Jump to content

Batteriene "koker"

Puffen

Recommended Posts

Jeg driver ågjør meg kjent med nybåten, en 2008 mod. Sealine F34. (Skal lage et emne om kjøpet senere)

Det jeg oppdager til min skrekk, er at det virker som at batteriene koker når jeg bruker landstrøm. Regner med at problemet er at lederen ikke slår seg ut automatisk når batteriene er fullladet. Noen tips om hva jeg skal gjøre ? Er det bare å bytte lader først som sist, eller ?

For det første kan du kjenne på batteriene om de er varme. Det er normalt at det bruser i batteriene i det de lades. Deretter bør du måle spenningen på batteripolene under lading. Lades de med ca 14,5-14,7 V når de er brukt er dette normalt. Men spenningen skal synke når batteriene er fulladet. Hva slags lader har du?

Lades de med ca 14,5-14,7 V når de er brukt er dette normalt.

Litt upresist tror jeg. Generellt så er vel det vel slik at i en 3 stegs lader, så skal ladespenningen være ca. 13,8V når batteriet har vært tappet en del. (steg1, bulk)

Etterhvert som batteriet blir ladet, stiger spenningen opptil ca. 14,5V og ladestrømmen synker. (steg 2, absorpsjon).

Til slutt når batteriet er fulladet, synker spenningen til vedlikeholdsspenning, ca 13,5V. (steg3, float).

Med dette er det fler her på forumet som kan betydlig mer om..

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...