Jump to content

Salg av båt nå, rett tidspunkt?

Prestjord

Feil tid og selge båt nå?  

112 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Med over 14000 båter til salgs på finn.no så tror jeg ikke dette er rett tid

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Mener som 'i år' eller som 'i dag'? :rolleyes:

Ellers det forholdet mellom tilbud og etterspørsel som er viktig for å finne svaret på spørsmålet. Antall annonser på Finn.no er sånn sett uinteressant hvis man ikke også vet noe om hvor mange som er i markedet for å kjøpe.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

De som har planlagt å kjøpe båt begynner gjerne litt tidligere enn nå for å være klare til sesongen og ferien. Omtrent fra båtmessetid(feb/mars) til midten av mai er nok en tid hvor mange er i markedet. En annen god tid å selge/kjøpe på er sensommeren. Da har mange avsluttet ferien og har bestemt seg for å bytte båt. Prisene er litt lavere da enn om våren, men det reflekterer kostnaden ved å ha en båt i vinteropplag/vårklargjøring. Eller så er det slik at har du en populær båt i god stand med rett utstyr så selges den lett til god pris stort sett hele året. I dag med internett er de ikke så lett å gjøre kupp på kjøp, mens det etter mitt syn er lettere å få god pris for gode båter.

Jeg tror at den beste tiden er fra påske og frem til St. Hans

etter det tror jeg det er for sent.

Men det avhenger av mye mer enn det om du får solgt også.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Daffy skrev On 5.6.2010 at 21.36:
Jeg tror at den beste tiden er fra påske og frem til St. Hans

etter det tror jeg det er for sent.

I utgangspunktet enig i dette men det er veldig avhengig av hvilken båt det er snakk om. Ved mitt siste båtskifte både solgte og kjøpte jeg sent i august. Skjærgårdsjeeper selger vel stort sett når solen skinner...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Jeg tror det kan være smart å tenke salg sånn like over påske, med klargjort båt (dvs vårpusset), evnt med det som forhandlingskort (avslag) til kjøper hvis han vil ta jobben selv.

For min del har jeg fulgt med i 25-29 fots markedet for båter til ca 300 000, og det er svært mange som lå i vinter som fortsatt ligger ute for salg....men nå har tilbudet og utvalget eksplodert.

Så skal en selge er mitt råd å gjøre det på tampen av sesongen (slutten av august - prisen fortsatt bra) eller i april/mai.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Kommer nok litt an på båttype og prisklasse, men min erfaring er at den beste tiden å selge på er om våren etter at de første godværsdagene har kommet.

Det kan her i distriktet være alt fra påske og ut juni. Når juli først har kommet så er folk i feriemodus og har alt lagt sine planer.

Beste tiden å kjøpe på er høst og vinter.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Kommer nok litt an på hvilket båthold du selv har, dersom du setter alt annet enn selve bruken av båten bort til firma så forsvinner nok noe.

For min del tar jeg service selv og ønsker på denne måten å bli godt kjent med båten, vinterlagring på land i båthavna koster et par lapper, lagrer jeg den på sjø koster det ingenting. Full kasko er for meg noen lapper i året så de ekstra månedene utgjør ikke så mye. Jeg vil anta at merkost for min del ved at jeg kjøpte båt i vinter kontra nå var ca 1500 kr i forsikring, jeg har hatt båten liggende på min båtplass som jeg betaler for uansett og så antar jeg at jeg sparte noen kroner i transport og løft til sjø grunnet lavsesong.

Besparelsen ved å kjøpe i vinter var betydelig.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Jeg la ut en skjærgårdsjeep på Søndag. Ser ut som den blir solgt nå om selger holder sitt ord.

Tror at kombinasjonen av kurrant og strøken båt, motor og pris, samt en ryddig og informativ annonse med gode bilder hjelper på og få solgt.

utrolig mange annonser som inneholder kun noen få ord og et par dårlige bilder, eller enda værre: kun brosjyrebilder.

Har stort sett fått solgt biler og båter rimelig lett i løpet av ganske kort tid og regner med at dette er noe av grunnen.

Her er annonsen min: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=22756018

Hva synes panelet om annonsen?

Mvh. SAP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...