Jump to content

Nødvendig å påføre nytt selvpolerende bunnstoff hvert år?

trainman

Recommended Posts

Har en 20 fots daycruiser fra 2004 som jeg hvert år har påført Seajet 033 shogun selvpolerende bunnstoff. Ser det bare er antydning til vekst i vannlinjen. Er det nødvendig å ha nytt bunnstoff på hele bunnen? Tenkte jeg skulle stoffe ned til nederste steglist i år, og la resten være. (Båten ligger i saltvann i en rolig fjord i Telemark). Noen erfaringer?

ØR

Jeg mener det ikke er nødvendig å bunnsmøre hvert år.

Som et gjennomsnitt antar jeg at bunnsmører hvert 4 år.

Lapper imidlertid om jeg ser det er noen plasser som er ekstra slitt.

Har aldri opplevd at det har vært spesielt mye groing heller, men er hyppig bruker av båten sommer som vinter.

Grunnet omstendigheter jeg ikke rår over ble båten brukt lite i vinter og i våres var den relativt mye grodd, så bruk er viktig.

Ha en groefri sommer

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Bare en fordel å stoffe sjelden og kun lappe når man bruker selvpolerende. Det slites ujevnt og om man legger et nytt lag hver vår blir det veldig tykt endel plasser. Første gang er det smart å legge en kontrasfarge før man legger den farven man skal ha. Når man ser kontrastfargen er det på tide å flekke/stoffe.

Selvpolerende bunnstoff virker så lenge det er bunnstoff igjen. Årlig bunnsmøring gagner ingen andre enn de som lever av å selge bunnstoff...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Selvpolerende bunnstoff virker så lenge det er bunnstoff igjen.

Skulle ønske at jeg kunne være enig med deg, men jeg opplever det annerledes.

Når båten har vært på land i vinterhalvåret så er det ikke noe "effekt" igjen i bunnstoffet. Det gror som rakkern.

Buster X med Yamaha 70

Har bare gode erfaringer med Jotun Nonstop og i tester har det kommet ut som det beste for 2 sesonger. Jeg høyttrykkspyler alltid ved oppsett og da fosvinner det alltid noe bunnstoff så da kommer det friskt stoff fram. Jeg har aldri hatt problemer, men det kan sikkert være lokale forskjeller. Jevnlig bruk påvirker også resultatet da bruk gjør at bunnstoff slites av og friskt kommer fram.

Bunnstoff er en erstatning for bruk av båten. Jeg har brukt seajet, jotun, og noe annet greier. Alle opplevdes like gode.men vi bruker båten mye. Det gror ikke på en båt som er i fart :-) herren som stoffer hvert 4 bruker mest sannsynlig båten mye?

Mvh Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Kan solen "ødelegge" giften i bunnstoffet?

Pionerjolla jeg linket til i innlegget over ligger med bunnen i været hele vinteren, uten tildekking.

Sommeren etter at båten lå uten noen form for tildekking på land var det null effekt av Gjøko selvpolerende som jeg hadde påført foregående år. Ingenting på malingsboksen om at Gjøko ikke tålte sollyset, men i databladet jeg fant på nettet stod det at bunnstoffet ikke tåler sollys og bunnen må dekkes til.

Jeg måtte legge et nytt lag med Seajet 033 før sjøsetting i år, etter 3 sesonger med samme bunnstoff. Først mot slutten av tredje sesong begynte det å bli litt groe fra vannlinja og ca.20 cm nedover. Min erfaring er at selvpolerende bunnstoff slutter å funke når det er så tynnslitt at det kun er en siste rest igjen som hefter direkte mot skroget.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...