingsterskel, og det vises til at båten ikke responderer mye på trimming av motor. Forrige eier sa også at det var lite å hente her, men at båten oppførte best når motor var triimet ca halveis ut. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 6.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2010 Ja,glemte 605 offshore,et vassere skrog,hvor chine akter gikk ut i ren V-bunn. Ble av mange sett på som noe krevende å kjøre,og skibsplast la vel dette på hylla ettervært. Var vel Rune Skibsrud som tegnet dette. Sitér dette innlegget Link to post
Skibsplast 605 Svart 27.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2010 Hvilken propell bør jeg bruke på denne motoren suzuki df 115? tror det er en 19 tommer som står på i dag, på fullt har jeg ca 6000 rpm. Tenker å bytte til 22 tommer men er usikker på om det blir i meste laget? Sitér dette innlegget Link to post
Fjellmatros Svart 23.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2012 (redigert) Har kjørt med 3x14x21 alupropell på min 605 med DF90. Klarte da 32-33 knop ved 5200 omd i sjøen. I ferskvann så kom jeg ikke over 5000 omd. og farten stoppet på 29 knop. Målt med gps og 3 personer i båten. Denne propellen er nok et hakk for stor for en 90 hk på denne båten, men kanskje et bedre valg for en DF115. Ser ADNOH klarer å få 37 knop ut av en DF115, hvilken propell er det som er på denne? Redigert 23.Mai.2012 av Fjellmatros (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HobbyAmatør Svart 1.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2018 Vi har hatt denne nå i 2 år og er veldig fornøyd med båten. Motoren er en Suzuki 115 DF. Motoren har nå fått feil på en varmesensor i sylinderveggen. Dessverre ble vannkappa åpnet for å sjekke om det var noe tett i kjølingen der. Det resulterte i 12 av 17 bolter ble brutt av... Vet ikke hva det vil koste å få boret ut resterende bolter og eventuelt hva mer som er feil. Sensoren i seg selv koster ikke mange hundrelappene dersom det viser seg at den er ødelagt. Der jeg nå står er derfor om jeg skal investere i nyere motor. Ser for meg brukt, men maks 2-3 år gammel og ikke for mange timer.. Eller reparere den gamle motoren. Kostnaden på reparasjonen er vanskelig å ha kontroll på og kan fort gå høyere enn verdien på motoren... Det må uansett undersøkes nærmere. Men er det noen som har hatt denne med 90-100hk? Vi prøvekjørte den med 75 hk og det skal vi ikke ha. Den motoren klarte bare så vidt å holde båten i plan når vi var 3 voksne og tre små barn i båten. 115 hk har masse krefter igjen etter å ha lagt båten i marsjfart også med mye vekt i båten så jeg tenker på at det kanskje kan holde med 100hk i denne. Har noen erfaringer med 90-100 hk? Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 1.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2018 Jeg skal ikke ta stilling til om det lønner seg å reparere eller ikke. Hvis du skulle velge å kjøpe inn ny/nyere brukt motor ville jeg sett litt på hvilket sylindervolum de forskjellige fabrikantene har i de respektive effektklasser. Du sier at du ikke skal ha en 75-hester. Hvis vi tar Suzuki som eksempel, så er 75 og 90-hesteren mer eller mindre lik. D.v.s. at en 90-hester ikke vil bety vesentlig forskjell mot 75-hesteren når det kommer til tung belastning. Andre fabrikanter har andre skillelinjer i effektkklassene. Mercury bruker f.eks. samme 2.1L blokk på motorene 80, 100 og 115. Sitér dette innlegget Link to post
LAKA Svart 2.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2018 Jeg hadde tidligere en Skibsplast 605 Offshore med 2004 Suzuki DF90. Med to personer i båten så bikket vi akkurat 30 knop og med seks personer så klarte vi ca 28 knop. Forskjellen i toppfart er ikke så stor om du laster den godt, men med seks personer er den treg opp i plan. Alene i båten syns jeg i grunnen 90 HK var nok, den var raskt oppe i fart og man kan ligge med relativt lavt turtall og likevel marsje i 26-27 knop. Nå vet ikke jeg hva prisforskjellen på 90 kontra 115 HK er, men skal båten brukes med mye folk om bord så ville jeg definitivt valgt 115 HK. Jeg hadde mye trøbbel med Suzukien i min eiertid og solgte den etterhvert som delemotor sammen med båten da jeg syns ny motor ble for dyrt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.