bademann Startet 6.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 6.Juni.2010 Har fått vannski til bursdagen av kånå, og skal ut å tøffe meg litt! Lurer på om noen har erfaring med å feste tauet til kryssholta bak på båten. Det er en Askeladden 445 chaser, og jeg lurer rett og slett på om de tåler denne belastningen. En annen løsning er å montere gjennomgående ringbolter bak på akterspeilet, men de blir stående både tett og lavt. Hadde lyst å få litt høyde på tauet. Skal bruke en slags trinsesak, trenger derfor to fester. Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 6.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2010 Kryssholtene skal jo holde båten til brygga i dårlig vær, så de burde jo kunne holde deg på vannski en solskinnsdag Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Mouche Svart 6.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2010 Det har nå i allefall holdt på alle de båtene jeg har/har hatt eller prøvd for å si det sånn. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
bademann Svart 7.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Da satser vi på at det går greit. Takker for hjelpa! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 er du i tvil så lag deg en hanefot og bruk begge Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Hanefot blir vel uansett det beste å bruke.. og halvering av belastninga på festene.. Og om trådstarter er usikker på hva hanefot er, så er det ett tau fra hvert side av båtens akter som møtes i en ...f.eks karabinkrok og deretter vannskiline bak til vannskikjøreren...:) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Du kan kjøpe det som i Seasea's katalog heter dragblock som er en plastbekledd wire på tre meter med krok i hver ende. krokene festes i kryssholdt akterut. På denne wiren er det en "dings" med hjul som får denne til å bevege seg fra side til side på wiren når du svinger båten og presset forskyves. I denne igjen fester du vannskitauet. Ved å bruke denne dragblocken så får du mye mindre belastning ut mot sidene på en liten båt så det blir også tryggere å kjøre med tanke på å ikke velte. I katalogen for 2009 (siste jeg har) så har denne art.nr. 7762. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
bademann Svart 7.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Det var vel egentlig det jeg mente med "trinsesak" i første innlegget mitt.. Jeg har denne fra jula http://www.jula.no/uttrekksblokk-til-vannskiline-130621 Den fungerer bra, flyter, og så er det et sånn trinsehjul slik at den beveger seg fra side til side avhengig av belastning. Får ta en liten utstyrsjekk på kondom-slira(våtdrakten) og se om den passer ennå. Er noen år siden jeg prøvde den sist så det blir spennende. Har bedrevet de siste åra med aktiv kroppsbygging på diverse pølsekiosker. Sier ikke mer...... Vel, kånå hadde vel en baktanke med vannskia tenker jeg. Skal sørge for at fotoapparatet er tom for strøm når vi skal ut, så jeg ikke havner på julekorta for i år. Takker igjen for god hjelp folkens!!! Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Heheh, spørs om du ikke skal ha et uheldig fall i sjøen fra brygga, med kamera i lomma og mobiltelefon og lommebok tygt forvart i bilen. Eventuelt også konas mobiltelefon i lomma.. hun har sikkert kamera på den :) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 -eller, la det stå til, bruk kroppsvekta for det det er verdt, si at motoren ikke er kraftig nok til å dra deg opp, og skal du ha glede av vannskia, som hun har blitt så glad for at hun gav deg, så MÅ du få lov til å kjøpe større motor ;) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Tror ikke du trenger bekymre deg. Har aldri hørt om noen som har fått skader i plasten rundt kryssholdt etter vannskikjøring. Det skal nok mye mer enn dette til for å lage skader. Vi fikk litt krakkeleringer rundt begge pullertene bak på en Princess en gang når vi dro av en svær skøyte som hadde fått motorstopp uttaskjærs i relativt grov sjø og lå og hogg på en grunne nærme land. tror ikke den hadde greid seg om den hadde ligget mange minuttene til. Men i dette tilfellet var det nok flere tonns belastning på pullertene og det knaket godt i de værste rykkene. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.