Netics Startet 5.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 5.Juni.2010 Hvordan fungerer et slikt ekkolodd til 1000-1200,-? Er det kun selve skjermdingsen jeg trenger, eller må jeg skru fast en sender under båten? Og hva er "svinger"? Eventuellt link til side med billig bra ekkolodd settes pris på Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 5.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2010 (redigert) Du må ha en slags sender/svinger som tilhører ''skjermdingsen'' Den kan du såklart sku fast bak på hekken. Vis ikke du vil montere den bak på båten, så kan du montere den inne. Ditt valg. ( 1 måte er å feste senderen i en plastboks og lime den fast til skråget innvendig, deretter fulle den med vanlig matolje. annen måte er å feste den med epoxy lim. bare pass på at det ikke kommer luft mellom senderen og skråget) Ligger haue vis av innlegg på ekkolodd montering her så det er bare å søke Redigert 5.Juni.2010 av Retox_93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Netics Svart 5.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2010 Søkefunksjonen her er jo helt rævva, så den har jeg gitt opp.. Men kan jeg ikke bare lime senderen fast i gulvet på plastbåten min? Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 5.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2010 (redigert) ja Søkefunksjonen her er jo helt rævva Foresten, du har dobbel bunn du? Redigert 5.Juni.2010 av Retox_93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Netics Svart 5.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2010 Har dobbel bunn ja. Fant en slik portabel sak på finn.no Den var med sugekopp? Sitér dette innlegget Link to post
Confusius Svart 5.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2010 Makaløst bra språkbruk på den eminente plassen vår folkens. Glimrende. Sitér dette innlegget Link to post
ahamm Svart 5.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2010 (redigert) http://www.marineshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10560974;c:100973 Pioner har sikkert noe original greier for å feste svingeren. Har denne på en båt og synes det er veldig bra i forhold til prisen. Du kan helt klart få et bedre lodd hvis du kjøper på ebay. Tviler på at du finner noe bedre i den prisklassen du nevner i Norge. Redigert 5.Juni.2010 av ahamm (see edit history) Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
Retox_93 Svart 5.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2010 Hva er galt Confusius? Vis båten står på land, så kan du jo montere den bak på hekken. Sitér dette innlegget Link to post
Netics Svart 5.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2010 Har du prøvd denne selv? Sitér dette innlegget Link to post
Netics Svart 5.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2010 Båten står på henger ja. Sensoren skal altså monteres bak på båten og ikke under? Har en slik stål plate bak på båten som jeg lett kan skru noe fast i Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 5.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2010 Å montere sendere bak på hekken er jo vanlig, men har ikke gjort det selv nei.l Bare fått tips til hvordan man gjør det.. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 5.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2010 Bak på båten vis e husker rektig. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 5.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2010 Men får all del. Hør med noen andre før du gjør det.. Mulig e har feil :) Sitér dette innlegget Link to post
Confusius Svart 6.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2010 Si meg en ting, og svar ærlig. Når hadde du sist virkelig bruk for ekkolodd i småbåt. Har følelsen av at dette med ekkolodd har blitt en slags "duppeditt" inngangsportal til en rimelig penge for førstegangs båteiere. Mitt råd er at dersom du virkelig vil bruke penger på "duppeditter" til båt så er det et univers å velge fra. Bruk disse på en god kartplotter, og hvis du fremdeles trenger ekkolodd, så kjøp en kombinert plotter og ekkolodd. Disse har blitt ganske så billige i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 6.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2010 ekkolodd i småbåt er greit til flere ting. For de som liker å fiske så forteller de deg hvordan bunnen er, hvor dypt det er, hvor dypt fisken står, og hvor stor den er. De forteller også ofte temperaturen i vannet, noe som i mange tilfeller kan være greit å vite under fiske. Både i ferskvann og saltvann. I tillegg får man en pekepinn på hvordan bunnen er. Blir det grunnere, blir det dypere. Er kjekt å vite hvis man er i ukjent farvann. Mange tar med seg sine små båter på 10-20 fot andre steder da de lett går på tilhengere, for å fiske for eksempel. Da blir det fort dyrt med kart til plotterene hvis man skal ha store deler av Norge og kanskje Sverige og Danmark. Noe som gjelder for min egen del. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Netics Svart 7.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Har båten min på henger og setter den ut der jeg måtte få lysst å fiske. En annen grunn til at jeg vil ha ekkolodd er at jeg skal sette teiner, så er greit å vite hvor dypt det er. Men fungerer et slikt billig ekkolodd altså? Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Kjenner ikke dette loddet/svingeren men leser om svingeren: Skimmer transduseren har dobbelt stråle som gir en fiskedekning på opp til 120º. Vil du vite dybden så er 120 grader svært bred stråle og hvis du setter teina hvor det er bratt så vil teina komme dypere enn du hadde tenkt deg. Selv bruker 200 khz og ca 5 grader når jeg setter teiner. Monterer du svingeren bak på hekken, pass på at den kommer så langt ned at den er godt nede i sjøen når du går med farten du vil bruke loddet. Airmar har endel info om hvordan svingere virker på sine sider. Sitér dette innlegget Link to post
Netics Svart 7.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Har du link til et slikt enkelt ekkolodd til fisking/dybdemåling? Kan jeg med et slikt se hvor den store fisken er? Her kryr det av torsk på ca 40-50cm, men jeg er seff på jakt etter de store Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Jeg har dette loddet,og det er helt klart verd prisen. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Men sensoren må vell være under vann? Ser det er nevnt at den kan monteres på hekken, men kan vell ikke stå over vann? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Netics Svart 7.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Lars K: Har sett litt på den typen ja. Er det vanskelig å montere? Holder du det i handa eller? jeg har bare en åpen 11 fots båt jeg skal ha den på og er redd det kommer til å sprute litt vann på den.. Hvordan har du gjordt det? Må jeg ha 12v batteri eller har den innebyggd batteri? Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Ett ekkolodd tåler vann.. 2 skruer, og den sitter fast... Men du har no vell ikke styrekonsoll eller noe til og feste dette på, siden du bare har en 11. fots båt... Så kan bli en utfordring, evt. du kan ha det på fange! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Lars K Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Denne får du i både portabel og vanlig. Den portable bruker vanlige AA batterier,som jo er enkelt men blir mye batteribytting tror jeg. Jeg har den vanlige som er veldig enkel å montere på båten. Giveren monterer du bak på hekken med 2 skruer og sika, slik at den står jevnt med undersiden av skroget. Dette bruker 12 volt,hittil har jeg bare brukt et lite batteri på 20 A som holder i timesvis mellom hver lading. Selve ekkoloddet satte jeg på en liten brakett på innsiden av skroget der jeg sitter. Skjermen kan du ta av og på med et trykk på hver side. Sitér dette innlegget Link to post
Netics Svart 7.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Hmm, den portable kan være veldig intressant, har du link til den?? Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Link Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.