Jump to content

Montering av batterimonitor, shunt ?

945

Recommended Posts

Har i noen uker tenkt at jeg måtte få kontroll over strømforbruket mitt, så datt siste batmagasinet i postkassa, hvor løsninga var beskrevet rimelig enkelt og klart (tror jeg) :crazy: . Hadde allerede sett meg ut NASA BM-1 batterimonitor. Leser i artikkelen at shunten bør monteres maks 20 cm. fra minus pol, at shunten kan bli varm, og dermed bør ha det romslig rundt seg med tanke på luft. Dette er mi utfordring ! :headbang:

Har søk i forumet og ikke funnet noe vedrørende dette. Kona sier jeg ikke er flink til å lete, noe som forøvrig ikke stemmer. Jeg er kjempeflink til å lete, bare ikke fullt så flink til å finne ! :giggle:

Men, batterikassen min ligger inne i kabinen, under lukket lokk, og under madrasser i stikklugaren. Vil ikke betrakte dette som et "luftig" sted. Har andre det tilsvarende, og hvordan har dere i tilfelle montert shunten. Hvor viktig er det med maks 20 cm til minuspolen på batteribanken, og kan dette i tilfelle kompenseres for på andre måter.?

Vi har det i grunnen godt, for akkurat nå er dette den største utfordringa jeg har.

Tønnesea

Jeg regner med at batterimonitoren bruker batteriminus som referansepotensial, og da er lengden av kabelen mellom batteriminus og shunt viktig i den forstand at motstanden i kabelen må være betydelig mindre enn motstanden i shunten for at ikke batterimonitoren skal bli lurt opp i stry.

Den aktuelle batterimonitoren NASA BM-1kommer med en shunt med spesifikasjonene 50 mV @ 100A som gir den en motstand på 0,5 milliOhm. Enhver motstand i kabelen mellom batteriet og shunten vil i monitoren legge seg til denne motstanden og lure batterimonitoren til å tro at spenningsfallet i shunten er større, og dermed at strømforbruket er større.

1 meter 70 mm2 kobberkabel har en motstand på 1,678 microOhm-cm / 0,7cm2 * 100 cm = 240 microOhm = 0,24 milliOhm, altså ca halvparten av motstanden i shunten. Hvis du bruker denne kabelen mellom shunt og batteri vil altså monitoren bli lurt til å tro at du har 50% høyere forbruk enn det du egentlig har!

Hvsi batterimonitoren (mot formodning) måler spenningen over shunten (altså ikke mellom plussiden av shunten og batteriminus) så kan shunten plasseres hvor som helst uten tanke på spenningsfall i kablene.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Til det egentlige spørsmålet: varmeutviklingen i shunten er 5W ved full last (100A) og tilsvarende mindre ved mindre last. Shunten bør nok monteres slik at den ikke har direkte kontakt med brennbare materialer, men jeg tviler på det er noe problem å montere den i samme rom som batteriene hvis det er plass til den der.

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Forstår ikke at avstand til minuspol skal ha betydning. Strømmen i en kabel er den samme i hele kabelens lengde og derfor blir spenningsfallet over shunten den samme uansett hvor den plasseres i kabelen. Det er jo spenningsfallet som måles?

Jeg sier ikke at man ikke skal følge installasjonsbeskrivelsen, det er bare noe jeg lurer på.

Jeg forutsetter at monitoren måler samlet spenningsfall over shunt og kabel mellom shunt og batteriminus. Det er også mulig å måle kun over shunten, men det fører til dyrere maålekretser (målekretsen må gjøres flytende i forhold til driftsspenningen til instrumentet).

Dessverre klarer jeg ikke å lese noen av dokumentene som er lagt ut for dette instrumentet, så jeg kan ikke vite 100% sikkert at min antagelse er riktig, men det at monteringsanvisningen spesifiserer maks 20 cm kabel støtter iallfall antagelsen. Med 70 mm2 kabel vil da motstanden i kabelen være ca 10% av motstanden i shunten, og det ser de vel som en akseptabel målefeil.

Tråden har bare gått litt ut på viddene med hensyn til avvik i målingene på grunn av spenningsfall i kabler etc. Selvfølgelig måles strømmen over shunten, og om man har spenningsfall i kabelen så har ikke dette noen betydning for strømmålingens del.

Om shunten monteres litt borte fra batteriet har ikke dette noe betydning for strømmålingen, men hvis shunten er arrangert slik at også spenningen til batterimonitoren måles mellom shunt og pluss på batteriet, ja da vil monitoren få et avvik på spenningsmålingen.

Noen shunter har ferdig plugg for et ferdig kabelsett til monitoren, og da kan dette være et problem å tenke på.

Det er ikke nødvendig å gjøre det vanskeligere enn det er. :smiley:

Selvfølgelig måles strømmen over shunten, og om man har spenningsfall i kabelen så har ikke dette noen betydning for strømmålingens del.

Når man gjør strømmåling vha av shunt, så er det ikke strømmen, men spenningsfallet over shunten man måler. Måleinstrumentet vet hvilken motstand det er i shunten og beregner strømmen ut fra målt spenning og motstanden.

Om shunten monteres litt borte fra batteriet har ikke dette noe betydning for strømmålingen

Siden du vet så mye om dette, så har du sikkert en forklaring på at monteringsanvisningen foreskriver maks 20 cm lengde på kabelen også?

Siden du vet så mye om dette, så har du sikkert en forklaring på at monteringsanvisningen foreskriver maks 20 cm lengde på kabelen også?

Ja dette vet jeg, og hvis du må ha det inn med teskje så gjerne for meg. Motstandsverdien (egenskapen) til shunten er kjent, og som du selv skriver så måles spenningsfallet over shunten.

Om kabelen er rutet via Kina har dette ikke noen betydning for måleresultatet i ampere, for man måler ikke motstanden i kabelen så lenge måleledningene er koblet til direkte på hver side av shunten.

Det ville jo være meningsløst å kalibrere en shunt hvis man allikevel koblet måleledningene til på to vilkårlige punkt ute i kretsen.

Når det gjelder hvorfor noen produsenter oppgir en maksimal lengde og kanskje minimums kabeldimensjon mellom shunt og batteri minus i forhold til lengden på denne kabelen, så har dette med at hvis man har et spenningsfall i denne kabelen så blir den avleste batterispenningen til batterimonitoren feil i de tilfellene hvor voltmeterets minusleder er koblet til batterisiden på shunten og ikke direkte på batteri minus.

Så har vi dette med at noen monitorer kan måle på flere batterier, og ikke uvanlig har man da en forenklet måling på et eller to batterier uten shunt. Da har vi en utfordring, for da måles det kanskje mellom batteri minus på forbruksbanken og gjennom shunten og til pluss på to batterier som er montert på andre siden av shunten.

Man vil da uansett få noen større avvik på spenningsmålingene for de batteriene som ikke har shunt, med mindre man kjøper en batterimonitor som koster noe mer og som har separate måleledninger som skal kobles direkte på pluss og minus på alle batteriene til tross for at systemet i båten har felles minus for alle batteriene.

Var det greit nok forklart?

Om kabelen er rutet via Kina har dette ikke noen betydning for måleresultatet i ampere, for man måler ikke motstanden i kabelen så lenge måleledningene er koblet til direkte på hver side av shunten.

Dette er riktig, forutsatt at instrumentet er designet for å måle spenninger med en annen 0-referanse enn sin egen strømforsyning (når det som her ikke er galvanisk skille mellom strømforsyning og måleobjekt).

Vet du at dette er tilfellet med den aktuelle monitoren vi snakker om her?

Jeg har til gode å se en batterimonitor hvor kretsen som måler spenningsfallet ikke er galvanisk skilt fra strømforsyningen, men jeg har ikke sett på alle.

Min erfaring er at det er lett å designe slike ting og hvor det virker, men det er en annen sak om det virker ute i markedet. En måte å sikre at ting virker er å utforme bruks og monteringsanvisningen slik at det har størst forutsetning for å virke, og derfor er ikke alltid monteringsanvisningene helt beskrivende for hvordan ting i realiteten henger sammen.

jeg tror trådstarter har fått et svar han kan leve med.

Trådsvarer har fått svar han kan leve med - tror jeg.

Stort sett rederinna og jeg som kommer til å bruke båten, så strømforbruket vil ikke være så høyt. Service og startbatteriet er på 140 Amh, hver, så ser for meg at det vil være rett å montere 100 A. shunt. Kjøleskap, sterioanlegg, lys, toalett, og varmer med behov. Som Sjøtunge nevner, så vil ikke en 100 A shunt avgi mer en 5W, ved maks bruk.

Litt usikker er jeg like fullt om det er rett å bruke 100A shunt, da denne også vil måle forbruket også ved bruk av bautrøster, men dette er jo sjeldent mer enn noen sekunder om ganga. Kan dette ødelegge shunten ?

Tusen takk for svar så langt.

Mvh

Tønnesea

Synes en shunt på 100A virker veldig puslete. I båten min har jeg en BMV 600 monitor fra Victron. Med denne følger det med en shunt på 500A

Baugtrusteren på båten min er ca 3 HK altså rundt regnet 2200W som igjen gir ca 185 A om den er i godt humør. Jeg kjører også starteren over samme shunt og det går uten problemer.

På shunten fra Victron er det en + ledning på shunten som kobles til batteri + og en datakabel til instrumentet, både for at instrumentet skal kunne måle spenning og for at instrumentet skal funger når båten ikke er i bruk. Da foregår målingen slik Ole Petter sier og man kan se bort fra de 20 CM når det gjelder forbruk. Men på spenningsmåling vil det teoretisk kunne gi en missvisning. Men så liten at den kan ignoreres.

jeg kan ikke tenke meg at varmgang i shunten skal representere noen fare om den har noe luft rundt seg. Men som sagt 100A virker pusslete

Tror ikke jeg ville montert en shunt som har merkestrøm mindre enn hva den største forrukeren drar.

Men er det ikke mest hensiktsmessig å kjøre thrustere og ankervinsjer fra startbatteriet da?

For å slippe alt styret med brytere som skal vendes, osv osv. Har jeg i år valgt en annen strategi. Startbatteriet står i kjelleren. Standby til den dagen jeg virkelig trenger det. Nå har jeg en rellativ stor forbruksbank og bruker denne både til forbruk, start, baugpropell og ankervinsj. Dette er batterier som er beregnet på dype utladninger og tar neppe skade av et lite sjokk i ny og ne. Et startbatteri som "brukes" til annet enn start vil få mye mer juling ved et langt opptrekk av 40 meter kjetting enn mine forbruksbatterier og derfor lar jeg det vile til den dagen jeg trenger det. Mindre å tenke på og en enklere hverdag

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...