Elektro Startet 6.Juni.2010 Link til dette innlegget Startet 6.Juni.2010 Var i dag ute med båten (320 hk, 6,2 MPI). Etter ca 20 minutter i rolig fart fikk jeg et eneste feiltenningsslag og motoralarmen begynte like etterpå å pipe. 2 pipp hvert minutt. Kunne nesten stille klokka etter tiden mellom pipingen. Motortemp var på ca 72 grader, turtall ca 1200 o/min og oljetrykk ca 2,5 bar. Fikk stoppet opp og sjekket oljenivå på motor og drev. Begge deler var ok. Siden jeg ikke så noen umiddelbare feil tok jeg en kjøretur 3-4 minutter i ca 45-55 knop. Da begynte alarmen å pipe kontinuerlig. Etter å ha fått motoren ned på tomgang igjen sluttet den kontinuerlige pipingen, men fortsatt med sine 2 pip hvert minutt. Har koblet fra sensor til oljetanken til drevet, sensorer på termostathuset, og en oljetrykksensor(?) som sitter i bankkant på babord side av motoren. Alarmen fortsatte uansett med sine 2 pip hvert minutt. Siden det var forskjell på signalene (dobbelt pip og kontinuerlig piping) tyder det kanskje ikke på en sensor / giver feil? Hva mer kan jeg da sjekke / hva kan være feil? Er det noen form for resett? I instruksjonsboken for motoren står det bare - ta kontakt med verksted hvis alarmen går. Sitér dette innlegget Link to post
Elektro Svart 7.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Løfter denne; Ingen som har noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
Elektro Svart 9.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 Startet motor i dag igjen. 2 pip alarmen begynte umiddelbart, med kald motor. Alle oljenivåer og oljetrykk er korrekt. Ingen som har tips? Sitér dette innlegget Link to post
4play Svart 9.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 Har blitt fortalt en gang att det sitter en tempføler på oljekjøler til servoen som kan feile, men vet ikke om dette er tilfelle. Har en i havna hvor jeg ligger som har samme problem som du. Kan høre om han vet noe mer. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 9.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 Hvorfor ikke bare gjør som instruksjonsboken anbefaler da? Det koster intet å spørre i sjappa. Evt liste over feilkoder finnes nok også tilgjengelig på nett... Sitér dette innlegget Link to post
4play Svart 9.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 Solid Buzzer (critical) 1 OIL PRESSURE 2 WATER TEMP 3 GEAR LUBE Double beep every 5. minute (secondary) 1. WATER PRESSURE SENSOR 2. COLLANT TEMP SENSOR 3. SPARK TIMING SENSOR 4. KNOCK SENSOR 5. IDLE AIR CONTROL VALVE 6. MANIFOLD ABSOLUTE AIR PRESSURE SENSOR 7. OIL PRESSURE SENSOR 8. THROTTLE POSITION SENSOR 9. MANIFOLD AIR TEMP SENSOR 10 ECM ENGINE NEUTRAL OR LOAD SENSOR SWITCH (CHANGES FUEL FLOW AT IDLE OR IN GEAR) Sitér dette innlegget Link to post
Elektro Svart 9.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 (redigert) Korsnes Posted Today 18:30 Hvorfor ikke bare gjør som instruksjonsboken anbefaler da? Det koster intet å spørre i sjappa. Evt liste over feilkoder finnes nok også tilgjengelig på nett../quote] Har selvfølgelig kontaktet "sjappa", men de kunne ikke si hvilken sensor som meldte feil basert på 2 bipp hvert minutt. I følge de fantes det ikke en oversikt over hvilken sensor som det kunne være feil med basert på 2 bip hvert minutt. 4play Posted Today 18:48 Solid Buzzer (critical) 1 OIL PRESSURE 2 WATER TEMP 3 GEAR LUBE Double beep every 5. minute (secondary) 1. WATER PRESSURE SENSOR 2. COLLANT TEMP SENSOR 3. SPARK TIMING SENSOR 4. KNOCK SENSOR 5. IDLE AIR CONTROL VALVE 6. MANIFOLD ABSOLUTE AIR PRESSURE SENSOR 7. OIL PRESSURE SENSOR 8. THROTTLE POSITION SENSOR 9. MANIFOLD AIR TEMP SENSOR 10 ECM ENGINE NEUTRAL OR LOAD SENSOR SWITCH (CHANGES FUEL FLOW AT IDLE OR IN GEAR)/quote] Takk, har du nettadressen til denne info? Kunne tenke meg å se om jeg fant noe info om dobbelt bip hvert minutt. (Kopiere en annens svar fikk jeg ikke helt til ser jeg) Redigert 9.Juni.2010 av Elektro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Elektro Svart 10.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2010 Hadde besøk av en PC-kyndig kar i dag, med rett feilsøkingsprogram. Han fant feil på "IAC Output". Dette er sikkert det samme som 4play hadde som nr 5, IDLE AIR CONTROL VALVE. Vedkommende var ikke motorkyndig og kunne ikke fortelle hva dette betyr / forårsaker. Motor går bra på tomgang og under turtall. Får sjekke litt mer - hvis det ikke er noen her på forumet som har ytterligere tips. Sitér dette innlegget Link to post
Compromise Svart 10.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2010 Kanskje du finner noe nyttig her? Sitér dette innlegget /per Link to post
4play Svart 13.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2010 Det kan være feil på IAC. Har visst vært en gjenganger på 6.2 litern. denne sitter plassert oppe på innsugsmanifoilen, festet med 2 skruer. Det sitter en membran og en aksel inne i denne som kan gå tungt. Sitér dette innlegget Link to post
Elektro Svart 20.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2010 I går ble Idle Air Control Valve byttet. Satt på toppen av motoren, festet med 2 stk unbrackoskruer. Pga dårlig vær ble test utsatt til i dag. Alt fungerte perfekt. Takk for all hjelp via dette forum. Til min motor var det Mercruiser del nr 862998 som måtte byttes (og pakningen). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.