Jump to content

Erfaring med Maritim sin gummibåt til 2990,-

Jon-Kåre

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med denne

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Hei

Har ikke erfaring med gummibåten fra maritim men har noe erfaring med den som selges på biltema. Biltema sin er noe mindre men har samme lasteevne som er 320 kg, og min mening er at den fra biltema ikke er noe å ha, passer bedre som leketøy for ungene uten motor og da kan en like godt kjøpe en billigere utgave på en leketøys butikk som ikke har monterings plate for motor.

Skal en først ha med seg en jolle på slep eller stående på badeplatformen så er det vell bedre å ha med en type som også far kan bruke.

Men dette gjelder for biltema sin gummibåt som er noen cm kortere og smalere men har samme lasteevne.

lars

WestSystem selger Aquaqick MS285 på tilbud til 5790,- har jeg sett ! Denne kan jeg anbefale på det sterkeste, Jon Kåre ! Zodiac-kvalitet på ventiler, solid dørk og fenderlist som demper lyd når den ligger inntil båten ! Les mer her: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=22644308

Jeg har 8 hk 2-takter på den, går i plan med 2 voksne og 1 barn !

Maritim sin er sikkert grei, men kjedelig farge eller ? Flere tråder om Maritim sin her inne, men smaken er som baken... Jeg synes den blå/hvite Aquaqicken er myyye flottere !

Nå skal jeg kun bruke den til å ro fra båten når denne er leagt i fastfortøyning. ellers blir den dratt på land og ligger der. Har mest lyst på en alu-jolle men disse faller noe dyrt. Vekten er viktig da det er noe knote å ta på land. Muligheten for at det blir brukt med en liten påhenger er jo absolut til stede da poden er 10 år men sleping er uaktuelt

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Skal du selge så send meg en im, er det andre som har noe i gummi eller alu så gjør det samme, send en im

Jeg har en slik jolle. Fungerer greit og er lett å håndtere Jeg tar den opp på fordekket så slipper jeg å slepe. Lekker litt luft og bør etterfylles et par ganger ila sesongen for å opprettholde det anbefalte lufttrykket på ca 0.2 bar. Har nå 4hk påhenger på den og den planer da med en voksen og 1-2 barn. Har også hatt 9,9 (15) hk tohatsu på den. Fungerer også greit, men for stor motor og for høy fart til at barna kan bruke den med denne motoren.

Om noe så skvetter det litt rundt akterspeilet ved bruk av motor, men dette er et "problem" på mange gummibåter.

DA er gummibåten fra Maritim bestilt, selvsagt så ligger den i en container de venter inn slik at det blir noen dager ekstra :cheers::headbang:

• 1 år senere...

En kamerat av meg skaffet seg 2011-versjonen av denne. Er visstnok av litt høyere kvalitet, og opplever ingen lekkasje.

Har litt problemer med å finne riktig trykk. Det står 0,16 bar arbeidstrykk i spesifikasjonene, men i Maritim sin monteringsanvisning står det 0,25 bar i pongtongene (3 kammer) og 0,20 i kjølen.

Hva tror dere? Trykkmåleren som følger med har grønn/gul/rød markeringer, og ved grønn er det 0,16 bar.

Båten går ikke opp i plan med en voksen og 4hk, og får en fart på 4-5 knop. Jeg mener det burde være 10-15 knop på en så lett båt. Pongtongene gir også litt etter når man sitter på de. Har en liten teori om at båten ploger mye grunnet feil trykk.

DA er gummibåten fra Maritim bestilt, selvsagt så ligger den i en container de venter inn

I så fall ble jeg feilinformert når jeg fikk opplyst at alle butikkene var utsolgt, at nye ikke ville komme inn igjen og Nettbutikken var eneste mulighet å få kjøpt den (butikkene handlet ikke inn fra Nettbutikken "sitt" lager)

Gjorde det og fikk båten men det ble 700kr mere enn butikkprisen når frakten var betalt :headbang:

Jon-Kåre bestilte sin 12.06.2010, litt over et år siden :giggle:

Den kom da kjapt og men jeg solgte den med noen hundrelapper i fortjeneste da jeg fant ut at jeg ikke hadde bruk for den

Jeg tror jeg fikk den siste de hadde i Arendal for 2 uker siden..Sto en stk på varelager, og han måtte gå fysisk og sjekke, og der sto den en ensom kartong med denne 2990,- båten igjen. Tok den gratistaksien som går fra gjestehavnen i Arendal opp...komentar fra taksisjåføren: "noen handler båtutstyr, men er er det jammen meg en som ha handlet seg båt og" var så vidt plass i taksi.

Båten veier godt og vel 30 kg mener jeg å huske,og den har jeg en 2,5 HK Suzuki motor på, på 13 kg. Begge lette nok til å håndere å løfte opp og ned i seilbåten..Men var overrasket hvor godt Jolla lot seg slepe i høy sjø...så kan være jeg går over til RIB senere, med større motor (når bla poden er litt større) Et poeng mht til slepe jollen (som jeg ikke hadde tenkt på) er at om ulykken er til stede, er det greit å ikke ha den fastbundet på fordekket...men det er en helt annen diskusjon...

Men...ja, fornøyd med jollen til 2990,- virker solid kvalitet (men samme erfaring med toften, sitter litt løst når en skal snu og vende på jollen)

den medfølgende pumpen var utrolig effektiv (blåste inn luft på både inn og utpump) men litt "donalkvalitet" på denne.

løp å kjøp...ehh..å nei, var jo utsolgt :-)

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Tror bruksanvisningen sier 0,2 i pontonger og 0,16 i kjøl.

Ellers deler jeg erfaringen din. Min 4hk fikk den ikke til å plane med 2 i, men planet på hengende håret når jeg satt meg på tofta. Når den først er i plan så går det så det griner (alt er relativt). Når jeg satte meg bak igjen så gikk den ut av plan bare jeg møtte noe hekkbølger...

Trodde egentlig ikke jeg fikk full effekt på motoren for den er ikke helt god, men det må kanskje større til. Sikler på en 6 hk.... :rolleyes:

• 2 år senere...
Guest Avmønstret#

Med for lite luft i potonger og bunn så "krøker/bøyer" den seg når man går i full guffe (plan) i medsjø. Tror ikke det er noe særlig bra for jolla. Høyest mulig trykk tenker jeg. Jeg måler ikke men har i så mye som jeg bare tør og da er den ganske hard.

I bunnen har jeg i så mye luft at dørkplatene buler ganske bra oppover.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...