Jump to content

Passer single KAD44 260hk på Bavaria 300 Sport?

Ariel og Fumle

Recommended Posts

Vi er på titt etter ny båt, og 300 Sport er et alternativ. Ser også på Skarpnes 9100 m.m, men registrerer at Bavarien er noe tyngre enn sine "konkurrenter", selv om de motormessig ligger på 220 - 320 hk alle sammen. Skarpnesene klarer 35-36 på sine 220hk, men hva med 300Sport med 260 hk?

Har for så vidt ikke behov for å kjøre i 35-40 knop, men jeg trenger å vite at jeg kan cruise i 22-24 knop relativt uanstrengt, selv ferielastet. 30 knop maks er fint nok, så det er cruisingen samt tid for å komme i plan som intereserer meg mer. På messa Kr.s i går, mente Bavariafolkene at KAD44, som står i flere av dem var undermotorisert. Da tok de utgangspunkt i at det var 220hk i KAD44, og ikke 260hk som det faktisk er.

Viktig å presisere at vi som utgangspunkt ønsker å kunne legge i plan over større strekk med litt halvdårlig vær(bølger på 1,5-2 meter), mens under normale forhold vil vi bare tuste i 5-9 knop. Så noe "sport"båt er ikke det vi er etter, men fint å kunne komme i plan(i det hele tatt!) uten å bruke hele formiddagen på det :giggle:

Jeg vil gjerne ha deres erfaringer om dette. :flag_bp:

Kom gjerne med erfaringer mht forbruk i ulike hastigheter, hvis mulig.

Redigert av Ariel og Fumle (see edit history)

Skarpnes 9100, Joda 290, Nor Star 290 er relativt flate i bunnen noe som gjør at de trenger mindre motorkraft for å oppnå hastighet og å komme i plan. Når jeg kjøpte Seacoen prøvde jeg alle tre, og en ting er sikkert det ristet og dunket og slo med det minste tegn til sjø. Til ditt bruk er anbefalingen krystallklar. Bavaria 32 med 2xKAD32. Min mening er at transportstrekk med den bølgehøyden du nevner ikke vil være spesielt hyggelig med de tre førstnevnte. Men snakker du ren cruising på fjorden i finværsdager får du masse båt i de tre førstnevnte! Lykke til :smiley:

Svart (redigert)

Hei 2xDiesel.

Takk for erfaringene. Det bekrefter mine antagelser om skrogformene jfr våre behov. De Bavaria alternativene vi skal se på er 30 fot, og har bare single innstall med KAD 44. Vil det funke eller blir det helt "håpløst".

ps: Var du innom gjestehavnbassenget på ettermidddagen i går. Tror det var deg jeg så var innom å snudde. Fin båt, men nok litt i dyreste laget for oss. Ønsker på mange måter å ha en motor ; service, kostnader m.m Er klar over balanse/tyngde i båten med 2x motor og sikkerhet, men her går vedlikehold og kostnader foran... :rolleyes:

Vi skal også kikke på en Seaco 950 2001 mod med samme motor. hva tenker du om det? vet du forskjellene på Seaco 940´- og 950´ene?

Redigert av Ariel og Fumle (see edit history)

Det var nok meg du så ja, måtte innom å glane litt :smiley: Om det vil "funke" eller ikke er jo fryktelig individuelt da. Har du båt fra før, og kan se det litt ann? Har du ikke båt og vil ut i finværet nå? Kan du redusere på kravene til transportstrekk og bølgehøyde?

Jeg kan bare snakke for meg selv og jeg mener det ikke vil "funke", hadde ikke kjøpt en Bavaria 300 med KAD44 fordi jeg mener motoreffekten blir for lav. Før jeg kjøpte Seacoen prøvde jeg en Bavaria 30 med D6, det var igrunnen akkurat passe, kom greit i plan og hadde litt kraftoverskudd slik at du slapp å ligge å jage oppunder max turtall hele tiden. Men som sagt, dette er mine betraktninger og de blir jo ganske irelevante for din del da det er du som skal kjøpe, betale, vedlikeholde og sørge for at hele familien er fornøyd uansett vær og vind :smiley:

Nå må jeg ut og lufte Seacoen i finværet, snakkes!

Det høres for lite ut.

Dog kan jeg anbefale bavaria32sport med 2 x KAD32. Har det selv og dro den greit i plan med 8 voksne baki, 1/2 vanntank som ballast foran.

Vi drar av ved rundt 1-1,5 meter motsjø. Fra siden tåler vi opp mot 2m uten at det er guffent..

mvh

bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Har også kjørt flere av båtene som nevnes. Jeg tror kanskje Skarpnesen er den mest lettkjørte av disse. Den oppnår iallefall noe høyere toppfart en de andre.

Ellers har du helt rett i at både Skarpnesen, Nor Staren og Marexen er lettere båter og slår mer i sjø. Jeg gikk selv fra Nor Star 290 til Bavaria 29 sport og det var en stor overgang til å være båter i samme størrelsesområdet. Vekta er selvsagt hovedårsaken til at Bavariane ligger mye tyngre og bedre i sjøen, men den krever da også noe mer motorisering. KAD 44 i denne båten er undermotorisert. Jeg har kjørt 29 sport med KAD 300 er synes den var treig opp. D6`en med sitt dreiemoment var en helt annen verden. 2 x KAD32 er selvsagt et alterantiv om du ønsker deg doble service og vedlikeholdsutgifter.

Helt enig med Swande her. Har også kjørt 29S med KAD300 og oppfattet denne som litt tung å få i plan. D6-310 likte jeg i denne.

Skal du kjøre i 5-9 kts som du skriver innledningsvis, tror jeg du kommer til å gå mye med kompressor (noe som ikke anbefales).

Denne kombinasjonen bør du i alle fall prøve før du kjøper.

Mvh Aquarius

KAD44 er for lite i en BMB 300 Sport. BMB 300 Sport er forgjengeren til BMB 32. Denne ble levert standard med 2xKAD32 fordi KAD300 var i minste laget. BMB 300 Sport ville jeg aldri kjøpt med KAD44. KAD300 er minimum i denne båten (BMB 29 ble levert med KAD300 som standard).

Problemet oppstår når du har full ferielastet båt med fulle tanker. Litt motvind og du bruker fort 1 minutt på å komme i plan. Det vil du ikke.

/Øystein

Redigert av hermansen (see edit history)

Mener også at denne orginalt ble levert med 2XKAD32, og stusser derfor på versjonene her med KAD 44. Kan dette være orginalt? Synes det er rart at Bavaria leverer fra seg en båt med motor som klart er underdimensjonert for båten. I Bavaria 29/30 sport er D6 310 eller D6 330 den riktige motoriseringen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...