Jon-Kåre Startet 6.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 6.Juni.2010 Er det noen som har erfaring med denne Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
larss Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Hei Har ikke erfaring med gummibåten fra maritim men har noe erfaring med den som selges på biltema. Biltema sin er noe mindre men har samme lasteevne som er 320 kg, og min mening er at den fra biltema ikke er noe å ha, passer bedre som leketøy for ungene uten motor og da kan en like godt kjøpe en billigere utgave på en leketøys butikk som ikke har monterings plate for motor. Skal en først ha med seg en jolle på slep eller stående på badeplatformen så er det vell bedre å ha med en type som også far kan bruke. Men dette gjelder for biltema sin gummibåt som er noen cm kortere og smalere men har samme lasteevne. lars Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 WestSystem selger Aquaqick MS285 på tilbud til 5790,- har jeg sett ! Denne kan jeg anbefale på det sterkeste, Jon Kåre ! Zodiac-kvalitet på ventiler, solid dørk og fenderlist som demper lyd når den ligger inntil båten ! Les mer her: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=22644308 Jeg har 8 hk 2-takter på den, går i plan med 2 voksne og 1 barn ! Maritim sin er sikkert grei, men kjedelig farge eller ? Flere tråder om Maritim sin her inne, men smaken er som baken... Jeg synes den blå/hvite Aquaqicken er myyye flottere ! Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Jeg har denne og er fornøyd, den lå i garsjen over vinteren og da mistet den noe luft, noe aquaqvickèn jeg hadde før ikke gjorde. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 7.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 (redigert) Nå skal jeg kun bruke den til å ro fra båten når denne er leagt i fastfortøyning. ellers blir den dratt på land og ligger der. Har mest lyst på en alu-jolle men disse faller noe dyrt. Vekten er viktig da det er noe knote å ta på land. Muligheten for at det blir brukt med en liten påhenger er jo absolut til stede da poden er 10 år men sleping er uaktuelt Redigert 7.Juni.2010 av Jon-Kåre (see edit history) Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
hifo Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Har en maritim jolle ny i fjor til 3500kr .. tror det er samme greiene.. Skal bytte den ut fordi min 9,9 4takter blir vel tung i en 9foter. Ellers har jeg ikke noe å utsette på den bortifra en tofte som var vanskelig til å få til å henge , så derfor datt den av på et slep engang. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Jon-Kåre Svart 7.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Skal du selge så send meg en im, er det andre som har noe i gummi eller alu så gjør det samme, send en im Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Mix Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Jeg så den jolla i pinsen, en i havna hadde kjøpt og holdt på med montering. Jeg må si jeg ble imponert. Dette må være et godt kjøp til 2990.- Sitér dette innlegget Link to post
Marulf Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Jeg har en slik jolle. Fungerer greit og er lett å håndtere Jeg tar den opp på fordekket så slipper jeg å slepe. Lekker litt luft og bør etterfylles et par ganger ila sesongen for å opprettholde det anbefalte lufttrykket på ca 0.2 bar. Har nå 4hk påhenger på den og den planer da med en voksen og 1-2 barn. Har også hatt 9,9 (15) hk tohatsu på den. Fungerer også greit, men for stor motor og for høy fart til at barna kan bruke den med denne motoren. Om noe så skvetter det litt rundt akterspeilet ved bruk av motor, men dette er et "problem" på mange gummibåter. Sitér dette innlegget Link to post
edo Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Har hatt denne i to år, brukes mye av guttungen på 10 år med 5hk på, har ikke hatt noen problemer med unntak av toften som løsner når jeg vipper den opp på snap davittene. Kjøpte en oppblåsbar tofte på maritim, fungrer perfekt :-) Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
Jon-Kåre Svart 12.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2010 DA er gummibåten fra Maritim bestilt, selvsagt så ligger den i en container de venter inn slik at det blir noen dager ekstra Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
DIYglenn Svart 29.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2011 En kamerat av meg skaffet seg 2011-versjonen av denne. Er visstnok av litt høyere kvalitet, og opplever ingen lekkasje. Har litt problemer med å finne riktig trykk. Det står 0,16 bar arbeidstrykk i spesifikasjonene, men i Maritim sin monteringsanvisning står det 0,25 bar i pongtongene (3 kammer) og 0,20 i kjølen. Hva tror dere? Trykkmåleren som følger med har grønn/gul/rød markeringer, og ved grønn er det 0,16 bar. Båten går ikke opp i plan med en voksen og 4hk, og får en fart på 4-5 knop. Jeg mener det burde være 10-15 knop på en så lett båt. Pongtongene gir også litt etter når man sitter på de. Har en liten teori om at båten ploger mye grunnet feil trykk. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 29.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2011 DA er gummibåten fra Maritim bestilt, selvsagt så ligger den i en container de venter inn I så fall ble jeg feilinformert når jeg fikk opplyst at alle butikkene var utsolgt, at nye ikke ville komme inn igjen og Nettbutikken var eneste mulighet å få kjøpt den (butikkene handlet ikke inn fra Nettbutikken "sitt" lager) Gjorde det og fikk båten men det ble 700kr mere enn butikkprisen når frakten var betalt Sitér dette innlegget Link to post
Porsche Svart 29.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2011 Jon-Kåre bestilte sin 12.06.2010, litt over et år siden Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 29.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2011 Jeg endte om en slik: http://www.netthandelen.no/visAuksjon.aspx?Auksjonsid=26313373 til kr 2.100,- + frakt. Totalt 2.625,-. Antagelig lagd samme sted som Maritim sin jolle. Foreløbig godt fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 29.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2011 Jon-Kåre bestilte sin 12.06.2010, litt over et år siden Den kom da kjapt og men jeg solgte den med noen hundrelapper i fortjeneste da jeg fant ut at jeg ikke hadde bruk for den Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
onkel_ove Svart 29.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2011 Jeg tror jeg fikk den siste de hadde i Arendal for 2 uker siden..Sto en stk på varelager, og han måtte gå fysisk og sjekke, og der sto den en ensom kartong med denne 2990,- båten igjen. Tok den gratistaksien som går fra gjestehavnen i Arendal opp...komentar fra taksisjåføren: "noen handler båtutstyr, men er er det jammen meg en som ha handlet seg båt og" var så vidt plass i taksi. Båten veier godt og vel 30 kg mener jeg å huske,og den har jeg en 2,5 HK Suzuki motor på, på 13 kg. Begge lette nok til å håndere å løfte opp og ned i seilbåten..Men var overrasket hvor godt Jolla lot seg slepe i høy sjø...så kan være jeg går over til RIB senere, med større motor (når bla poden er litt større) Et poeng mht til slepe jollen (som jeg ikke hadde tenkt på) er at om ulykken er til stede, er det greit å ikke ha den fastbundet på fordekket...men det er en helt annen diskusjon... Men...ja, fornøyd med jollen til 2990,- virker solid kvalitet (men samme erfaring med toften, sitter litt løst når en skal snu og vende på jollen) den medfølgende pumpen var utrolig effektiv (blåste inn luft på både inn og utpump) men litt "donalkvalitet" på denne. løp å kjøp...ehh..å nei, var jo utsolgt :-) Sitér dette innlegget Navigare neccesse est, vivere non est neccesse. Link to post
Bergen Svart 29.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2011 litt over et år siden Oooopps, kanskje det var rett at de var utsolgt likevel da!. Men nettbutikken hadde som kjent i alle fall for halvannen uke siden. Sitér dette innlegget Link to post
Terje_F Svart 29.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2011 Jeg kjøpte en igår. Virker ikke like solid som Quicksilver230 som den skal erstatte, men likevel mye for penga. Blir spennende å teste 4hk i morgen. Quicksilver'en planet ikke... Sitér dette innlegget Link to post
Trondwi Svart 29.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2011 Kjøpte en 9-foter på netthandelen.no forleden for bare drøye to tusenlapper - og ble positivt megaoverrasket! Den er god å ro, tar opptil 10 hk og virker veldig skikkelig. Se 9 ' Seabo for mer om båten. Trond Sitér dette innlegget Link to post
DIYglenn Svart 2.August.2011 Link til dette innlegget Svart 2.August.2011 Brukte følgende lufttrykk på den nyeste maritimbåten: 0,18 bar i alle pontonger og 0,20 bar i kjølen. Dette ga et fornuftig trykk. Med 4hk må man ligge HELT frampå baugen for å få båten i plan. Dette mer enn doblet hastigheten. Anbefaler 6-8 HK på denne (9,9 blir kanskje litt tung). Sitér dette innlegget Link to post
Terje_F Svart 2.August.2011 Link til dette innlegget Svart 2.August.2011 Tror bruksanvisningen sier 0,2 i pontonger og 0,16 i kjøl. Ellers deler jeg erfaringen din. Min 4hk fikk den ikke til å plane med 2 i, men planet på hengende håret når jeg satt meg på tofta. Når den først er i plan så går det så det griner (alt er relativt). Når jeg satte meg bak igjen så gikk den ut av plan bare jeg møtte noe hekkbølger... Trodde egentlig ikke jeg fikk full effekt på motoren for den er ikke helt god, men det må kanskje større til. Sikler på en 6 hk.... Sitér dette innlegget Link to post
DIYglenn Svart 3.August.2011 Link til dette innlegget Svart 3.August.2011 (redigert) Monteringsanvisningen her (til 2011 modell) sier 0,25 i pontonger og 0,20 i kjøl. Arbeidstrykk i spesifikasjonene er oppgitt til 0,16 i alle kamre. Men 0,25 er høyere enn "maks" på det medfølgende manometeret. Redigert 3.August.2011 av nordemoniac (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DIYglenn Svart 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 Noen som har nye erfaringer med båten? Gjerne ang. trykk. Tør fortsatt ikke å kjøre på med 0,25 og 0,20 som anbefalt, det er VELDIG høyt i forhold til manometeret, men er fristet da det kanskje kan hjelpe egenskapene noe. Ønsker ikke å ha en båt som eksploderer i trynet på meg. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 Med for lite luft i potonger og bunn så "krøker/bøyer" den seg når man går i full guffe (plan) i medsjø. Tror ikke det er noe særlig bra for jolla. Høyest mulig trykk tenker jeg. Jeg måler ikke men har i så mye som jeg bare tør og da er den ganske hard. I bunnen har jeg i så mye luft at dørkplatene buler ganske bra oppover. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.