Jump to content

Kalibrering av Raymarine ST 60 Vind & vindlupe instrument

jemtland

Recommended Posts

Hei, jeg har prøvd å calibrere Raymarine ST 60 Vind & vindlupe instrument uten hell. Har gjort slik som brukerveiledningen sier men får det ikke til.

Når jeg gjør som det står beskrevet eller endrer på noen av parameterene så ender jeg altid opp med 120 grader vind.

Noen som har gjort dette før og har noen tips? På forhond takk

Christian

• 3 uker senere...

Jeg opplever ikke problem med mitt instrument. Bortsett fra at det er litt jobb med å få finkalibrert fornuftig. (+- 2 grader)

Har du virkelig kjørt linearity sjekk? 2 fulle 360 turner i sakte fart?

To do this:

1. Power-up the ST60 Wind instrument.

2. Slowly turn the vessel through two complete circles. This procedure automatically linearises the windvane. A successful linearisation is indicated by the digital display flashing and the buzzer sounding three beeps.

3. Hold down the disp and true/app keys for approximately 2 seconds to enter User calibration then use the disp key to select

the wind angle screen (see the User calibration flow diagram).

4. Sail directly into the wind and adjust the analogue pointer to zero, using the vmg and tack keys. If you are unable to achieve the required degree of accuracy due to sea conditions, and errors become apparent during subsequent tack operations, repeat this procedure to achieve alignment accuracy.

5. Display the wind speed units screen.

Pkt 1 og 2 nevnt ovenfor tror jeg bare fungerer første gang du tar instrumentet i bruk og gjør to fulle omdreininger. Da hører du et pip fra instrumentet. Deretter kan du skru på instrumentet og rotere båten så mange ganger du vil uten å høre noe signal..

Nå skal vindinstrumentet vise en vindretning, men retningen kan ha et avvik fra det korrekte. Pkt. 3 og videre er justeringen for å korrigere dette.

Det gjør du som anvisningen sier enklest på en dag med vindstille der du kjører for motor og justerer til indikatoren viser vind rett forfra...

Om det er slik å forstå at indikatoren står på 120 grader hele tiden og ikke beveger seg i det hele tatt vil jeg gjette på at noe er feil med giveren eller kablingen fram til instrumentet. Giveren er et potmeter som gir en varierende spenning tilbake som retningssignal, så ved brudd i potmeteret eller kabelen vil indikatoren bli stående på samme stedet..

• 2 måneder senere...

Giveren er et potmeter som gir en varierende spenning tilbake som retningssignal, så ved brudd i potmeteret eller kabelen vil indikatoren bli stående på samme stedet..

Sliter litt med et lignende problem etter en mastejobb hvor vindsensorledninger måtte frakobles i koplingsboks under mast. Vindmåler virker av og til men da tar den tidvis korte avvik (viser opp i 60 knop noen sekunder) før den roer seg og ser tilsynelatende normal ut i lang tid. Andre ganger er den helt død med kun streker på display og vindretning 120 grader.

Har rekoplet "skjøten" i koplingsboksen flere ganger.

Jeg måler (i vindstille) rundt 7 volt på ledningene i koplingsboksen og mistenker at dårlig spenning (f.eks irr et sted?) kan være årsaken men om virkemåten er at giveren er et potmeter som gir varierende spenning er dette kanskje ikke korrekt?

Tips til feilsøkning mottaes med takk :smiley:

Redigert av Bergen (see edit history)

Hei

Austlendingen-

Jo det var til god hjelp da det ser ut som spenningen skal være rundt 8 volt og mitt problem kanskje skydes noe annet. Men jeg har problemer med å lese tabellen. Har du mulighet å zoome inn denne delen av teksten og legge inn tabellen en gang til? eventuelt sende bilde i høyere oppløsning via IM.

takker uansett :flag_bp:

Fant synderen :yesnod: gnag på ledningen i dekksgjennomføringen har ført til at det er kommet vann inn i ledningen og senterlederen (den som er sort inn til instrumentet) som er uten egen plastkabel var nesten tært vekk. Fikk klippet vekk og "tjuvkoplet" og fikk liv i nålen men ikke vindmåling (men strekene forsvant og ble til 0,0) samt oppgitt cal. Antar at jeg må ut å ta 720 straff for å få de til å virke. Hadde ikke tid til dette i kveld.

Nytt spørsmål. Kabelen må byttes og er det noen som vet om det er plugg i sensorenden eller er den sveist/forseglet sammen med vindmåleren?

Nytt spørsmål. Kabelen må byttes og er det noen som vet om det er plugg i sensorenden eller er den sveist/forseglet sammen med vindmåleren?

Det er en plugg der, dvs i selve festebraketten som er skrudd i mastetoppen. I pluggen skrur du inn giverarmen.

Owners manual finner du her, last ned og slå opp på side 21-22 som illustrerer det hele ganske godt

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...