Donzi 22 Classic Startet 6.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 6.Juni.2010 Ford Watermota Seapanther problemer Har i helga rengjort tank for dieseldyr og skiftet cav filter og holder. Pumpet inn filter via hendelen på fødepumpe og fikk fyra ford diesel'n etter en god stund. Putret og gikk greit noen minutter. Så ruste jeg den litt i fri og plutselig ruste den seg opp noe voldsomt, dro gassen av, dro i vaieren for og stenge dieselpumpa, men sto der på ett vanvittig turtall uten og stoppe. Da var det nesten panikk tilstander nede i snekka Kom til slutt på og klemme spaken i gir og da stoppa den ganske fort..så den har alltså ingen kraft når dette skjer bare ett voldsommt turtall Starta opp igjenn og allt normalt noen minutter på tomgang, helt til jeg dro opp turtallet litt, og faenskapen satte igang igjenn..Er det luft i høytrykkspumpe som gjør at det skummer??? Men hvorfor i all verden stopper den ikke når jeg stenger dieselpumpa med stopp waieren Hva skal jeg gjøre? Lufte alle dyserørene? Nå er jeg frustrert... Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 6.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2010 Først vil jeg poengtere at jeg ikke er spesielt motorkyndig, bare motorinteressert. Det du beskriver minner meg om noe en annen har fortalt meg vedr. dieselmotor. Det som skjedde for han var at motoren begynte å gå på (brenne) motoroljen. Tror ordet overrusing ble brukt. Hvorfor det skjedde er jeg ikke sikker på, men lurer på om det hadde kommet diesel inn i motoroljen. Alternativt at motoroljen var for tynn, eller at stempelringene ikke tettet skikkelig. Han måtte også "kvele" motoren med å sette den i gir. Nå ble du sikkert hverken glad eller mye klokere... Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Joerg Becker Svart 6.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2010 at stempelringene ikke tettet skikkelig. God mulig det. Problemet oppstår / blir ofte sett også ved EU kontrollen med dieselbiler som ha gått en del km allerede. Den ble aldri kjørt på maks 1/min og plutselig, ved utslipskontrollen, skjer det. Det er ikke skjelden at undersøkende må stappe en tykk klut i luftinnsugingen, men noe ganger hjelper ikke en gang det. Vi hadde en gang en motor som fikk bitegranne vann på en sylinder mens den ha stått. Over tiden ble stempelringene skadet og etter vintern var det dags med akkurat det samme symptom. Men det kan jo også være at dieselpumpen er skadet. Selve "regelstangen" kan være knekkt samtidig at en eller to dyser "tisser", da kan det også hende selv om man dra på stopp. Det eneste som hjelper er å undersøke alt. Begynn kanskje med en kompresjonstest. Det er forholdsvis enkelt og sier veldig mye allerede. Lykke til. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Donzi 22 Classic Svart 6.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2010 Jeg får ned å prøve og lufte ut hele systemet i dag. Har egentlig ikke tro på dette med forbrenning av olje osv da motoren gikk fint og dette skjedde først da jeg hadde tanken ut og byttet filter osv pga dieseldyr. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2010 Om motoren forbrenner motorolje i stedet for diesel er det ikke mulig å stoppe den uten å strupe den på luftinntaket. Sitér dette innlegget Link to post
John83 Svart 6.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2010 Høres ut som en Daf jeg kjørte tuboen til f... på. Den begynte å ta olje fra bunnpanna og gikk så det jomet på det. Nyttet ikke og stoppe den. den bikka 3000 rpm når jeg skrudde av tenninga og fortsatte og øke etter dette. Da tok jeg jakka med meg og hoppet ut. (vil ikke bli sittende om stempler og råder kommer flyvende oppi hytta.) Vil bare si at det er ikke bare og kvele en motor som går i overrus.. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 6.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2010 Men har du simm's, eller bosh-pumpe på denne? Disse ble levert litt om ein annan, veit du. På simms pumpa har en opplevd rust(!) på reg.stangen (det er et etort flatjern som kobler elementene opp mot sentrifugal-regulatoren som sitter bakerst på pumpa, i det "runde" delen av huset. Tror jeg ville levert pumpa inn til sjekk ved et dieselverksted. Eller sjekket med skrotnisse om en bosh-pumpe var å få tak på....... Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 6.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2010 (redigert) Hei det første du skal gjøre er å sjekke filter og vannutskiller. Du har 99 % sikkert luft lekkasje på sugesiden. Motoren drar inn luft i dieselsystemet og dermed kommer dieselpumpen i ulage. Smaapala Redigert 6.Juni.2010 av Smaapala (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 6.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2010 Du får høre med SveinHa hvilke erfaringer han har på dette Du snakka meg om texas Sitér dette innlegget Link to post
Donzi 22 Classic Svart 6.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2010 Luftet alle dyser i dag. Går som ei klokke. Tydelig det var luft i høytrykkspumpa som ikke kom seg ut uten lufting av samtlige dyser. Allt i orden nå, takk for svar :) Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Så herlig at det kun var en bagatell. Ønsker deg en fortsatt riktig god båtsesong. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Link Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 hvordan var fremgangs måten på å lufte dysene dine? tok du ut en og en dyse med motoren i gang eller løsnet du diesel rørene som går til dysene en og en? Sitér dette innlegget Tidligere GABBA 2 Link to post
Donzi 22 Classic Svart 8.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 Løsnet alle dyserørene og nappet litt idem så jeg var sikker. Lot være glødinga og kinnet deretter motoren i ca 30 sek så dieselen pumpet ut jamt å trutt Deretter skru igjenn alle rørene og fyre opp Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.