Brodern Startet 6.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 6.Juni.2010 Jeg skal sette på en ny motor (kjøpt i fjor) på båten til guttungen og ønsker å sikre den best mulig. Jeg bolter motoren med 4 bolter i orginalfestene + låser strammeskruene med hengelås, ev slik lås man trer innpå og gjemmer strammeskruene. Boltene blir av typen med "linsehode" slik at på utsiden blir det bare bare en kladd, og mutteren er inni båten. Der tenkte jeg å banke på gjengene slik at man ikke får skrudd av mutteren. Helt sikker blir manjo aldri, men på denne måten blir det ihvertfall ikke bare å skru av motoren. Man må skjære av boltene/slipe de av. Båten låses med godkjent lås og herdet kjetting (bøylen i nesa på båten er vel det svake punktet ? ) Er det noe mer jeg bør gjøre/har glemt ? Securmark er vel bortkastet på denne ? Blir den rappa går den vel utenlands uansett? Bensintank og nøkkel til hovedstrøm fjernes. Motoren er en Mercury 9.9 4takt Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Zenit Svart 6.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2010 Securmark er vel bortkastet på denne ? Blir den rappa går den vel utenlands uansett? Med Securmark kan den vel spores selv om den er sendt utenlands? Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 6.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2010 Ser ut som du har tenkt på den meste.. Men 1 ting så mange gjør, som ikke er så dumt.. Du kan gjøre ''herverk'' på din egen motor, så ingen vill ha den... Spraylakker motordekselet blått, og skrap mange rifter i lakken... Så ser den ikke så fristene ut for noen Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Hansi Svart 6.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2010 Spraylakker motordekselet blått, og skrap mange rifter i lakken... Hvis en skal ha motoren hele dens levetid er nok det ok. Derimot hvis en har tanke på å selge motoren om x antall år er den ikke like lett å selge hvis den er gjort anonym og ser stygg ut. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2010 (redigert) du kan feste motoren så godt du vil. Vil tyver ha motoren skjærer de den av akterspeilet med motorsag. Securmark og en tracker gjemt i motoren er kjekt synes jeg. Politiet i England anbefaler folk å ta med motorlokket hjem og sette på en hette i vanntett stoff over motoren i stede. Det er visst få tyver som er interessert i påhenger uten lokk Jeg tok av dekalene på vår Yamaha VMax jr i fjor for å hindre tyveri. Vet ikke om det funket annet enn at motoren var fotsatt vår da vi solgte den i sommer. Jeg bestilte uoriginale dekaler for et par hundre kroner. Motoren ble fin og salgbar med de på. Redigert 6.Juni.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 6.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2010 Hvis en skal ha motoren hele dens levetid er nok det ok. Derimot hvis en har tanke på å selge motoren om x antall år er den ikke like lett å selge hvis den er gjort anonym og ser stygg ut. Of course! Det som kan være en ide er og kjøpe 1 extra deksel, og ha liggenede vist du skal selge..! Då ser den nyere ut en den hadde gjort med orginal deksel som står på hele tiden! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Bitteliten Svart 6.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2010 Jeg sjekket prisen på originale dekaler og de kostet 1800 kroner - bare som et tips slik at du ikke får hjerteflimmer når du sjekker pris på deksel. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 6.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2010 Då er det bare og velge då.. 1800,- kroner i deksel. eller motor som kan bli stjelt? Tror jeg ville gått for 1800 Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Eureka Svart 6.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2010 1800 for et deksel?...det er en 9.9 vi snakker om her er det ikke? nesten 1/6 av prisen på ny motor! er vel knapt 500 kroner i forsikring i året på den båten der tipper jeg.. kjøp forsikring heller.. Større sansynlighet for at hele båten blir stjåle og vandalisert av en vanlig norsk kjeltringer som må ha kjappe penger eller en rask tur over fjorden, på vei hjem fra fest... De store kjeltringene, østeuropeere, bruker ikke kapasitet og tid på en 9.9. Blir som at Toska raner en kiosk i stede for en tellesentral.. :) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 6.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2010 Jeg ville nå i allefall gått for Securmark som gir rabatt på forsikringen, reduksjon av egenandel (varier nok fra selskap til selskap), samt mindre attraktiv å stjele. Dette i tillegg til de sikringer man ellers kan gjøre vil nok sannsynligvis gjøre motoren såpass lite attraktiv å stjele at de heller tar naboens eller naboenes! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.