Jump to content

Alubåt 14 fot, hva skal jeg kjøpe?

alu_jo

Recommended Posts

Vi er 4 kompiser som skal gå sammen om å kjøpe en alubåt på ca 14 fot. Vi trenger en som har plass til oss fire samt fire store 130l sekker. Vekta må være lav da vi av og til skal bære den fra ett vann til et annet. Har elektrisk motor vi av og til kommer til å benytte.

Har leita litt på nettet i dag og finne mange som selger alubåter, noen rimelige og noen dyre. Her begir vi oss ut på et felt ingen av oss har noe greie på.

Kan noen guide oss fram til et godt kjøp til vårt formål? Pris er viktig, men det er også kvalitet! Alufish virker bra, men den er dyr. Viking 440 som Tønsberg Båt selger er ca i vår prisklasse. Hadde håpt å ikke kommer over 15-20 lapper..

Alle tips, råd og erfaringer mottas med stor takknemlighet :)

Jeg ville ikke kjøpt linder.

Hvorfor ?

Se på hvor stor motor de er godkjent for, det er jo ingenting. Båtene er sikkert bra de, men man kan ikke sette på større motor enn 4-5hk på de, og det blir alt for lite når man skal frakte ting og folk.

En Alufish på 14 fot er godkjent for 15hk, og tåler fint en 25hk, + att den har 10 års lekkasjegaranti, dessuten er den billigere.

Jeg har herja med en Alufish 12 foter i over 30 år, og de tåler utrolig mye juling, og er uslitelige til normalbruk.

Som sagt, Linder er sikkert veldig bra de også, men er ikke godkjent med noe særlig motor, og de er dyrere :)

Alufishen lages i Norge, på kapp. kapp.no

Føkk deg...

Foreldrene mine har en linder 440 fishing på hytta på fjellet, den er det 8 hk på, går fint det, er man ute etter mere fart har man sportsmann modellen som lett takler 20-25 hk.

Nå er det snakk om og bruke elmotor av og til, da rekner jeg med det blir roing en del av den andre tiden. En planende båt er ikke så lett å ro og det vil jeg ikke anbefale for den bruken som er skissert her.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...