Jump to content

Ford Watermota Seapanther diesel, ruser seg voldsomt!

Donzi 22 Classic

Recommended Posts

Ford Watermota Seapanther problemer

Har i helga rengjort tank for dieseldyr og skiftet cav filter og holder. Pumpet inn filter via hendelen på fødepumpe og fikk fyra ford diesel'n etter en god stund. Putret og gikk greit noen minutter. Så ruste jeg den litt i fri og plutselig ruste den seg opp noe voldsomt, dro gassen av, dro i vaieren for og stenge dieselpumpa, men sto der på ett vanvittig turtall uten og stoppe. Da var det nesten panikk tilstander nede i snekka :crazy: Kom til slutt på og klemme spaken i gir og da stoppa den ganske fort..så den har alltså ingen kraft når dette skjer bare ett voldsommt turtall

Starta opp igjenn og allt normalt noen minutter på tomgang, helt til jeg dro opp turtallet litt, og faenskapen satte igang igjenn..Er det luft i høytrykkspumpe som gjør at det skummer??? Men hvorfor i all verden stopper den ikke når jeg stenger dieselpumpa med stopp waieren :confused: Hva skal jeg gjøre? Lufte alle dyserørene? Nå er jeg frustrert... :cryin:

Først vil jeg poengtere at jeg ikke er spesielt motorkyndig, bare motorinteressert.

Det du beskriver minner meg om noe en annen har fortalt meg vedr. dieselmotor.

Det som skjedde for han var at motoren begynte å gå på (brenne) motoroljen. Tror ordet overrusing ble brukt.

Hvorfor det skjedde er jeg ikke sikker på, men lurer på om det hadde kommet diesel inn i motoroljen.

Alternativt at motoroljen var for tynn, eller at stempelringene ikke tettet skikkelig.

Han måtte også "kvele" motoren med å sette den i gir.

Nå ble du sikkert hverken glad eller mye klokere...

Buster X med Yamaha 70

at stempelringene ikke tettet skikkelig.

God mulig det.

Problemet oppstår / blir ofte sett også ved EU kontrollen med dieselbiler som ha gått en del km allerede.

Den ble aldri kjørt på maks 1/min og plutselig, ved utslipskontrollen, skjer det.

Det er ikke skjelden at undersøkende må stappe en tykk klut i luftinnsugingen, men noe ganger hjelper ikke en gang det.

Vi hadde en gang en motor som fikk bitegranne vann på en sylinder mens den ha stått.

Over tiden ble stempelringene skadet og etter vintern var det dags med akkurat det samme symptom.

Men det kan jo også være at dieselpumpen er skadet.

Selve "regelstangen" kan være knekkt samtidig at en eller to dyser "tisser",

da kan det også hende selv om man dra på stopp.

Det eneste som hjelper er å undersøke alt.

Begynn kanskje med en kompresjonstest.

Det er forholdsvis enkelt og sier veldig mye allerede.

Lykke til.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Høres ut som en Daf jeg kjørte tuboen til f... på. Den begynte å ta olje fra bunnpanna og gikk så det jomet på det. Nyttet ikke og stoppe den. den bikka 3000 rpm når jeg skrudde av tenninga og fortsatte og øke etter dette. Da tok jeg jakka med meg og hoppet ut. (vil ikke bli sittende om stempler og råder kommer flyvende oppi hytta.)

Vil bare si at det er ikke bare og kvele en motor som går i overrus..

Men har du simm's, eller bosh-pumpe på denne? Disse ble levert litt om ein annan, veit du. På simms pumpa har en opplevd rust(!) på reg.stangen (det er et etort flatjern som kobler elementene opp mot sentrifugal-regulatoren som sitter bakerst på pumpa, i det "runde" delen av huset. Tror jeg ville levert pumpa inn til sjekk ved et dieselverksted. Eller sjekket med skrotnisse om en bosh-pumpe var å få tak på....... :rolleyes:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...